Annons

Garagedomkraft för SUV och släp

1
Tyvärr gick jag och köpte en normaldomkraft för ett tag sedan och den funkar inget bra till mina SUVar eller släpvagn. Däremot var den tacknämlig att lyfta bastun på landet, för där ville jag ha en låg lägstahöjd såklart.

Nå, vad rekommenderar ni för domkraft med bra lyfthöjd? Vad har ni köpt själva?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

5
:D En domkraft med låg ingångshöjd kan vara värd sin vikt i guld! (:shock: inget skämt)
Den har, och som Classe också är inne på, sina begränsningar i lyfthöjd.
Har för mig att min lilla garage-domkraft(ej samma sak som pelar-domkraft) är införskaffad på Biltema.Brukar sala i med regel-bitar(spillvirke) mellan domkraft och lyftobjekt.Funkar kanoners.
En brasklapp:
Om ni ska krypa under karetan: Snälla rara, säkra med minst en pallbock,Okej?
/Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
Kunde inte riktigt läsa ut "lägsta höjd" Är det 85mm där plattan är mellan mark och godset?
I så fall bra med en lyfthöjd på 450mm + ev gummi eller träkloss man lägger mellan.
Är den "skön" och enkel att jobba med?

Man har ju blivit så förbannad på enkla sorter.
Har just nu en billig från Biltema, men handtaget är så vinklat att jag måste vända det uppochner för att över huvud taget få någon hävarm och pumpa upp bilen!! :?: :roll:

Viktig pryl i garaget!

@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

11
andteg skrev:Kunde inte riktigt läsa ut "lägsta höjd" Är det 85mm där plattan är mellan mark och godset?
I så fall bra med en lyfthöjd på 450mm + ev gummi eller träkloss man lägger mellan.
Är den "skön" och enkel att jobba med?

Man har ju blivit så förbannad på enkla sorter.
Har just nu en billig från Biltema, men handtaget är så vinklat att jag måste vända det uppochner för att över huvud taget få någon hävarm och pumpa upp bilen!! :?: :roll:

Viktig pryl i garaget!

@
Jag fattar som att det är 95 mm mellan lyftplatta och marknivå. Domkraften är riktigt låg och har ändå tillräcklig lyfthöjd. Enda nackdelen än så länge är att hävarmen är lång. Å andra sidan går det att dela på den, vilket givetvis kräver mer kraft när man pumpar. En mkt kraftig och rejäl pjäs som inger visst förtroende.

Den är klart mkt vassare än den andra 179 kronors jag numera har på landet. Den får duga som bastulyftare mm...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision