Annons

16
Tack för din kommentar Sten! Jag har skickat några frågor till Promotech i förhoppning att få förtydliganden kring hur produkten är framtagen liksom dess egenskaper. Frågorna är:

Hej!
Jag är intresserad av er effektbox men har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara:

1: Jag har en ny Hyundai ix35 med 136 hk dieselmotor. Till den hör er produkt CR520 (utan plustillägg) enligt er webb. Min fråga är hur den produkten är framtagen. Har detta skett med hjälp av intrimning av parametrar mm i boxen via rullande landsväg, eller är det en ren "skrivbordsprodukt" framtagen utan genomförda tester i aktuell bil/motor?

2: Finns det effekt/vridmomentskurvor med/utan effektbox framtagna som man kan ta del av innan köp?

3: CR520 utan tillägget "plus" saknar laddtryckshöjning av turbo om jag förstår er webb korrekt. Sker parameterförbättringar endast då via bränsletillskott och hur tar man då hand om den ökade sotningen i partikelfiltret på kort respektive lång sikt?

4: Viss info på Internet vill göra gällande att bilens färddator sätts ur spel eller ger missvisningar av uppgifter efter inkoppling av en effektbox. Vad har ni för erfarenheter av er produkt på denna punkt?

5: Är de effekthöjande egenskaperna i effektboxen väl inom toleransen för satta gränsvärden i motorns parametrar, tillika under belastningstoleranserna för motorns olika komponenter? Om så, hur har detta säkerställts? Vilka komponenter är det som äventyras vid installation av en effektbox typ CR520?

--

Med "rätt" svar på frågorna ovan är produkten intressant, men svajas det är det bara att glömma bort produkter typ "effektboxar/trimboxar" helt.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Annons

18
Jag har nu fått svar på mina ställda frågor till ProMotech, se ett par inlägg ovan. Följande var de besked jag fick:
---
Tack för visat intresse för vårt företag och våra produkter!

Självklart är effektmodulen utvecklad i rullande landsväg.
Det är väldigt viktigt inte minst med tanke på partikelfiltret.
Man kan där inte visuellt se om motorn går för rikt eftersom sotet täcks tas upp av partikelfiltret.
Även de hastiga temperaturstegringar som inträder vid för stor effektökning på bilar med partikelfilter är mkt viktiga att beakta.

Jag har inga kurvdiagam att lämna ut till dig.
Får killarna i cellen någon ledig stund kan jag passa på att fråga efter det.

Man får inte någon sotning utan plusfunktionen med våra effektmoduler iom att vi har individuell programvara som därmed inte ger för mkt bränsle.
Det är en av de viktga punkterna på bilar med partikelfilter. Justeringsbara boxar av ”allroundtyp” är därmed förkastliga.

Färddatorns felvisning ökar när du ansluter en effektmodul.
Mätningar ska därför alltid göras manuell, oavsett om din bil är original eller försedd med trim.

En av flera viktiga och för oss unika funktoner i CR5 och CR6 är att vi inte ökar det maximala insprutningstrycket.
Det är rampens vinkel som ökar. Därmed skonar vi insprutningspump och spridare som annars skulle få högre belasningar.
Detta är endst möjligt med färdig programvara utan intrimningsfunktioner.

Välkommen åter!

Med vänlig hälsning: Manfred

---

Den fråga som jag ställer är varför bästa säljargumentet, ett kurvdiagram som måste finnas om modulen är framtagen med respektive motor på rullande landsväg, inte kan uppvisas? Är skälet att det faktiskt inte finns något diagram eller att det visar att modulen bör undvikas pga av taskiga kurvor? Om allt är ok borde diagrammen ligga som klickbar bild på varje effektmodul som saluförs på webbsajten...

Färddatorn kommer att få spader vilket inte är bra.

Resten andas mycket säljsnack utan någon möjlighet till bevisföring. Är det kejsarens nya kläder om än i turboläge där man inte vill gå in för specifikt då det hela bidrar till kommande motorras framöver, eller...

Jag fick även svar från några frågor jag ställde till Dieselkraft, men de är ännu lamare tyvärr...

Någon effektbox blir det inte för mig förrän riktiga diagram kan uppvisas.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

De är väldigt olika!

20
Enligt reklamen för de olika Dieseltrim-producenterna är varje tillverkare unik i sin teknik att få ut mer kraft ur motorn.
För oss amatörer låter varje tillverkare som den mest seriösa o.s.v.
Jag håller fullständigt med om att det MÅSTE finnas kurvor på effekt och vrid uppmätta i bänk för att de skall anses som seriösa.
En "gammal tillverkare är ju KCR. Jag har bara hört bra omdömen om dem. Är det någon som hört något annat? Förvisso har jag läst från andra aktörer att deras optimering är kass - och deras bättre, men det bortser jag ifrån förrän jag blivit informerad av någon oberoende som vet!

