Annons

Lite funderingar ang billjudet.

1
Hej allihop.

Köpte mig en I30 2011 som pendlarbil för precis 1 vecka sedan. Har nu kört en bit över 100mil och är nöjd med bilen utom på en punkt. Radion..
Är det vanligt att den söker väldigt mycket och byter station ofta? Jag kör sträckan Ronneby-Kristianstad varje dag och jag hade inte dessa problem med min förra bil. Känns som om den hade behövt en antennförstärkare.
Också nyfiken på om det går att få ut lågnivå ur original-radion via adapterkabel eller liknande? Vill helst slippa en använda höglågnivå-omvandlare av flera skäl.
Läste nånstans att det skulle finnas nån sorts premiumanläggning med nån sorts "baslåda", stämmer detta? Och i så fall finns kablar fördraget? Vilka modeller har dessa paket? Går det uppgradera i efterhand?
Min har förmodligen snikmodel av radio. Ljudet är väldigt fattigt i alla fall även trots de justeringar som man kan göra.
Har kollat lite var man skulle kunna dra strömkabel till steget jag vill koppla in men har inte lyckat hitta nån plats utan att borra, nått jag helst vill undvika.

Mvh

Magnus
Annons

Re: Lite funderingar ang billjudet.

3
Jag har också en i30 -11 med e-motion paketet och jag har samma stereo som i dom andra i30s så jag tror systemet med extern förstärkare och baslåda bara va till modeller med stor stereon med navigering och pekskärm, dock är den vääldigt ovanlig och va tvungen att special beställas.

Jag är nöjd med ljudet i min i30 fast jag har dock kompletterat med ett slutsteg och baslåda ändå för att få den riktiga känslan, dock nästa steg är att dämpa karossen i bilen... Jag borrade hål i torpeden vid passagerar sidan och drog kabeln där för den va lite för tjock för att dra genom dom gummigenomföringar som fanns(använder 35mm2).

jag har dock satt in en hög till lågnivå omvandlare i bilen och tagit ljud signal till den från bakdörrarna för att inte försämra ljudsignalen till fram dörrarna.

I bagaget så använder jag lasthållarna bakom ryggstödet(5dr ej kombi) dess bult att fästa jordkabeln i och det funkar utmärkt.

Nästa steg efter dämpning är att byta framsystem och koppla steg på dom också men det ligger i framtiden och inte så prioriterat just nu då orginal ljudet duger.

Radiomottagningen kan jag hålla med om, min har extremt dålig mottagning och jag tror det kan vara antennförstärkaren på taket som är trasig(har bytt såna förut på hyundaier).
Men det är ju bara att lämna in bilen för dålig radiomottagning så borde dom ju kunna fixa det, därför man har garanti på bilen :)
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Lite funderingar ang billjudet.

4
Håller med MrSnowman om att detta är ett forum som håller på
att självdö.
Jag är tvungen att svara på mina egna frågor..och då är det ju kris :evil:
Indalsman är ju aktiv, men annars är det stensegt.
Blir det inte bättre så är det ingen idé att titta in överhuvudtaget.
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16