Hej, nybliven medlem som precis beställt en I 40 Business 1.7 diesel 136 Phantom Black. Vacker bil och vacker färg...
Fråga: Ska ju vara 3 000 mila- eller 12-månadersintervaller för byte av motorolja enligt Hyundai, som säkert testat detta mycket noga, men jag ser samtidigt att många erfarna bilägare tycker att byte efter 1 500 mil är lämpligt.
Vem ska man lita på? Är det någon risk att köra 3000 mil eller i ett år utan byte? Slitage? Haveri?
Annons
Re: När ska man byta motorolja?
3Byt olja var 1500mil för motorns skull i längden. En billig kostnad.Per Nils Arne skrev:Hej, nybliven medlem som precis beställt en I 40 Business 1.7 diesel 136 Phantom Black. Vacker bil och vacker färg...
Fråga: Ska ju vara 3 000 mila- eller 12-månadersintervaller för byte av motorolja enligt Hyundai, som säkert testat detta mycket noga, men jag ser samtidigt att många erfarna bilägare tycker att byte efter 1 500 mil är lämpligt.
Vem ska man lita på? Är det någon risk att köra 3000 mil eller i ett år utan byte? Slitage? Haveri?
mvh Conny Karlsson
__________________________________________
Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.
__________________________________________
Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.
5
Och om det nu är bilens dator själv som talar om för detta när det ska göras?
Det gör våran iaf.
Och den har gått 2200 mil nu efter nästan ett år.
Då ser nog datorn att bilen inte bara har kört korta sträckor tydligen.
Jag hade en bil där det står beskrivet i boken att bilens dator beräknar utifrån hur ofta den startar och hur länge den körs mellan starter.
På ett ungefär, det finns säkert fler parametrar som ute temperatur o sånt.
Det gör våran iaf.
Och den har gått 2200 mil nu efter nästan ett år.
Då ser nog datorn att bilen inte bara har kört korta sträckor tydligen.
Jag hade en bil där det står beskrivet i boken att bilens dator beräknar utifrån hur ofta den startar och hur länge den körs mellan starter.
På ett ungefär, det finns säkert fler parametrar som ute temperatur o sånt.
Senast redigerad av vette079 den 07 sep 2012, 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
8
Bara kolla vad sk longlife service gjort med VAG koncernens bilar. och då är det typ ALDRIG någon som kmr upp i över 2500mil på ett oljebyte(på vissa Hyundai modeller är det som sagt fast 3000mil/1år o inte något variabelt)
Framförallt turbo motorer har problem då oljan oftast har en mycket högre arbetstemperatur. Men ingen motor mår bra av 3000mil/byte. Skulle säga 1500mil med longlife olja och 1000mil med vanlig olja. iaf om bilen har turbo och går lite hårdare.
Framförallt turbo motorer har problem då oljan oftast har en mycket högre arbetstemperatur. Men ingen motor mår bra av 3000mil/byte. Skulle säga 1500mil med longlife olja och 1000mil med vanlig olja. iaf om bilen har turbo och går lite hårdare.
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
Re: När ska man byta motorolja?
101500 mil eller en ggn om åtet,oavsett diesel eller bensin.
Tror de vore lagom var tusende mil.
Jag har sett bmw,volvo,huyndai osv som är nya o gått kanske 3-4 tusen mil, där kamkedjor mm e precis slut.
Pga den så kallade longlifeoljan. O byte 3 tusen mil eller 24 mån.
Jag har longlife i golfen, men byter en ggn om året. Kör tusen,femton hundra mil.
Ne byter man olja var tusende, femtonhundrade mil eller en ggn per år håller en bilmotor säkert 40 tusen mil utan problem.
Tror de vore lagom var tusende mil.
Jag har sett bmw,volvo,huyndai osv som är nya o gått kanske 3-4 tusen mil, där kamkedjor mm e precis slut.
Pga den så kallade longlifeoljan. O byte 3 tusen mil eller 24 mån.
Jag har longlife i golfen, men byter en ggn om året. Kör tusen,femton hundra mil.
Ne byter man olja var tusende, femtonhundrade mil eller en ggn per år håller en bilmotor säkert 40 tusen mil utan problem.