Det är LMM, den som är skruvad på luftfilterburken och har en sladd in på sidan...
Rastret..eller bikakan...sitter mot luftburken.
Anledningen till att jag är där och rotar är att jag tycker att jag får gasa så förbenat mycket innan det händer något (när man ligger i 70+), så jag började leta efter saker som kan blockera lufttillförseln.
Om man börjar vid grillen där insugsslangen sitter fäst i en plastkåpa, så ser det helt ok ut till en början...men, tar man bort den kåpan så ser man att det sitter en kåpa till bakom grillen...och den kåpan har bara öppning NERÅT, rakt ovanför och tätt fäst till, kylarens ovansida = mestadels jäkligt varm luft in alltså... På det så kan man lägga den långa, svarta, veckade plastslangen som går till luftfiltret och sedan den här bikakeprylen i insuget...Vilket i mina ögon känns som gjort för att suga in så mycket varmluft man bara kan.
Så nu har jag tagit bort plastkåpan som var gömd bakom grillen, vilket innebär att jag nu har fullt luftflöde genom grillen och in.
Jag räknar med att inte köra i ökensand eller monsunregn vilket jag antar är enda fördelen med att ha den kåpan till.
Har bara kört några få mil, men jag upplever det som att bilen andas lättare (vilket är väldigt objektivt så klart)
Steg 2 skulle kunna vara att värmeisolera hela konkarongen och sätta i ett K&N drop-in filter i boxen.
Förresten, vet någon om ventiltiderna på 2,7-sexan överlappar varandra vid något tillfälle?
Anders
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)