Help!
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

21
Varför inte låta bilen vara i orginalläge?
184hk
400nm
0-100 8,8 sek
Oftast under 0,65 l/mil

Räcker långt tycker jag.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

22
Även jag låter bilen vara som den är från fabrik. Saken är den att jag förmodligen inte blir nöjd oavsett vad motorn i en biltyp som denna presterar. Rödljusracing klarar den med hyfsat resultat ändå.
Jag sålde, med svåra ångestkänslor, för några veckor sedan en liten engelsk kabriolet som jag hade kunnat köra i cirklar runt en IX35 oavsett chiptrim och boxar. Låg vikt, bra knuff i spisen samt extremt välbalanserad gjorde den till en dröm att köra på krokiga småvägar. En chiptrimmad familjebil är inte riktigt samma sak.
Det går inte att få allt i en bil, tyvärr.

Funderar faktiskt på om inte en Thunderbird skulle sitta bra härnäst.

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

23
Sten_Hard skrev:Kanonbra Supermek! Jättebra frågeställning :D

Bra men inte realistiskt.

tror man att det går att gå X hk extra utan att det sliter på motorn så är man optimist.

Vill man chansa eller sabba motorn för nästa ägare så är et bara att trimma på.

Vill man vara på den säkra sidan typ frågorna ovan så är det bara att hoppa över trimningen.

Trimma eller inte, det är frågan...

24
Resonemangen som förs kring trimning via effektboxar eller liknande vill som jag uppfattar det gärna ses som "supertrim" till maxprestanda för "att köra åttor" och bränna gummi osv. Det är inte detta det är frågan om. Mitt intresse finns primärt i att effektivisera motorn optimalt. Med det menar jag att dagens diesel 136 hk motor lär (sant eller ej?) i stort vara samma som den 184 hk motor som bägge finns i en ix35 men har olika effektuttag. Jag har en 136a. Kan den ges utrymme att närma sig dagens 184a? Då avser jag att påverka effekt, vridmoment och bränsleförbrukning som tillverkarna av effektboxar anger att alla tre påverkas i positiv riktning. Det handlar inte om maxtrim, buskörning, gummibrännande eller liknande, utan optimering av motorn på ett förnuftigt sätt, väl inom ramarna för de parametrar som motorns komponenter är konstruerade att klara av. Ungefär där. Är inte det positivt?

Dock verkar det inte vara ett så överdrivet öppet resonemang som förs när de mer intrikata frågorna ställs till företagen bakom effektboxarna. Man framför de tre förbättrade parametrarna i ordalag, men har inget att backa upp sina påståenden med. Så länge resonemangen från tillverkarna hålls på den nivån är jag inte en intresserad kund av deras produkter, men med tiden kanske utvecklingen och redovisningarna bättras, och då kan frågan om inköp tas upp igen.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

25
SuperMek!
Jag håller nog med dig om det verkar "ofarligare" att trimma upp den midre trimmade motorn än den starkare.
Hos Volvo kan man ju lämna in bilen och få den "om-mappad". Kostar visst nära 9.000:- för att någon pluggar in en dator under 15 min och i ett nafs får man 200hk istället för 163hk i sin xc60. En kompis på jobb har gjort detta, därför vet jag pris och vad de gjorde. Han märker en betydande skillnad - framförallt i vridet, vilket jag inte vet hur det förändrades.
Jag har kollat på KCR, vilka jag har mest förtroende för och plockat ut detta ang. din motor:

339BG7

Effektökning

Original 136 hk

KCR-Box 157 hk
Vridmomentsökning

Original 320 Nm

KCR-Box 370 Nm
Data
Beskrivning KCR 7:e generation effektbox för dieselmotorer med Common-Rail system
Benämning Master III G7
Serie Master III G7
Art nr 339BG7-3071
Montering Plug-In
Lagerstatus Finns för omgående leverans
Justering Självjusterande med PowerPot
Pris

Erbjudande: 5 400:- inkl moms

Erbjudande: 4 320:- exkl moms

Normalpris: 6 900:-
Mer information
Sammanfattning

* Bränslebesparing: normalt 5 %
* Snabbare omkörningar
* Smidigare körning i stadstrafik

Support för äldre boxar
Passar en äldre box till detta fordon?

Tycker att du skall kontakta dem och ställa de rätta frågorna om du väldigt intresserad. De har dessutom återförsäljare runt om i landet. Eftersom de själva säger att det enkelt att själv sätta in en box - måste ju en fackman göra det i ett nafs till en spottstyver!
Lycka till och återkom med resultatet!
:roll:
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

26
Kommer inte ihåg vem det var som skrev att han skulle prova en trimbox ifrån best chip, skulle vara roligt att höra hur omdömet låter.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

Re: Chiptrim & Däck

28
Jag har en i30 med box ifrån dieselkraft och den är ställd på näst högsta så jag krämar på bra. har kört så nu i snart 2000mil och många av dom är hård körda mil då man har tung gas fot... Har inte haft några problem med motorn och alla tester jag gjort på den visar att inget avvikande finns heller. Kör man lugnt som en medel svensson så kan man nog plugga in en box utan problem, du kan ju dessutom ställa den själv och inte behöva ha den på max.

Mitt personliga val av firma är Dieselkraft eller Promotech, KCR går helt bort för mig där man betalar för mycke för ingenting.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11