Annons

Chiptrim & Däck

1
Hallojs boys & girls!

Funderar lite på det här med chiptrim, nu är jag inte ute efter någon prestandaökning även om det skulle vara kul.
Mer intressant för mig är att få en ännu bättre bränsleekonomi, erfarenheter? någon som kanske redan gjort detta på sin ix35:a?

Jag har föresten beställt min sport med 16” fälg och standarddäck för att få ett bredare och billigare utbud på däck och kanske spara några droppar bränsle.

Fast mest beror det nog på att jag vill åka så tyst som möjligt och att vägarna här i västernorrland är urusla, "lågprofilsdäck på skogsbilväg" får inte min röst.
Annons

3
:shock: Tänk att ni hinner knappt få bilarna så ska ni börja mixtra med dom.... :mrgreen:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

Re: Chiptrim & Däck

4
Sten_Hard skrev:Hallojs boys & girls!

Funderar lite på det här med chiptrim, nu är jag inte ute efter någon prestandaökning även om det skulle vara kul.
Mer intressant för mig är att få en ännu bättre bränsleekonomi, erfarenheter? någon som kanske redan gjort detta på sin ix35:a?

Jag har föresten beställt min sport med 16” fälg och standarddäck för att få ett bredare och billigare utbud på däck och kanske spara några droppar bränsle.

Fast mest beror det nog på att jag vill åka så tyst som möjligt och att vägarna här i västernorrland är urusla, "lågprofilsdäck på skogsbilväg" får inte min röst.
Avråder det bestämdaste, 184 diesel hästar räcker mer än väl. Att skrämma ut mer ur den motorn som redan är så avancerad och ny käns väldigt vanskligt.

Hyundai kännetecknas inte längre av lite för lite HK och NM för att vara på den säkra sidan motormässigt.

5
Tack för rådet brodeur, men jag tror du läste lite för fort för jag skrev "nu är jag inte ute efter någon prestandaökning även om det skulle vara kul.
Mer intressant för mig är att få en ännu bättre bränsleekonomi"

6
chippar du bilen, eller stoppar i en box i den så får du mycket mycket bättre bränsle ekonomi, blir som natt o dag.

har erfarenheter av bensin motorer som chippats, o en disel blir samma sak.

SÅ länge man ej ligger o tok pressar .
kör volvo v70 n 2,4t

7
svintoleffe skrev:chippar du bilen, eller stoppar i en box i den så får du mycket mycket bättre bränsle ekonomi, blir som natt o dag.

har erfarenheter av bensin motorer som chippats, o en disel blir samma sak.

SÅ länge man ej ligger o tok pressar .
kanske skämmer ut mig nu.. men finns det chip till bensin motorer utan turbo? tex til min ix35 som är bensinare? isf en länk skulle vara gott.

8
Jag tror nu mera att dom bara omoptimeriar bilar, men vet om att ibland att dom byter chip me.

vet om att its fun gör sånt.

Jag ser att dom har omoptimering av nya diseln me.

Dte bästa vore at tag kontakt me dom.
Sen efter det har du svensk motoroptimering me, heter företaget som säkert ochså kan.
men när det är nya motorer oså så är dte nog bäst o fråga.


http://www.itsfun.nu/

http://www.svenskmotoroptimering.se/
storken skrev:
svintoleffe skrev:chippar du bilen, eller stoppar i en box i den så får du mycket mycket bättre bränsle ekonomi, blir som natt o dag.

har erfarenheter av bensin motorer som chippats, o en disel blir samma sak.

