Annons

Någon som kört IX35 med Bensinmotorn ?

1
Hej

Har tittat på en ix35 men känner att det är lite för länge att vänta ca 5 mån på en ny bil.

Nu har jag hittat en 2,0 Bensin 4wd Aut, har någon testat denna bil med den motorn under en längre tid ?

Går det alls att dra Hästsläp eller Husvagn med en sån ?

Ska jag helt enkelt inte köpa en sån bil ?

Bussigt om någon vet lite om den !!

Jack
Annons

2
Jag har uppgraderat från en Volvo V70 med bensinmotor med lågtrycksturbo, 193 hk och om jag minns rätt sisådär 280 Nm i vrid. Mitt val blev en ix35 med 136 hk diesel just för att jag drar tung husvagn. Jag var i helgen och tog en 75-milarunda med husvagnen och jag måste säga att valet är helt rätt. En diesel har per teknik ett bättre bottendrag från start vilket är det som efterfrågas vid tillfällen när tunga släp/husvagnar skall adderas.

Att jag sedan kunde halvera bränslekostnaderna i bytet från bensinmotorn till nya dieselmotorn är ju bara en extra positiv bonus, vilket med tanke på dagens bränslekostnader nästan är ett måste. Lite siffror från en 10 år gammal Volvo till en ny Hyundai:

Blandad körning 1,1 l/mil bensin kontra 0,65 l/mil diesel.
Husvagnskörning i ca 90km/h från 1,7 l/mil bensin till 1,1 l/mil diesel.

En utveckling åt rätt håll. Nybilsförsäljningen redovisar en kraftig expansion och idag majoritet för miljöalternativet dieselmotorer, detta på goda grunder. Står du i valet mellan bensin eller dieselmotor vill jag rekommendera att du väntar in en diesel.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

3
Instämmer helt med Supermek aldrig mer en bensinare för min del. Jag hade en S80 170hk och att jämföra den med min Santa när man drar husvagn är som natt o dag. (förbrukningen inte minst)
Värt att vänta på lite dieselpower :)
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

4
Hej

Instämmer helt med föregående talare.
Vart i vårt långa land bor du? Det finns ju några bilfirmor med dieslar på blocket.
En diesel är helt oslagbar som dragbil. Inte pga. antalet hk utan motorns höga vridmoment. Har man kört en modern dieselbil vill man aldrig mera åka bensinare.
Nu vet jag ju inte hur mycket pengar du vill lägga på en bil, men jag kan verkligen rekommendera en IX35 Exclusive. Den har backkamera som man ser dragkroken i och detta är kanon när man kör mycket med släpvagn. Kommer man upp i priser över eller runt 300 000 kr är Santan ingen dum bil heller, lite mera dragvikt men även lite större.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

5
Hej Penta. Jag åker bensinare med automat och är helnöjd. Har åkt ca 450 mil. Jag tycker att det höga merpriset för dielselbilen vid inköp och den märkliga beskattningen gör att det för min del som åker 1500 mil om året aldrig går att räkna hem merkostnaden. Bensinarn drar ca 1l/mil i ren stadskörning och ca 0,8 på landsväg. Helt OK för mig. Har inte monterat krok så om den är bra att dra med vet jag inte. (Bensinarn väsnas inte lika mycket som en diesel :D ) Högst privat åsikt :badgrin:

Hälsningar
Claes

6
Håller till viss del med Claes om att dieseln väsnas mera, men det är så lite att efter 1mån. åkade har man vant sig vid detta. När man ligger i ca.90-100 km/t är det ändå vägljud och vindbrus som är dominerande.
Ok inköpspriset är högre men andrahandsvärdet är också högre.
Åkte 21mil landväg med 1500kg vikt i kroken och kom aldrig över 1 l/mil. Tror inte att dieseln är så mycket dyrare i drift på ett år om man åker 1500-2000 mil fastän skatten är högre. Dieselpriset är lägre än bensinpriset och bränsleförbrukningen betydligt lägre.
Skall man ha bilen som dragfordon är dieseln både starkare och billigare att köra.
Lägger man bensinaren med sitt billigare inköpspris och lägre skatt i en vågskål och dieseln med med sitt högre inköpspris och högre skatt vinner dieseln lätt, tack vare råstyrka och bränsleförbrukning.
Försäljningen av nya dieselbilar är enl. Vi Bilägare nu över 50%


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

9
Penta, som jag sa tidigare, det är ingen av de som finns på blocket som passar. Det är synd att behöva vänta på ny bil tills i januari.
Vill även passa på att göra lite reklam för 184hk dieseln med automat den är gudomlig att köra, allt åker med det är bara att gasa

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

10
Var lite observant bara om man väljer automatlåda, för då sjunker tillåten dragvikt från 2000 kg ner till 1600 kg!
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

11
Kan inte annat än hålla med Lennart, 184 dieselhästar och automat är en synnerligen trevlig kombination.

Bara ardennerhästar i stallet.
I love it.
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

12
Ardennerhästar som är arbetsvilliga och inte speciellt hungriga :wink:


// Lennart


Ps. nu är Black Beauty nytvättad och glänser i aftonsolen, vilken syn!!!!!
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

14
Ix35 är fin bil, men subaru har ruskigt fina bilar, även me nya automaten, farsan är helt lyrisk övre den.

O deras nya boxer disel är hel skön, dock synd att dom ej har automat. Men du har en drag vikt på 1800 kilo me automaten.
kör volvo v70 n 2,4t

dags att avsluta?

15
f-låt att jag som vanligt sticker ut huvudet!
vart har denna länk tagit vägen?
Frågan var om någon har erfarenhet av bensinaren - och svaren bara haglar om dieselns fördelar!
Har den som ställt frågan fått något vettigt svar på hur en bensinaren iX35 fungerar?
Det handlar INTE om det är bättre med bensin el diesel - utan hur funkar en bensinare i olika situationer!

Ursäkta att jag blandar mej - men rätt fråga skall besvaras rätt!!

Moderator - något fel?
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009