Annons

4WD-jobbar, jobbar inte?

1
Hej, är ny i forumet.

Har just skaffat en Tucson -06, bensin 4a manuell.

Går som en klocka, det är bara en sak jag tycker är lite konstig.
Jag har kört på barmark, snö, blank is och klättrat i små snödrev - men inte en enda gång har jag sett lampan som ska indikera att fyrhjulsdriften är inkopplad tändas.
(Om jag använder 4WD lock så tänds _den_ lampan).

Brukar köra mjukt, men i går provocerade jag lite grand på snö och is - inget då heller. Är det nåt fel eller behövs det helt enkelt värre väglag typ djup snö för att 4WD ska kicka in?

Den går stabilt och fint annars, klart bättre än de 2WD jag har som referens (Volvo 440 och 245...)

-Lars
4WD sätter vintern i ett helt nytt perspektiv...
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Winterman! :D :D
Helt säkert är det riktigt - det är när knappen för låsning av fyrhjulsdriften är intryckt, som lampan lyser!
Iallafall är det så på vår CM-Santa. Resten sköts helt automatiskt. :wink:

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...! :wink:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hej Winterman, välkommen till detta excellenta forum.

Jag hade en Tucson -06 i fyra år och gillade den skarpt. 4wd-lampan lyser endast när mellandiffen är låst.Vid körning utan låst mellandiff indikeras inte 4wd.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

4
Hej Winterman och välkommen! :D :D

Indikatorlampan visar "4WD lock", dvs det är en varningslampa att 4WD-knappen är intryckt och att fram- och bakaxel är mekaniskt sammankopplade upp till ca 40 km/h. Någon annan lampa finns inte för 4WD och därför kan du inte se i panelen att 4WD jobbar.

4WD kopplas in automatiskt vid tex gaspådrag och kurvtagning. Detta görs tillfälligt och sedan kopplas 4WD ur automatiskt.

Mer info finns här (gäller Santa Fe CM och Tucson) sid 15-21, http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf

Om du vill testa fyrhjulsdriften kan du göra så här:
-Leta upp ett "bra" ställe! :wink:
-Stäng av TCS och ESP (antispinn och antisladd) med ESP-knappen. TCS är riktigt själsdödande för den drar ner på gasen när det spinner loss. Urtråkigt.
-Kör framåt i lämplig hastighet och vicka till ratten samtidigt som du gasar till ordentligt.
-Får du ett mysigt breställ så har du gjort rätt och då har du bevis på att fyrhjulsdriften funkar. En 2WD framhjulsdriven kasar oftast på framhjulen i tangentens riktning utan breställ (givet avstängd antispinn och antisladd).
-Slå på ESP igen med ESP-knappen. (ESP kopplas alltid in automatiskt när tändningen slås på.)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
ClasseClas:
Tack så hjärtligt för det informativa svaret. :D Har tittat i pdf-en du länkar till, utmärkt beskrivning av hur systemet funkar.
Men - min fråga kvarstår, ursäkta om jag är trögfattad.

Kontrollampan jag undrar över ser ut som ett litet symboliskt schema över 4WD-systemet och kallas i manualen "4WD inkopplad". Sitter omedelbart ovanför "4WD LOCK"-lampan och är alltså inte samma sak.

I manualen står att den ska blinka om nåt fel uppstår i 4WD-systemet. (Det gör den inte och det är ju bra.)
Som jag fattat det - rätta mig gärna - [b]ska den också tändas om 4WD kopplas in automatiskt[/b]. Kan det vara så att manualen vilseleder?

Som jag tidigare skrev har den inte tänts under den vintermånad jag nu haft den. Jag har gjort provet du beskrev. Lite brist på bra underlag för det just nu men jodå, det verkar som bredsladd snarare än understyrs - kas. 4WD *verkar* fungera.

-Winterman


[/img]
4WD sätter vintern i ett helt nytt perspektiv...

6
Lampan lyser endast vid fel i systemet, lyser inte vid 4wd akiverat.


//Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

7
Winterman skrev:ClasseClas:
Tack så hjärtligt för det informativa svaret. :D Har tittat i pdf-en du länkar till, utmärkt beskrivning av hur systemet funkar.
Men - min fråga kvarstår, ursäkta om jag är trögfattad.

Kontrollampan jag undrar över ser ut som ett litet symboliskt schema över 4WD-systemet och kallas i manualen "4WD inkopplad". Sitter omedelbart ovanför "4WD LOCK"-lampan och är alltså inte samma sak.

I manualen står att den ska blinka om nåt fel uppstår i 4WD-systemet. (Det gör den inte och det är ju bra.)
Som jag fattat det - rätta mig gärna - ska den också tändas om 4WD kopplas in automatiskt. Kan det vara så att manualen vilseleder?

Som jag tidigare skrev har den inte tänts under den vintermånad jag nu haft den. Jag har gjort provet du beskrev. Lite brist på bra underlag för det just nu men jodå, det verkar som bredsladd snarare än understyrs - kas. 4WD *verkar* fungera.

-Winterman


[/img]
Hej, vi har snackat om det förr. Det är fel i manualen. Får du bredsladd så funkar bilen som den ska. Kör hårt! :wink: :D :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Vad bra, tack! Har just köpt den så jag funderade på om det var nåt jag skulle reklamera på garantin. Ett problem mindre...

-Winterman
4WD sätter vintern i ett helt nytt perspektiv...

Samma fundering!

9
Hej Winterman,

Har nyligen skaffat en Tucson och hade precis samma fundering över denna lampa och att den inte börjar lysa då 4WD sätter in automatiskt...

Skönt att se att det är fler som grubblat över detta!

Men nu har man ju fått bra svar på denna fråga. :idea:

/Tintin