Annons
Annons

2
Biltema har ju några ljuddämpande produkter som jag undrar om det finns erfarenheter av. Bitumen verkar vara produkten att klä in bagageutrymmet med. Bankas på plats med gummiklubba och värmepistol. Någon som har provat detta förut?

http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchq ... uddämpning

Att komma in i dörrsidorna är nog välkommet för ljuddämpningsfaktorn, men då min bil är underredsbehandlad vilket inkluderar gucka i nederdelen av dörrarna får jag nog inget fäste där för ovanstående material. Gissar jag... Eller?

Vad mer kan göras?
Senast redigerad av SuperMek den 23 jul 2011, 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

3
Nyfikenheten samt behovet av mer tystnad ledde att jag gjorde slag i saken och skaffade bilbuttriks bitumenplattor:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... umen-4-st/
Med värmepistolen i högsta hugg formades de fyra plattorna att snyggt täcka all plåt i skuffen under reservhjulet. Under golvluckorna fäste jag sedan ett par av dessa:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... ngsplatta/

Så, resultatet?
Över förväntan! Ljudsänkningen från bakvagnen är påtagligt märkbar, mer är vad jag hade hoppats på. Jag försökte mig på att få bort plastsidorna över de bakre hjulhusen men misslyckades. Jag tror att om man kan klä in även hjulhusen i bitumen får man nog en maxad ljuddämpningseffekt. Jag får försöka ge mig på det igen framöver. De främre hjulhusen och dörrarna får bli föremål för nästa attack! :-)
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

4
SuperMek skrev:Nyfikenheten samt behovet av mer tystnad ledde att jag gjorde slag i saken och skaffade bilbuttriks bitumenplattor:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... umen-4-st/
Med värmepistolen i högsta hugg formades de fyra plattorna att snyggt täcka all plåt i skuffen under reservhjulet. Under golvluckorna fäste jag sedan ett par av dessa:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... ngsplatta/

Så, resultatet?
Över förväntan! Ljudsänkningen från bakvagnen är påtagligt märkbar, mer är vad jag hade hoppats på. Jag försökte mig på att få bort plastsidorna över de bakre hjulhusen men misslyckades. Jag tror att om man kan klä in även hjulhusen i bitumen får man nog en maxad ljuddämpningseffekt. Jag får försöka ge mig på det igen framöver. De främre hjulhusen och dörrarna får bli föremål för nästa attack! :-)
Hej,
Låter intressant, vilken tjocklek på ljuddämpningsplattan fick du plats med? Såg att det fanns 3 olika.
Kör nu:
IX35 2,0 A6 Bensin
Exclusive Infra Red

5
Jag tog 10 mm, men det kan finnas en klokhet i att välja 20 mm, primärt inte för ljuddämpningens skull, utan för att golvplattorna har någon form av distanser pålimmade (lätt att ta bort) som stöd mot reservhjulet. Med 20 mm tror jag golvet vilar direkt mot reservhjulet via ljuddämpningsmattan.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

6
Idéer ang. ljuddämpning:

På golvet har jag förutom originalmattan gummimattor + ovanpå dessa av mej formklippta mattor - typ Rusta, men just dessa köpta på Jula. Gjorde viss nytta!

Gick inte att sätta 20 mm "Biltema-dämpning" under reservhjulet! Fick inte ner skruven för att hålla fast hjulet! Däremot fans det gott om plats att sätta 20 mm runt hjulet på sidoväggarna. Gick bra med 10 mm under hjulet.
Lite ibumetin på "kal" plåt bakom Varningstriangel m.m. och lite 10 mm dämp. på undersidan av golvet till bagage-utrymmet.

Har gjort ovan ikväll efter rundan till Kivik, så jag har inte testat om det blev tystare.