SÅ länge man ej ligger o tok pressar .
kanske skämmer ut mig nu.. men finns det chip till bensin motorer utan turbo? tex til min ix35 som är bensinare? isf en länk skulle vara gott.
kör volvo v70 n 2,4t

9
Fenix skrev:Även jag funderar på att sätta i någon typ av "effektbox" har sneglat lite på en sådan, se länk :P
http://www.dieselkraft.se/Produkt/Hyund ... CRDI/1586/

Om någon har erfarenhet av den boxen så skriv gärna en rad.
Jag har tittat på Dieselkrafts enhet men ju mer jag studerar webben för kommentarer och fakta kring trimboxar faller den produkten bort. Dieselkraft har fyra olika program att välja mellan som i tur och ordning optimerar toppeffekt, vridmoment, ekonomi och sedan en "allround"-inställning. Boxen är inte tät, komponenterna skakar runt och sladdar är av datakvalitet för inomhusbruk. Omprogrammering sker genom att öppna burken och flytta runt byglingar i en plint.

Jag har mer övervägt enheten från Promotech som levererar lagom med förbättrade egenskaper för min 136 hk diesel i en "allmän" förbättrad inställning av diverse motorparametrar som resulterar i ca 20% effekthöjning och vridmoment, utöver viss bränslesänkning vid normaldrift. Se länken:

http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=8402

Promotechs box är tät, har bättre kontakter och verkar vara en mer gedigen produkt. Dock vill jag gärna se effekt- och vridmomentskurvor för just min motor innan jag anser att ett köp är befogat.

Det verkar som dagens digitala boxar har närmat sig chiptrimningen som byter ut hela programmet för bästa mappning av alla nödvändiga parametrar för bättre motoregenskaper. Boxarna lägger sig som ett täcke över flera motorparametrar inklusive tillägget för dieslarnas partikelfilter som man tar hänsyn till i fallet Promotech. Om dessa hänsyn är fullt tillräckliga eller inte är dock en återstående fråga att hantera, liksom det som omvittnas att boxar KAN påverka färddatorernas tillräknelighet på ett negativt sätt.

Visst får man 30 dagars öppet köp och kanske räcker det för en enkel utvärdering, men motorgarantier begränsas tidsmässigt i förtid enligt min mening, vilket kan ge betänkligheter vad gäller driftkvaliteten över tiden för motorns olika komponenter. Hur mycket stryk får delarna under huven av en trimbox, eller är alla effekthöjande egenskaper väl inom toleransen för vad motorkomponenterna klarar av?
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

10
Lättaste är nöästan o fråga hur mycket laddtrycket höjs på turbon för o räkna ut effekten.

Vet om att på t5an jag ahde förut, så att öka ifrån 0,4 bar till 1,25 gjorde stor stor skillnad :P

SuperMek skrev:
Fenix skrev:Även jag funderar på att sätta i någon typ av "effektbox" har sneglat lite på en sådan, se länk :P
http://www.dieselkraft.se/Produkt/Hyund ... CRDI/1586/

Om någon har erfarenhet av den boxen så skriv gärna en rad.
Jag har tittat på Dieselkrafts enhet men ju mer jag studerar webben för kommentarer och fakta kring trimboxar faller den produkten bort. Dieselkraft har fyra olika program att välja mellan som i tur och ordning optimerar toppeffekt, vridmoment, ekonomi och sedan en "allround"-inställning. Boxen är inte tät, komponenterna skakar runt och sladdar är av datakvalitet för inomhusbruk. Omprogrammering sker genom att öppna burken och flytta runt byglingar i en plint.

Jag har mer övervägt enheten från Promotech som levererar lagom med förbättrade egenskaper för min 136 hk diesel i en "allmän" förbättrad inställning av diverse motorparametrar som resulterar i ca 20% effekthöjning och vridmoment, utöver viss bränslesänkning vid normaldrift. Se länken:

http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=8402

Promotechs box är tät, har bättre kontakter och verkar vara en mer gedigen produkt. Dock vill jag gärna se effekt- och vridmomentskurvor för just min motor innan jag anser att ett köp är befogat.

