Fiskarn skrev:vegard skrev:Hei
i denne sitter vel samme clutsj og svinghjul som i Santa SM, og svarene her vil vel være svært individuelle, med hvordan koplingen benyttes.
Jeg trakk svært mye 2000 kg med min bil, og hadde ikke problemer, mes andre kverka clutsj og svinghjul rimelig raskt, uten å bruke bilen til trekkvogn.
Ska jag tolka detta som att det inte är en problemkoppling på Tucson?
Den är alltså inte klenare än på andra bilar..?
Hur är det med 4wdlåsningen då...har förstår att det kan uppstå spänningar i drivlinan om underlaget greppar olika per hjul.
Så om jag åker med låst 4wd rakt uppför en ishal ramp och ena hjulet helt plötsligt får perfekt grepp i underlaget...vad händer då...?
Man vill ju inte knäcka nåt.

Hei
Nå kan ikke jeg svare deg helt presis, men som jeg sa, både santafe SM og tucson har hatt problemer med clutsj og svinghjul. det er jo samme motorer etc som sitter i disse.
Jeg hadde selv en santa, og jeg har en Bjøseth 790 husvogn jeg trekker 10-13000 km hvert år, noe jeg og gjorde med bilen som hadde disse problemene. For meg ble det ikke noe problem av dette, og forhandleren valgte selv å skifte clutsj og svinghjul på min bil, da den var gått ca 85.000 km på garantien. Det var absolutt ikke noe problem for meg, og clutsjen var IKKE utslitt da den ble skiftet, men ca halvslitt.
Jeg vet i midlertid at en del andre hadde problemer, men vet og fra bilene jeg har på jobb (27 stk Hiace 4x4) at dette med clutsj er svært individuelt. noen sliter ut en clutsj på 30.000 km, andre kjører maken bil 200.000 km, uten å skifte clutsj, i samme type bruk.
Om clutsjen så er svakere, så vil man oppleve det samme, noen dreper clutsjen fort, og andre dreper den ikke....
Vedr 4x4 systemet, mener jeg at det ikke er noen som helst problem. det er jo ved ujevn friksjon i underlaget, at man har brukt for dette. Jeg mener det er verre for drivverket om du svinger på asfalt eller betong underlag, med 4x4 innkoplet, enn om du tar igang med ujevn friksjon.... men det er og mange måter å ta igang på.....
Bruk det turtallet du trenger å bruke, ikke mer..... slipp slutsjen pent men bestemt ut, og slur minst mulig..... Litt clutsj-lukt er ikke farlig.
Jeg hadde ikke vært redd for å bruke en tucson som du nevner..
Men jeg er ingen fasit, jeg har bare erfaring fra 4 santafe hvor to av de jo har samme motor og drivverk som tucson
.