Annons

Skillnaden mellan Hyundai och KIA? Egentligen...?

1
Inte alldeles solklart att se tanken bakom konstellationen Hyundai <-> KIA, nu när plattformeriet breder ut sig även i Fjärran östern.

Nå, så skönt att höga vederbörande kan klargöra strategin bakom besluten - eller inte...

"Corporate bullshit" är en svulst som inte ens fokuserade Koreaner går fria från - läs och förfäras:


Hyundai, Kia Get Different Strategies

South Korea's Hyundai-Kia Automotive Group, seeking to become one of the top five automakers by 2010, unveiled Wednesday its new global brand management strategy, in which Hyundai Motor and Kia Motors will pursue differentiated brand images to boost its overall market share and the value of the two brands.

Under the new strategy, the group said Hyundai Motor and Kia Motors will be promoted under separate brand slogans. Hyundai Motor's slogan - Drive your way - is designed to communicate the company's "refined and confident" brand attributes, while the slogan - The Power to Surprise - is aimed at embodying the "exciting and enabling" values of Kia Motors brand.

"These new brand identities have been established to ensure complete differentiation between Hyundai and Kia, as well as from our global competitors. We are confident that these new identities will result in significant synergies, thereby creating additional market share for each brand, since each company targets very different customers with different lifestyles," Hyundai-Kia Automotive Group Chairman Mong-koo Chung said.

Hyundai and Kia will integrate their respective brand strategies into all facets of their business including product development, design, marketing, sales, and after sales service, officials said. The brand strategies will be simultaneously implemented in strategic regions, such as the U.S., Europe and China, as the two companies seek to clearly differentiate their respective brands, while enhancing overall brand power, it said.


TCC/Peter Chang
Källa:
www.thecarconnection.com 21/1 2005



Swedefe
Annons

2
Det säger ju sig självt - utan att behöva tänka efter en sekund - att med den "kravspecen" blir den ena modellen en Grålle medans den andra blir en Porsche Cayenne-lookalike.

Typ... :shock: :shock:

4
caprice skrev:Jag tycker det låter som de säger ungefär samma sak men uttrycker det på olika sätt.
Precis!
Aalllaa vill ju vara "premium" nu för tiden!
Vem accepterar att få en stämpel uppifrån att vara "basik"?

...since each company targets very different customers with different lifestyles," Hyundai-Kia Automotive Group Chairman Mong-koo Chung said.


Va!? Den som går och lurar på en KIA Sportage skulle aallddrriigg kunna tänka sig en Hyundai Tucson? Guud så dumt!

Självklart hugger bägge märken efter samma sorts kunder - en jättetröskel är ju att man överhuvudtaget kan tänka sig att synas i en Koreansk vagn!!!

Lika självklart vill man ladda sina varumärken med glitter och flärd - och kompetens och duglighet; allt annat är osäljbart!!!

Presto! Det handlar om två back-to-back kämpande varumärken som delar så mycket gemensamt det bara går, utan att det sticker allt för mycket i ögonen på folk - men med förhoppningen att "går det inte på det ena sättet så kanske det går på det andra!"

Ingen dum idé - det är när man klär denna idé i floskler och plattityder som det blir så patetiskt; "Corporate bullshit" retar min kräkreflex när helst jag ser det; "synergier, kärnvärden, omvärldsbedömning, implementering" - det finns massor av tramsord som på sin höjd är löjliga var och en för sig - men när man börjar stapla dem på varandra, eller försöka bygga meningar av dem så rinner bägaren över för min del;
Det är då jag börjar tycka att LADA Niva trots allt har ett existensberättigande!!!



Swedefe