Annons

Lite feedback kring dragmontering

1
Hej, trots att jag monterat många dragkrokar i mina dagar så var jag nära på att ge upp häromdagen. Draget var förvisso inga problem att montera (även om det saknades ett par brickor). Det klarar i stort sett vem som helst som kan skruva i en vanlig skruv typ. Men elen… jösses.

Köpte ett Tule-drag och en medföljande ”modellanpassad” elsats 7 pol.

http://www.dragkrokslagret.se/hyundai-i ... -2010.html

Elsatsen är till för att tjuva in på befintliga kablage via scotchlock. Vilket faktiskt känns helt B år 2012 men det är väl Hyundais snikhet att inte ha färdigdragen el som spelar in. Tycker det är under all kritik från Hyundai att det inte finns fördragna kablar med kontakter till det. Mycket av Hyundaiglansen försvann på ett nafs, tyvärr. Om jag inte minns fel så hade min gamla Tucson fördragen el, men jag kan iofs minnas fel där. Strunt samma, är bedrövligt sniket på en sån här typ av bil 2012 (2011).

Nåja, åter till den ”modellanpassade” gds-satsen som följde med från dragkrokslagret. Det följde med en fullständigt värdelös instruktion för IX35:an. En översikts-skiss uppifrån där man rutat in ”random-bilen” i rutor. De hade märkt ut att man skulle leta nånstans mellan mellan höger B-stolpe och mitten på högra bakhjulet. Där skulle man ”tjuva in”. ?? Om det var under, över, eller inne i bilenInget stod. Kunde ju lika gärna ha varit under bilen. Nu lyckades jag lista ut att det nog var inne i bilen. Men vad fasiken.. ska jag riva hela bilen för att leta tag i kabelstammen och är det verkligen den jag ska ge mig in i? Frågorna var många och svaren från Dragkrokslagret färre. (=inget svar alls) Och hur mycket paneler hinner jag ha sönder på vägen om jag måste jobba i ”blindo” dvs utan instruktioner med panelerna?? Och hur får man bort plastpanelerna på sidan bak i bilen.. Ingen instruktion what so ever.

Efter ett idogt letande i mååånga timmar på nätet fick jag till sist träff hos en engelsk dragtillverkare som hade gjort en riktig elinstallationsbeskrivning. Förvisso inte exakt lika min sats men snudd på, min var simplare. Där kunde jag utläsa att man hittade allt på vänster sidan ovanför hjulhuset. Alltså diametralt mot Dragkrokslagrets skämtskiss. Den engelska beskrivningen berättade riktigt pedagogiskt (bildligt) hur allt skulle tas loss osv. Så med beskrivningen i hand startade jag.

Bort med allt i skuffen, bort med reservhjul och allt annat förstås, bakstammens plastskydd bort. Domkraft & fäste. Sedan demonterades bla baksätet, en hyfsad operation bara det. Efter det var det sidopanelerna som skulle väck. Några skruvar, sen var resten vanliga plasthakar. Alla som gjort sånt här förut vet våndan man har när paneler ska bort. Oftast ryker en del infästningar. På min försvann förstås ett par (men det var ok, allt fastnade bra trots det) Efter det kom man enkelt åt kabelstammen. Här skulle man nu söka åt rätt kabel och det gick förstås efter en stund. (använde f.ö. cigguttaget bak till 12-voltsmatning. Efter det var det bara att klämma dit scotchlocken för blinkers osv. Men gissa om det känns B att använda såna. Undrar hur det där funkar om 20 år. Det är inte seriöst tycker jag, är lika arg på Hyundai att de inte har fördraget som jag är på dragkrokslagret som skickar med sånt skräp. ”Can-bus” dosan strappade jag fast lite hjälpligt bakom bakre panelen. Återmontage av allt och hör och häpna, allt fungerade! Pust.

Tidsåtgång i vanligt garage: Montage drag, ca 1,5 timme i lugnt tempo. Elsats: effektiv tid 3-4 timmar inkl 400 svordomar…

Men, det var ingen rolig operation och den ska nog inte göras av vem som helst. (är gammal bilmek) Tänkte att någon därute kanske kan vara hjälpt av mina erfarenheter.

