Annons

baksensorer (parkeringshjälp)

1
halloj

det e lite ovanligt på santa fe:erna, jag har inte sätt många iallafall.
jag har de på min men jag har bara 2 st :idea: lite konstigt, och sen fungerar de inte, alltså de låter inget, kan det att ha med stereon att göra? ljudet på visa bilar som nyare volvo går inom stereon först och sedan till högtalarna, notera att jag har eftermonterad cd spelare.
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue
Annons

2
Min hade backvarnare. Vi fick koppla ur summern (sitter på stolpen jämte bakluckan vä. alt. hö.) då styrboxen till sensorn ballade ur och den pep så fort som man lade i backen. Ljudet är väldigt högt så det kanske är någon som tröttnat på att ha backvarnare eller så kanske den har gått hädan som min. Men den går ej genom radio och ljudsystemet.
Santa Fe -03 Vision (Finbil)
Grand Jeep Cherokee -95 höjd m. 31" (Skogsbil)

3
Hookan skrev:Min hade backvarnare. Vi fick koppla ur summern (sitter på stolpen jämte bakluckan vä. alt. hö.) då styrboxen till sensorn ballade ur och den pep så fort som man lade i backen. Ljudet är väldigt högt så det kanske är någon som tröttnat på att ha backvarnare eller så kanske den har gått hädan som min. Men den går ej genom radio och ljudsystemet.
tackar för svaret!! ska kolla på det imorgon. är den synlig eller måste man gräva fram den?
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue

4
Summern sitter djupt då man får ta bort rätt många paneler innan man får fram den. Jag gjorde det inte själv utan det var killarna på verkstan som kopplade ur den åt mig. Detta på min begäran då jag inte var sugen på att lägga ut ca 7000 på en ny styrbox.

Jag är inte heller helt hundra på vilken sida den sitter men jag har för mig att det var vänster. :?
Santa Fe -03 Vision (Finbil)
Grand Jeep Cherokee -95 höjd m. 31" (Skogsbil)

5
Börja med att byta släpvagnskontakt. Den är säkert ordentligt oxiderad/sönderrostad. OBS, det är en speciell kontakt med en liten brytare i.

Finns på Mekonomen:
Släpvagnsdelar
Artikelnr: 40-X10423-3
Benämning: Släpvagnskontakt
Anm.: 7-polig dimbakljusfrånkopp.
Info: 7-polig dosa med frånkoppling av dimbakljus
Pris: 48.00 kr
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
ClasseClas skrev:Börja med att byta släpvagnskontakt. Den är säkert ordentligt oxiderad/sönderrostad. OBS, det är en speciell kontakt med en liten brytare i.

Finns på Mekonomen:
Släpvagnsdelar
Artikelnr: 40-X10423-3
Benämning: Släpvagnskontakt
Anm.: 7-polig dimbakljusfrånkopp.
Info: 7-polig dosa med frånkoppling av dimbakljus
Pris: 48.00 kr
okej, men har den med baksensorerna att göra??
det e ju den där man har till och koppla in släpvagn?
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue

7
Hookan skrev:Summern sitter djupt då man får ta bort rätt många paneler innan man får fram den. Jag gjorde det inte själv utan det var killarna på verkstan som kopplade ur den åt mig. Detta på min begäran då jag inte var sugen på att lägga ut ca 7000 på en ny styrbox.

Jag är inte heller helt hundra på vilken sida den sitter men jag har för mig att det var vänster. :?
okej, jag kollade nyss och tog bort panelen som är på väster-sidan ovan på högtalaren. högst upp där över den bakre vänster rutan (i skuffen) hittade jag en liten blå "enhet" som e lite mindre än en cigg paket, där satt 3 kontakter och en lite grövre kontakt som e lik antenn kontakten som sitter bak på cd spelaren. så jag mistänkte att den där var antennen? mer orkade jag inte gräva, hade jobbat sen 4 imores och är helt färdig + att jag ska köra ett pass till kl 20.00 därför tänkte jag spara på orken lite :shock:

tacksam om du kan beskriva storleken och hur den ser ut om du nu har sätt den?

MVH
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue

9
saabgubben87 skrev:
Hookan skrev:Summern sitter djupt då man får ta bort rätt många paneler innan man får fram den. Jag gjorde det inte själv utan det var killarna på verkstan som kopplade ur den åt mig. Detta på min begäran då jag inte var sugen på att lägga ut ca 7000 på en ny styrbox.

Jag är inte heller helt hundra på vilken sida den sitter men jag har för mig att det var vänster. :?
okej, jag kollade nyss och tog bort panelen som är på väster-sidan ovan på högtalaren. högst upp där över den bakre vänster rutan (i skuffen) hittade jag en liten blå "enhet" som e lite mindre än en cigg paket, där satt 3 kontakter och en lite grövre kontakt som e lik antenn kontakten som sitter bak på cd spelaren. så jag mistänkte att den där var antennen? mer orkade jag inte gräva, hade jobbat sen 4 imores och är helt färdig + att jag ska köra ett pass till kl 20.00 därför tänkte jag spara på orken lite :shock:

tacksam om du kan beskriva storleken och hur den ser ut om du nu har sätt den?

MVH
Det där är antennförstärkaren. Vad jag minns så sitter pucken (rund) vid vä D-stolpen nära backluckan. Jag tejpade över min puck vid ljudhålen för den pep för högt.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
saabgubben87 skrev:
ClasseClas skrev:Börja med att byta släpvagnskontakt. Den är säkert ordentligt oxiderad/sönderrostad. OBS, det är en speciell kontakt med en liten brytare i.

Finns på Mekonomen:
Släpvagnsdelar
Artikelnr: 40-X10423-3
Benämning: Släpvagnskontakt
Anm.: 7-polig dimbakljusfrånkopp.
Info: 7-polig dosa med frånkoppling av dimbakljus
Pris: 48.00 kr
okej, men har den med baksensorerna att göra??
det e ju den där man har till och koppla in släpvagn?
Om du kopplar in ett släp så kopplas backvarnaren ur. Är det knas med släpkontakten så kan backvarnaren sluta funka, vad jag förstår.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

problemet är löst

11
tja!!
jag lyckades fixa de idag :)
summern sitter precis under den bakre högtalaren på vänster sida som Hookan sa.

kablarna till summern hade gått av. det e två tunna kablar en röd och en blå. så det var bara att löda ihop dem i summern. det tog ca 10 min att fixa.

summren är en svart liten rund sak ser ut som en jätte liten högtalare.


tack för alla som hjälpte till!
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue

12
Det var ju toppen att det var ett så enkelt problem. Tror det tog längre tid för dig att "gräva" fram summern än det tog att laga. :wink: Det är riktigt skönt att ha sensor.

Men om det är som Clas säger att backsensor och släpvagnskoppling hänger ihop kanske det är det som är fel på min och inte som verkstaden hävdar med en styrbox för 7000:-.... Har fått byta till en ny själv efter att den gamla gick hädan.
Jag vet inte varför men jag litar inte alltid på verkstäder när de säger saker.
Santa Fe -03 Vision (Finbil)
Grand Jeep Cherokee -95 höjd m. 31" (Skogsbil)