Sida 1 av 1
Däckbyte, använder ni bilens domkraft eller annan domkraft?
Postat: 22 okt 2011, 22:50
av Jake
Funderar på att sätta på vintersulorna. Har haft trassel med en liknande domkraft som den som sitter i bilen, där orignaldomkraften till min BMW vek sig.
Så frågan är enkel, använder ni originaldomkraften eller använder ni annan domkraft vid däcksbyte?
Tänkte använda domkraften jag köpt till min BMW, men den lyfter inte Santan tillräckligt högt.
Så jag funderar på om jag ska köpa en ny eller lita på att orignalet inte bara är en domkraft som kan användas i nödfall.
Hur gör ni?
Re: Däckbyte, använder ni bilens domkraft eller annan domkra
Postat: 22 okt 2011, 22:56
av vegard
Jake skrev:Funderar på att sätta på vintersulorna. Har haft trassel med en liknande domkraft som den som sitter i bilen, där orignaldomkraften till min BMW vek sig.
Så frågan är enkel, använder ni originaldomkraften eller använder ni annan domkraft vid däcksbyte?
Tänkte använda domkraften jag köpt till min BMW, men den lyfter inte Santan tillräckligt högt.
Så jag funderar på om jag ska köpa en ny eller lita på att orignalet inte bara är en domkraft som kan användas i nödfall.
Hur gör ni?
Har alltid bare brukt den orginale...
Postat: 23 okt 2011, 07:51
av Jake
Tack Vegard,
Då ska jag prova med den och hoppas den håller (sätter nog i alla fall som vanligt något bilen kan landa på i fall att... ).
Hoppas du blir nöjd med nya santan!?
Postat: 23 okt 2011, 08:50
av vegard
Jake skrev:Tack Vegard,
Då ska jag prova med den och hoppas den håller (sätter nog i alla fall som vanligt något bilen kan landa på i fall att... ).
Hoppas du blir nöjd med nya santan!?
Takker for det, og gleder meg som en unge.
Vær bare nøye med å plassere den på riktig sted på bilen, og jeg bruker legge under en tre-plank så den skal stå riktig stødig før jeg løfter bilen
Postat: 23 okt 2011, 13:55
av Jake
Kan bara bekräfta att domkraften fungerade finfint och att den kändes rätt gedigen jämfört med BMW:s. Som Vegard säger så är det inte helt fel om underlaget är stabilt, jag har betongplattor så det funkar.
Tack Vegard, jag vet hur det kändes med väntan, jag fick vänta i 6 månader på min 2011:a... huga, men det är värt väntan!
Ha det gott!
Postat: 23 okt 2011, 14:13
av vegard
Jake skrev:Kan bara bekräfta att domkraften fungerade finfint och att den kändes rätt gedigen jämfört med BMW:s. Som Vegard säger så är det inte helt fel om underlaget är stabilt, jag har betongplattor så det funkar.
Tack Vegard, jag vet hur det kändes med väntan, jag fick vänta i 6 månader på min 2011:a... huga, men det är värt väntan!
Ha det gott!
Jake
hehe, og det er rart, man venter jo som om man ikke har bil, og som om man venter på sin første bil, blir jo helt unge igjen....
Dette selv om sannheten er at jeg har en helt strøken 09 mod santa... hehehe
Forskjellen på gutter og menn, er altså kun prisen på leketøyet

))
Postat: 26 okt 2011, 21:33
av ClasseClas
Originaldomkraften är rejäl och den har jag använt många ggr. Numera är det anna domkraft som gäller för mig:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=29941#29941
Postat: 27 okt 2011, 08:14
av Jake
Hej Classe, har en liknande domkraft redan som i o f sig inte förmodligen 45 cm som Julas gör. Ska mäta upp hur högt den går...
Det underlag jag har är plant.
Det som slog mig var att jag hamnade rätt högt med saxdomkraften och de 18":s däcken jag har och som sagt,
den domkraft jag har utöver originalet fick inte upp bilen så mycket att däcken släppte markkontakt.
Frågan är om Julas 45 cm också hamnar i övre regionen eller om det finns marginal?! Originalet funkar ju så det är ju ingen panik med att köpa något annat.
Undrar också lite hur det går med Vegard, han verkar inte kunna släppa ratten på nya Santan(antar att han fick den i måndags?)... någon som sett pöjken?!
Postat: 27 okt 2011, 11:11
av ClasseClas
Den jag köpte fungerar utmärkt till mina Santa Fe SM och CM (med 18"-hjul). Inga mellanlägg behövs för att lyfta bilen. Vet ej hur mkt extramån det finns på den domkraften.
Tidigare med lilla domkraften fick jag ställa den på 2-tumsplank för att få hjulen fria. Det blev vingligt och inget jag rekommenderar.
Postat: 27 okt 2011, 19:32
av vegard
Jake skrev:Hej Classe, har en liknande domkraft redan som i o f sig inte förmodligen 45 cm som Julas gör. Ska mäta upp hur högt den går...
Det underlag jag har är plant.
Det som slog mig var att jag hamnade rätt högt med saxdomkraften och de 18":s däcken jag har och som sagt,
den domkraft jag har utöver originalet fick inte upp bilen så mycket att däcken släppte markkontakt.
Frågan är om Julas 45 cm också hamnar i övre regionen eller om det finns marginal?! Originalet funkar ju så det är ju ingen panik med att köpa något annat.
Undrar också lite hur det går med Vegard, han verkar inte kunna släppa ratten på nya Santan(antar att han fick den i måndags?)... någon som sett pöjken?!
Hei du, nei, hart ikke fått den nye santaen enda, den gikk fra Wallhamn på mandag, men er ikke kommet til Kristiansand enda.... Bilen skulle jo lastes om i drammen, så hvor mange dager den er der vet jeg ikke....
Jeg var innom forhandleren i dag, og på data'n står det kun at bilen er hos Autolink, og at seineste dag for levering i Kristiansand, er den 03.11. men den kan da plutselig dukke opp når som helst.... er helt som en unge nå.... og er derfor ute å kikker hos forhandleren seint om kvelden, samt på morgenen.... det kom 9 nye hyundai i natt, men min bil var ikke der.
Postat: 27 okt 2011, 21:40
av Siclair
Stackars vegard

Postat: 27 okt 2011, 22:27
av vegard
Siclair skrev:Stackars vegard

Takker for medfølelsen.... Har just vært å speida etter den igjen..... Ikke noe å se enda....
Venter fælt nå ja, det var kommet tre små mazda der ute hos forhandleren nå i kveld.... Har full kontroll!!!