Annons

Hjälp Hyundai coupe 1998 Ljusproblem

1
Hej jag har nyss köpt en hyundai coupe av 1998års modell nu till mitt problem mitt halvljus funkar inte och blinkersen blinkar fort på väster sidan om man har halvljus-spaken på off läge. Har du den i p-ljus läge så funkar blinkersen som den ska det gör den även om man har den på halvljus-läge.

Asså problemet är att varken halvljus eller p-ljus fungerar, jag har bytt spakpaket kollat glödlampor kollat säkringar osv.

Allt är ok förutom att DRL-boxen Bränner hela tiden har köpt 4boxar totalt och har fått reparera 3 av dom för att så fort jag kopplar in DRL boxen så funkar ljuset i typ 5sekunder för att sedan slockna och så börjar boxen ryka. jag är ganska övertygad om att det är ett kabelbrott eller jordfel. är det någon som har koll på vart man ska leta någonstans som är extra känsligt på kabelstammen eller någon som vet vart man kan få tag i elschema för ljuset, gärna elschema för dumma ;)


mvh förvirrad nybliven Hyundai ägare.
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Akyo1! :D :D
Utan att vara bilelektriker, tycker jag det låter precis som ett jordfel med blinkersen!
Då P- eller halvljuset lyser, blinkar det ju normalt?
Sen är det ju det här med elsystemet på Hyundai... Det som ibland kan verka vara plus är inte alltid det!
Vissa lampor styrs av att jorden bryts - det är alltså "ström" på lampan hela tiden!
Om det är så på din, vågar jag dock inte uttala mig om...!
Då jag kopplade mina extralysen fick jag noga förhållningsorder från min verkstad hur jag skulle göra!
Du kommer säkert att få bättre tips och råd här på Forumet snart, ha lite tålamod bara...!

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Jag antar att du kollat kontakten till DRL boxen, den brukar OFTA vara igenbegad med diverse gojs och ärg.

Sprätt upp höljet till kabelstammen som går till DRL-boxen, hittar du inte några kablar som ligger emot varandra eller är ärgiga så kan man mäta.

Om alla stift är fina eller åtminstone någorlunda fina så kan man motstånds/ ohm-mätt kablaget från DRL boxen ut till varje lampa och till säkringsbox osv.

Om jag inte minns fel ska det sitta en jordpunkt rätt nära DRL-boxen, om den är rostig kan man rengöra skruven och gängorna i skärmen och köra på lite kopparpasta som ökar ledningsförmågan samtidigt som det förhindrar att det rostar lika lätt frammåt i tiden.

4
Jag har sprätta upp kabel stammen ifrån säkringsdosa till föraredörren.
utan att ha hitta något fel.

Har även bytt kontaktstycke till DRL-boxen kontrollerat jordpunkten vid boxen och även bytt skruv och slipat rent.

För att mäta kablarna så måste jag ju veta vilken kabel som går till vad, där av att jag eftersökte ett elschema, jag märkte nämligen att halvljuset lös lite sämre på hö sida så mitt nästa steg är att riva kabelmattan hela vägen till Hö strålkastare om ingen kommer med ett tips om vart jag ska börja då vill säga. jag har jobbat en del med nyare santa fee och där var det kabelbrott i kabelstammen under kylet på en del av bilarna har dock ingen erfarenhet av coupén.

Jag åter kommer efter helgen ni får gärna fortsätta ösa tips till mig :) tack för ditt inlägg

5
Hejåvälkommen akyo1! :D :D

Jag har hittat mkt bra info på http://www.hmaservice.com
Där finns det elscheman, sprängskisser o beskrivningar hur man demonterar delar. Tyvärr hittar jag inte din årsmodell där. Det kan vara idé att regga sig iaf för att få koll på vad Hyundai USA erbjuder för typ av info.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Tack så mycket :) jag har redan reggat där men ska jag vara ärlig så förstod jag inte riktigt de schemat som fanns där de stod ju varken färg eller nummer på kablarna eller också så e det bara jag som e kass på att läsa dom :)

8
Tack allihop nu har jag hittat fel efter många om och men.. Det va en jord kabel som var knäckt man såg inget på utsidan av kabeln utan den var av i höljet fick fram det genom att mäta jord och motståndet var lite väl högt så jag beslutade mig för att skära upp kabeln och fann mycket riktigt att koppar tråden var helt trasig (inte erj) utan den var bara av :) nu återstår det bara att montera tillbaka ally man har rivit :( heheh

10
Den gick från kupé längs med vänster fram skärm och vidare ner till under kylet ungefär vid mitten jag rev kabel mattan hela den vägen tills jag så att kabelen var uttöjd ett jävla hel men nu är det fixat det gick åt 2.5 rullar med eltejp för att isolera all kabel :)