Annons

Dåligt drag ?

1
Hej.
Blev helt såld efter en provtur med en i40 2,0 bensin, manuell låda, tyckte motorn på 177 hk kändes väldigt pigg. Köpte en men tycker att mitt exemplar är betydligt " tröttare" än demobilen. Har åkt tillbaka till försäljningsstället där dom säger att jag troligtvis bara upplever att den är slöare och att dom tyvärr inte har demobilen kvar, ej heller någon annan 2 liters med man låda att jämföra med.
Har någon något förslag på vad jag ska göra, eller också upplever att man har en trött motor.Har endast kört 100 mil :(

// frallan
Annons

2
Trött motor tror inte jag på.
Antingen har dom trixat med demobilens dator så den hade mera knuff (skulle dom aldrig medge tror jag).
Eller så är det någonting med inställningar i din bils (motormanagement) dator, eller så ser datorn något fel med vissa sensorer (från motorkylning, bränslespridare, oljetryck.................. m.m.)
Enklast vore om man kopplar upp den till en dator i verkstaden som har rätt program (borde ÅF ha när dom säljer såna bilar) för att se om det dyker upp någon felkod.
Alla "moderna" bilar från halvvägs 80 talet har en möjlighet att lagra och sen visa upp felkoder om det mesta som har en sensor kopplat till bilens dator.
Åf kan inte komma med någon ursäkt att inte kunna göra det iaf.
Ska inte ens ta mer än 5-10 minuter.

3
"Antingen har dom trixat med demobilens dator så den hade mera knuff (skulle dom aldrig medge tror jag).
Eller så är det någonting med inställningar i din bils (motormanagement) dator"

Finns inget sånt att trixa med på i40n... bara avläsning av felkoder och felsökning i motordatorn, inga inställningar eller manipuleringar är möjliga.

Inställningar går att ändra i BCM m.m men inget som har med motorns karaktär att göra.

Skulle nog råda till att uppsöka en auktoriserad verkstad för att läsa av felkoder och kolla upp vad den får för värden från olika givare och sensorer.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11