Tog erbjudandet att testa en Sprintbooster i 30dagar som KCR.se har just nu.
S-B är inte en trimbox, den ändrar inget i bilens mjukvara. Vad den gör är att den ändrar utväxlingsförhållandet mellan gaspedal och gasspjäll.
Boxen, stor som en liten tändsticksask, monteras vid gaspedalen. Den kopplas lätt in i serie med kablarna som ansluter till gaspedalen. Plug´n´play.
Tre lägen finns; OFF, ROAD och RACE.
Road visade sig vara perfekt. Så här skulle bilen varit programmerad från början.
(Läge Race ger visserligen ännu "krispigare" gasrespons, men då märker man istället hur underdimensionerad 2,7v6 är för den bilen.)
Borta är den hemska tveksamheten vid gaspådrag från stillastående.
Borta är tveksamheterna när jag möter med gasen för en uppförsbacke.
Jag behöver inte längre trycka ner gaspedalen 4cm för att få bilen att accelerera och den känns smidigare, följsammare.
Tyvärr påverkar inte S-B trögheten hos farthållaren, dvs att den tappar 6-7km/h innan den begriper att den behöver gasa på i en uppförsbacke, men över tid lär nog detta påverka den adaptiva automatlådan, så den kanske lär sig växla när den ska.
Nu har jag 28 dagar kvar att hårdtesta denna produkt på.
Ska bli intressant att se om det påverkar bränsleförbrukningen något. Mer lär den ju knappast dra iaf...
Sprintbooster installerad CM 2,7
1Anders
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)