Annons

Re: Chiptrim & Däck

31
Ebay.de har bra chiptrim till låga priser. Man får inte ställa dem för högt, då kan det gå illa med motorn. Men en normal höjning så att det märks lite ska nog gå bra.

Edit: Tänk dock på drivlinegarantin, denna kommer inte att gälla längre varav jag inte hade rekommenderat ett trimchip till en bil som fortfarande har kvar denna garanti och/eller maskinförsäkring.
Annons

Re: Chiptrim & Däck

32
Hade bilen på service i veckan. Fick då monterat en box från dieselkraft, se länk nedan.

Kan efter c:a 20 mils körning bara säga att jag är helnöjd!!
Drar som tusan direkt vid gaspådrag, så det märks tydligt att vridet ökat. Märker inte av när turbon går in och jobbar, utan det bara drar iväg mjukt och fint, men med mycket mer kraft. Har inte brytt mig om att försöka klocka 0 till 100 ännu, men är övertygad om att jag kapat någon sekund.
Skall bli mycket intressant att köra med husvagnen lite senare i sommar.
Har inte hunnit kolla förbrukningen, men det tror jag inte mycket på eftersom den har blivit så "gas-glad" att man med nöje trycker lite extra.

En liten olägenhet har jag dock märkt: med farthållaren igång så känner man ibland små ryck (särskilt i uppförsbackar). Tror att detta kan bero på att turbotrycket ökat och att den "gasar för mycket" och därför får släppa av lite oftare eftersom farthållaren håller så exakt hastighet.
-
länk till Dieselkrafts box för IX35:

http://www.dieselkraft.se/Produkt/Hyundai/ix35/8984/" onclick="window.open(this.href);return false;
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

Re: Chiptrim & Däck

34
Jodå i stadstrafik har jag sänkt förbrukningen med 0,6 dl/mil. (0.93 - 0,87). Blandad har också sjunkit med c:a 0,5 dl. Ren landsväg har jag inte hunnit testa ännu, men jag börjar semester nu, så jag återkommer med detta.

Har dragit husvagnen några små rundor och där sänkt förbrukningen på landsväg med nästa en dl/mil!!!

Känner mig klart nöjd med dessa siffror.

Provade, för skojs skull att testa toppfarten (givetvis på avlyst väg, c:a 1 mil). Innan fick jag upp den i drygt 195km/h - nu drog den i över 215 och segade vidare! Allt enligt hastighetsmätaren (givetvis glädjesiffror, men i alla fall). Kommer nog aldrig att testa igen - vågar inte.

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

Re: Chiptrim & Däck

35
HAHA ja 215 km/tim kan inte vara roligt med en sådan "hög å kort" bil men det e jäv...t roligt.
Men det var ju kul med förbrukningen det e landsväg som gäller för mig c:a 7 mil om dagen så då kan det vara värt å prova
även på ix35:an,har gjort det på nästan alla mina andra bilar genom åren med blandade resultat
(KCR, Dieselkraft)
PelleP

Re: Chiptrim & Däck

36
Tja, det var väl egentligen inte så farligt att köra. Väghållningen är ju bra. Det är nog mest för att inte påfresta motorn för hårt som jag nog inte kommer att göra "testet" igen!

Tyst har ju aldrig bilen varit och i denna farten tjöt det från takluckan, inte mysigt alls!

(Har jag snabbaste IX35:an? :roll: )

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

Re: Chiptrim & Däck

38
Tyvärr har det inte blivit så mycket eftersom hustrun varit mycket sjuk precis under semestern.
Men jag kan säga att mina föregående siffror gäller fortfarande. "Ren landsväg" blir för mig oftast c:a 120km/h med farthållare, och inte som man mäter vid bränsledeklarationen. Ju högre fart ju större luftmotstånd och högre förbrukning. Jag kan väl säga att förbrukningen ligger under 0,64 lite beroende på backar och vind.

Snittar nu på c:a 0,80 med 80-20 (stadstrafik - landsväg).

Vad som förvånar mej mycket är att färddatorn visar MER exakt nu än tidigare! Det skulle ju bli tvärt om enligt "experterna" på forumet.

Fortfarande mycket, mycket nöjd. Bytte bort husvagnen mot husbil för ett tag sedan. Egentligen synd för det var en fröjd att dra vagnen efter trimningen.

Vill man ha en billigare box har ju Dieselkraft några sådana oxå, men där skulle jag nog rekommendera att man tittar på : Tekniktema.se.
Både lite billigare och har fått suveränt fin kritik och verkar vara en seriös firma.

Hälsningar
@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009