Annons

Santa fe 2012

1
Hej!

Ny som medlem här. Har dock läst många inlägg sedan jag fick min första SF 2008. Jag inväntar den nya santan som jag beställt. Den skall var i Sverige runt oktober.

Det är tunt med information om den men detta är vad jag skakat fram av handlaren och internet.

Ny design på stötfångaren back och fram (skid plates)
Kromad panel på bakluckan
Ny bredare backspegel
Dimljusinsats i högblank svart
Takreling i högblank svart
Down hill brake control
Ny växelspaksknopp för automat.
Nya instegslister i rostfritt
Värme i ratten
Bluetooth
Xenon i halvljusen
Strålkastarspolare
Nya aluminiumfälgar 18-tum
Läsbelysning på andra sätesraden

Nya och gamla färger:
Stone grey ME, Titanium silver ME, Sleek silver ME, Blue spirit PEARL, Vanilla white SOLID, Phantom black ME, Blue velvet PEARL, Brown metallic ME och Superoir Red ME.

Själv har jag lagt till gummimattor och en för bagagutrymmet. Tänka sig att denna gång är det formgjutna gummimattor som inte glider omkring i bilen. Lastbågar, dragkrok och lastskydd. Men det bästa av allt är att jag lägger till xenon i helljusen. Den gamla hade riktigt sunkigt ljus. Förhoppningsvis är det slut med det.

Önskar de hade haft riktiga lackprover på färgerna. Jag kör i alla fall på en stone grey.

För den som vill se bilder hänvisar jag till den koreanska sidan.
http://www.hyundai.com/kr/ShowRoom/Show ... e&types=01

Undrar om det är fler överraskningar med tanke på att de finns fler uppdateringar på hyundais koreanska hemsida? Blir en trevlig överraskning i sådana fall.

Den som väntar på något gott....
Bild
Santa fe 2012 CRDI-R A6 Premium 5
Stone Grey
Annons

2
Grattis! Kul med ny bil.
Verkar som den kommer att kallas CF och inte CM, stämmer det?
Skid plates är väl fortfarande plast eller har de gjort i metall?
Tycker att den verkar riktigt najs, skulle velat ha PDC fram, takluckan och hill decent funktionen... men jag ska inte klaga.
Är riktigt nöjd med min 2011:a, so far. Hoppas de gör en el-hybrid snart.

Lycka till och håll ut med väntetiden, jag fick vänta 2 månader extra, men det var det värt.
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey

3
Skyddsplåtarna är i plast. Det varit trevligt om de varit tillverkade i aluminium, för känslans skull. Men i min värld är det bara vid riktig terränkörning de bör vara i metall och då har man valt fel bil.

Jag tvivlar på att det sitter PDC fram på den variant som kommer till europa. Man kan hoppas men jag tycker det vore slarvigt av Hyundai Sverige att glömma att delge den informationen till handlarna, om det nu sitter sådana fram. Santan på bilden har även en ny grill men inte heller de verkar ha gått ut till handlarna så vi får väl se.
Stone Grey

4
Hejåvälkommen Siclair! :D :D

Det låter ju spännande med en aningens faceliftad 2012-modell. Märkligt nog finns det inget på svenska webben om 2012.

Jag kollade i den koreanska E-catalogen och där finns det en bild på ventilerade säten. Det kanske är standard.

Hur lyckades du beställa bilen när "ingen" vet ngt i Sverige?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Bra fråga Classe. Det var faktiskt bilhandlaren som presentera nyheten. Han visa mig ett papper och sa att detta egentligen inte var för mina ögon. Men han gav mig papprena att ta med därifrån så något hemlighetstämplat är det ju inte.

Kan tänkas att de först vill sälja eventuella 2011:or i lager. Nu visste han att jag kört en 2008 de senaste tre åren och jag hade redan frågor kring vissa brister med den äldre modellen. Kanske såg han tillfället att vinna mig över genom att presentera något nytt. Det är dock rena spekulationer från min sida.

Det där med att informationen går ut så långsamt gör mig lite trött. Hyundai borde vara mycket snabbare på att göra broschyrer och dylikt till handlarna. Va f-n de vill väl sälja bilar och nyheter om uppdateringar är väl ett starkt säljande argument för de som är intresserade.

