Annons

Elektronik i IX35

1
Hejvejs
Kom hem från Tyskland igår kväll och möttes av frugan vid tåget. Hon tyckte att vi hade köpt en rolig bil. I tisdags hade hon kört ung. 100 km/h och legat på 6:an då hade växelindikatorn börjat att fladdra mellan ner 3:an upp 4:an ner 3:an osv. Det hade den hållit på med tills hon slog av bilen. Någön dag senare hade hastighetsmätaren stannat på 70 km/h och varvräknaren på 2000 rpm den låg kvar där oavsett vilket varv och hastighet det var. Ingen förändring skedde när hon slog av tändningen.
Det verkar som om elektroniken lämnar en del att önska.
Annons

2
Tja

Ja så ska det inte vara, bara o åka in med. Det är ju knappast så det ska vara.
Väntar på IX35 2.0 ComfortPlus Black Pearl + Panorama tak och XRoad kit samt 19" Dotz Hanzo fälgar. <-- Tyvärr avbeställd

4
Hejvejs
Nja läxa upp och läxa upp,jag har genom åren lärt mig en sak det lönar sig dessutom sällan att läxa upp någon. Sen har jag lite långt till leverantören av bilen för jag har inte köpt den på byn. Men eftersom att jag har et är kanontycker jag att det finns folk som liksom jag är intresserade av att fixa och rota i problem som dyker upp. Skall gå ut och titta på Säkringen Ni snackar om för att se vad det är. Skall samtidigt kolla om den är korrekt monterad
Återkommer

5
Hejvejs
Har kollat transportsäkringen den var OK. Det vart lite fel i förra inlägget men skit idet. Vad jag ville säga var att: Det här forumet är kanon eftersom det verkar finnas fler än jag som är lite 3-åring = Kan själv

Re: farthållare

7
grängesbergan skrev:Mina mätare funkar som de ska men däremot har min farthållare vid ett par tillfällen vägrat. Farthållar symbolen tänds men sedan är det omöjligt att få "set" lampan att tändas.
Hade samma problem med Tucsonen. Felet då berodde på att jag hade bytt ut en trasig lampa i bakljuset och satt i en LED-lampa. Detta gillade inte Tucsonens elektronik utan kopplade bort inställningen på farthållaren.
Har du kontrollerat att alla baklampor lyser ifall ix35 har samma elektronikkoppling som Tucsonen.

//Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

8
Har inte monterat led-lampor än men hadde tänkt göra det...Ska nu kolla att alla orginal lampor lyser! Men detta inebär alltså att om det är glapp i ett baklyse så KAN farthållaren vägra!?
ix35 comfort 2,0 crdi-r infra red
Adria 663 UK

9
grängesbergan skrev:Har inte monterat led-lampor än men hadde tänkt göra det...Ska nu kolla att alla orginal lampor lyser! Men detta inebär alltså att om det är glapp i ett baklyse så KAN farthållaren vägra!?
Svar ja, detta är ett känt problem med Santa Fe SM och Tucson med "analog" belysning. Frågan är om inte ix35 har CAN-bus till belysningen för då kan det vara andra problem som dyker upp.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Ix 35 har vad jag förstår "analog" belysning. Kollade detta då jag tidigare hadde tänkt xenon konvertera, vilket jag även lagt ned pga. de problem jag läst om ang. garantiåtaganden...
ix35 comfort 2,0 crdi-r infra red
Adria 663 UK

12
grängesbergan skrev:Mina mätare funkar som de ska men däremot har min farthållare vid ett par tillfällen vägrat. Farthållar symbolen tänds men sedan är det omöjligt att få "set" lampan att tändas.
Även jag har haft samma problem vid tre tillfällen men efter att åkt en stund
så fungerar det igen inga lampor trasiga hänt både före och efter xenon konverteringen :?:
ix35 CRDi-R M6 Sport 4WD Black Pearl -10
i30 Kombi -18

13
Det där känner jag igen! Ibland räcker det med att trycka på bromsen för att "SET"-funktionen skall kunna aktiveras, andra gånger måste motorn stängas av och startas igen för att få till funktionen.

För en vecka sedan slutade backvarningen att fungera. Alls! Bilverkstaden kollade OBD men det visar sig att inga koder står att finna där för backvarningen. Om ett par dagar skall de få plocka ned systemet i bitar för att se vad som orsakar felet.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

14
SuperMek skrev: För en vecka sedan slutade backvarningen att fungera. Alls! Bilverkstaden kollade OBD men det visar sig att inga koder står att finna där för backvarningen. Om ett par dagar skall de få plocka ned systemet i bitar för att se vad som orsakar felet.
Samma här...I morse när jag la i backen tokskrek backvarningen, trodde det berodde på all smuts som sitter på sensorerna, detta torkades bort men nu funkar den inte alls, inte ens bilden i färddatorn ändras när jag lägger i backen. :twisted: Var det samma för dig meken?
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

15
Sten_Hard skrev: Var det samma för dig meken?
Ja, nästan!
Backindikeringen tänds inte förrän det finns något att varna för, dvs något som finns närmare sensorerna än 120 cm. När min backvarning dog indikerar den som vanligt med ett kort pip när backväxeln läggs i, men inget mer. Man kan köra ända in i väggen om man finner förnöjelse med det, men någon varning tilldelas icke.

Lösningen var en glappande kontakt till en av de fyra sensorerna! Glappar en lägger hela systemet av. Troligen ligger det någon klokhet i att göra så. Kontakten ligger under den del som kan anses vara kofångare i bilen varvid jag omgående frågade om min underredsbehandling av bilen kan ha orsakat felet. Men så var det inte. Ingen underredsgucka hade letat sig in i kontakten som nu är lite extra åtklämd. Allt fungerar ok sedan en vecka tillbaks.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.