Vad jag tänkt göra vidare är:

1. Läggar bitar av mattor i botten på dörrfickorna, dessutom på väggarna in mot kupén. Även klä in mugghållaren i mitten plus "golvmatta" vid USB-uttaget.
Något liknande:
http://www.rusta.se/dorrmatta_triogel_5 ... 01089.html

(finns på många ställen) och är lätta att klippa till så de passar.
Dessa fästes med tapen från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... ande-tejp/

2. Mot plasten på sidan utåt av dörrfickorna tänkte jag använda bimumetin i lagom storlek. Allt för att det man lägger i dörrfickorna inte "skallrar". Dessutom verkar det som resonansdämpande för plasten på sidan dörrarna.

3. Vad jag mer har funderingar på är att sätta mattor på dörrarnas nederkant, under dörrfickorna. Där man ständigt skrapar mot med fötterna. Kanske åter igen samma typ av matta fäst med samma tape - får se om det funkar. Detta för att undvika skrapmärken och ytterligare dämpa ljudet.

4. Skall också göra underredsbehandling (dock själv), och tror att detta hjälper lite. Mycket tjock gegga på bärande delar av hjulupphängningen!

Har kört lång runda under dagen (30 mil) på skiftande asfaltunderlag och måste säga att jag inte störs så väldigt mycket av ljudet, mer om det är väldigt dålig asfalt. Kör ändå på 18"-tummare. Något stumt emellanåt!

Testar och återkommer om ett tag!

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

7
Kommit en bit på väg med mina "ljuddämpare".
Efter att ha underredsbehandlat (själv med tryckluft), mycket tunn gegga i balkar och extra mycket tjock gegga på bärarmar m.m.
Har sedan klätt dörrfickorna med mattor fästade med mjuk dubbelhäftande tape (slipper dessutom skrammel från is-skrapor m.m.). Som tidigare har jag lagt lite olika tjocka dämpmattor runt resevhjulet.

Vad jag dessutom gjorde, vilket jag tyckte gav effekt, var att jag penslade innerskärmarna med tjock underredsmassa. Inte bakom utan direkt mot "hjulsprutet". Tycker att jag fått en betydligt dovare ton, både vid normal körning, men framförallt i regn och på grusväg. Detta kanske slits bort efter en tid, men det är ju lätt att ersätta. kanske nästa gång med "bodycoat".

Har jag tid och lust så skall jag testa ett par saker till:

Har läst att det är lätt att ta bort handskfacket (partikelfiltret sitt där bakom) och stoppa in lite skumplast där med. Kanske även försöka lyfta dynan till baksätet och klistra dit ljuddämpning där med. Verkar som det mest är stomljud via plåtarna som är besvärande.

Snart är det ju tid för vinterdäcken. Eftersom jag kommer att köra odubbat så blir det en ljudsänkning också!
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

8
Ja, jag vet att jag inte har underhållit denna tråden!
Har varit lite sjuk till-o-från under hösten och inte haft allt fokus på forumet - dessutom har man tryckt på från jobb:
Skit samma -vart har jag kommit: Ingenstans, eller ärligt talat bakåt!
Bitumen-plattorna från Biltema med klistrig baksida lossnar efter några veckor mot dörrarnas inredning. Ser bara tråkigt ut! Dock allt vad jag satt fast med dubbelhäftande (Biltema) Tape- har funkat o.k.
Skall snarare satsa på detta i fortsättningen, och köra "pappen" där man inte ser den!
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

ljudisolering

9
Nu har jag nästan blivit färdig med ljudisolering av ix35 plasten i bagaget är det lätt att plocka bort ,fast först måste du ta bort 5 skruvar till bakre stolar +2 på höger respektive vänster sida sen är det bara dra bort plasten från baget lossa på de tre skruvarna förstås på vare sida ,,jag har förstärkt med bitummen 4mm plåten mot utsidan sen på insidan 20 mm ,fast om man har allt loss lika bra rosskyddsbendla bilen med hålrumvax fanns inget rostskydd alls lite dåligt tycker jag ,sen har jag plockat loss plastinnerskärmarna behandlat de med tjock underedsmassa och bitummen på påten fast underredsmassa på bitummen och skärmarnas insidia ,nu väntar jag på silent coat i dörrarna de är sen tidigare rostskyddsbehandlade men jag upplever bilen mycket tystare redan :D
jl