Jag gick till en annan bilhandlare i Stockholm för att matcha offerten och även om han visste om att det var på väg så visste jag redan mer än han. Jag tycker det är vanligt förekommande att man som spekulant vet mer än säljarna. Det borde inte var så.

Som jag skrev innan så misstänker jag att de håller inne med informationen för att sälja 2011-modellen. Fabriken i Korea har dock redan lagt om produktionen så 2011:orna går väl knappast att fabriksbeställa. Jag antar att de tillverkas där eftersom bilen låg på båt. Kanske någon här vet var de tillverkas?

Apropå ventilerade säten såg jag även att de lagt till minnesfunktion av förarstolen. Man kan fortsätta hoppas.
Stone Grey

6
Har också beställt en ny santa premium 7 2012, men man vet inte mycket om hur dom är utrustade egentligen. finns inte mycket på nätet om vad som har förendras gemfört med 2011

7
Hej och mycket välkomna till Forumet, både Siclair och Denzo! :D :D
Grattis till nya bilarna! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Santa fe 2012

9
Denzo skrev:Fick just reda på att min 2012 står transport klar i göteborg.
Antar att du menar Wallhamn på Tjörn - alla Hyundai till Sverige kommer med bilbåt via Wallhamn... :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Skäreläjan skrev:
Antar att du menar Wallhamn på Tjörn - alla Hyundai till Sverige kommer med bilbåt via Wallhamn... :wink: :wink:
De norske og mener jeg kommer den veien... Min kom i hvertfall med båt dit i 09. Før kom jo de norske til Drammen med båt, men der er det lite igjen.... og Hyundai er et av de merkene som er borte derfra

11
Skäreläjan skrev:
Det är säker där den står, för min handlare sa utanför göteborg. han skulle få den till umeå den 15 sep.lite synd att det ska ta en vecka från Tjörn

12
Då kanske ankomstdatumet 14:e oktober blir tidigarelagt. Det vore trevligt att slippa plocka ut den under vintertid. Är så tråkigt att börja premiären med spolare i konstant drift.

Informationen är undermålig, helt klart. Den enda sidan förutom den Koreanska som är uppdatera är den indonesiska. Informationen är dock mycket bristfällig. Jag vågar mig på ett "grisen i säcken köp" eftersom jag redan kör en 08 samt att 2010 redan är rosad.
Har man kört en santa så är det svårt att sluta.

Vilken färg har du valt Denzo?
Stone Grey

13
Siclair skrev:Då kanske ankomstdatumet 14:e oktober blir tidigarelagt. Det vore trevligt att slippa plocka ut den under vintertid. Är så tråkigt att börja premiären med spolare i konstant drift.

Informationen är undermålig, helt klart. Den enda sidan förutom den Koreanska som är uppdatera är den indonesiska. Informationen är dock mycket bristfällig. Jag vågar mig på ett "grisen i säcken köp" eftersom jag redan kör en 08 samt att 2010 redan är rosad.

Jag (eller Kärringen rättare sagt) valde en phantom black metallic,svart läder
utrustning: premium 7, Fast dragkrok,motor och kupevärmare, formsskurna gummimattor. tackräcke med skidremmar och full tankad kalaset gick på 350.000blankt får ju hoppas att man blir nöäjd körde en subaru outback boxerdiesel innan.

14
Denzo skrev:
Siclair skrev:Då kanske ankomstdatumet 14:e oktober blir tidigarelagt. Det vore trevligt att slippa plocka ut den under vintertid. Är så tråkigt att börja premiären med spolare i konstant drift.

Jag (eller Kärringen rättare sagt) valde en phantom black metallic,svart läder
utrustning: premium 7, Fast dragkrok,motor och kupevärmare, formsskurna gummimattor. tackräcke med skidremmar och full tankad kalaset gick på 350.000blankt får ju hoppas att man blir nöäjd körde en subaru outback boxerdiesel innan.
Billig..... her ville samme bilen kosta ca 650.000 med 2,2 diesel, og rundt 520.000 med den nye 2-literen på 150 hk, og diesel.

2-literen starter her på ca 480.000 for rein bil, billigste løsning, uten noe.