/Miket
Hyundai IX35 CRDI 4WD M6 2011
----------------------------------
IX35 CRDI 4WD M6 2011
Annons

2
Hej, bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Länka gärna till en bra instruktion (tex den engelska) som går att använda hellre än den du brottades med. Jag har sett riktigt bra bruxar till krokar men jag kommer inte ihåg vilket märke det var. Kanske Brink, men de är köpta av Thule numera så på sikt lär det varumärket försvinna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Här kommer länken till instruktionen som jag hade väldigt mycket hjälp av, proffsigt gjord. Egentligen så som man kan/ska förvänta sig av en seriös leverantör.

Därmed kommer vi till den enkla anledningen till att jag inte la in länken i texten ovan var att jag inte ville bjussa dragkrokslagret (och deras leverantörer) på instruktionen. Tycker de behöver ta ett större ansvar kring det man säljer och hur man marknadsför. Men copyrightlagarna gäller ju även mellan länder.

Kort sagt, ändamålen får helga medlen. Kan ju finnas några personer som kämpar lika som jag gjorde så här är länken.

http://www.pfjones.co.uk/Wiring_instruc ... 0510RC.pdf

/Miket
----------------------------------
IX35 CRDI 4WD M6 2011

4
Håller med om att det är lite B på dagens bilar att behöva tjyva ljuset.
Men det finns mycket enklare sätt än ovan beskrivna.

För in kabelstammen från dragkontakten i hålrummet vid vänster dimljuslampa, sedan är det öppet upp till vänster bakljus.
Inkopplingen den vägen tar 15 min och ingenting behöver demonteras


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

5
Hej Lennart,
Ok. dragkontaktens införsel är inga problem. Den drog jag precis som du säger.

Men sen förstår jag inte. Något bakljus når du inte underifrån eller från nåt annat håll heller utan demont av sidopanelen. Man måste lossa sidopanelen för att komma åt kabelstammen som sköter bakjus/bromsljus/blinkers samt tjuva in 12-volt från ciggutaget. Och ska du komma åt som folk så måste du ta bort hela bakre sidopanelen och därmed ryker även baksätet mm

Men det räcker inte med det, du måste även öppna upp högersidan för att komma åt höger blinkers för den kabeln går inte via vänster huvudkabelstam. Det räcker att bryta lossa panelen lite. Har du verkligen monterat på en IX35 eller blandar du ihop bilarna kanske?
----------------------------------
IX35 CRDI 4WD M6 2011

6
Skuva loss och lyft ut vänster bakljus så finns alla sladdar där utom höger blink som man får dra från höger lamphus

Har varit ut nu i garaget och kollat... jo det står IX35 på den :wink:
och släpvagnen både blinkar och lyser


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

7
Haha, vad bra att det stod så.

Trots det så måste det skilja sig markant på våra bilar eftersom det går exakt 4 kablar till bakljuset, jord, vänster blinkers, broms plus vanligt ljus.

Tar du bort baklampan så är det plåt bakom insatsen med en gummigenomföring. Den mynnar ut i tomrummet i mellanväggen mellan inre panelen och bilens yttre plåt. Det innebär att du måste ta bort panelen och då är karusellen igårng. Och vart skulle du tex ta 12 voltsstyrningen till "can-bus" dosan? Jag jag har sett inlägg om att IXn inte har canbus men dosan skickades med i satsen. Nu har jag inte mkt förtroende för dragkrokslagret men det verkar ju onödigt att skicka med den bara sådär. Hur som, den gör en viss nytta vilket som eftersom den avlastar vanliga lyskablaget och blir en fristående drivenhet för släpet. Inte minst jordmässigt. Även den engelska varianten har en sån enhet som du ser i manualen ovan.

För att komma åt höger bakljus måste du upprepa proceduren med att dra ut höger panel. Alternativet är att dra kablaget mellan lyktan och yttre plåten men det skulle nog se rätt konstigt ut med kablar hängandes utanför bilen...
----------------------------------
IX35 CRDI 4WD M6 2011

Lite feedback kring dragmontering

8
Måste tacka "Miket", för den länken som visar elinstalation. Det var mycket hjälp. Rätta säga den demontering av :P :P :P halva bilen. Först var man lite skraj. Men sen det gick mycket bra. Och det viktigaste kunde jag passa på att tillljudisolera bilen. Hoppas att bilen blir tystare. :geek: :geek: Bifogar bild. Det man inte ser, att jag också isolerade bakluckan som var bara naken plåt.
Gabry
Bilagor
image.jpg image.jpg Visad 6084 gånger 138.84 KiB