Det verkar som dagens digitala boxar har närmat sig chiptrimningen som byter ut hela programmet för bästa mappning av alla nödvändiga parametrar för bättre motoregenskaper. Boxarna lägger sig som ett täcke över flera motorparametrar inklusive tillägget för dieslarnas partikelfilter som man tar hänsyn till i fallet Promotech. Om dessa hänsyn är fullt tillräckliga eller inte är dock en återstående fråga att hantera, liksom det som omvittnas att boxar KAN påverka färddatorernas tillräknelighet på ett negativt sätt.

Visst får man 30 dagars öppet köp och kanske räcker det för en enkel utvärdering, men motorgarantier begränsas tidsmässigt i förtid enligt min mening, vilket kan ge betänkligheter vad gäller driftkvaliteten över tiden för motorns olika komponenter. Hur mycket stryk får delarna under huven av en trimbox, eller är alla effekthöjande egenskaper väl inom toleransen för vad motorkomponenterna klarar av?
kör volvo v70 n 2,4t

11
svintoleffe skrev:Lättaste är nöästan o fråga hur mycket laddtrycket höjs på turbon för o räkna ut effekten.

Vet om att på t5an jag ahde förut, så att öka ifrån 0,4 bar till 1,25 gjorde stor stor skillnad :P
Nja, att skruva upp laddtrycket kan vilken finnig motorintresserad ungdom som helst klara av, vilket ger ökad effekt ut ur motorn, men det är inte att jämställa med en förnuftig prestandaförbättring i en motor av dagens konstruktion.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

12
Ska man göra en sån sak så ska man helst köra in bilen o få den mappad i bromsbänk.
Men då springer pengarna iväg mycket.

Förstår hur du menar exakt.

Det jag syftade på att är att t5an jag ahde var chippad me, annars är risken stor att laddtrycks kontrollen går in o vrider ner laddtrycket igen om det blir för högt.

SuperMek skrev:
svintoleffe skrev:Lättaste är nöästan o fråga hur mycket laddtrycket höjs på turbon för o räkna ut effekten.

Vet om att på t5an jag ahde förut, så att öka ifrån 0,4 bar till 1,25 gjorde stor stor skillnad :P
Nja, att skruva upp laddtrycket kan vilken finnig motorintresserad ungdom som helst klara av, vilket ger ökad effekt ut ur motorn, men det är inte att jämställa med en förnuftig prestandaförbättring i en motor av dagens konstruktion.
kör volvo v70 n 2,4t

13
svintoleffe skrev:Ska man göra en sån sak så ska man helst köra in bilen o få den mappad i bromsbänk.
Men då springer pengarna iväg mycket.
Här tror jag du tar upp en viktig fråga:
Är dagens effektboxar framtagna i bromsbänk för varje bil/motormodell, eller är det en skrivbordsprodukt som aldrig har varit i närheten av en testverksamhet monterad i motorn den avser att anslutas till, innan den hamnar i beställningslistorna? Är boxen framtagen i bromsbänk bör en effekt/vridmomentskurva med före/efter-resultat kunna redovisas, men det ser man ju inte så ofta på säljarnas webbsidor. Varför är det så?
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

14
Jag tror inte många vågar ha det så för att håller dom inte dm siffrorna kan dom bli stämda me mera eller så kan kunden lämna tillbaka dom.

Finns väll en lag som säger att man får inte ha falsk marknads föring.
kör volvo v70 n 2,4t

15
Nu blev det fart på tråden, kul. Supermek det du skriver låter väldigt klokt och klarsynt.
Jag tog mig en funderare och måste säga att du förmodligen har helt rätt i att ProMotechs dieselmoduler är helt och hållet rena skrivbordsprodukter. Jag tvivlar starkt på att de verkligen testat och kan garantera att de presenterar helt korrekta siffror på alla dessa bilmodeller som de saluför grejer till. Jag tror helt klart att de kan uppvisa ett bättre effektuttag efter installation, men hur och vad har man för referenser till dessa siffror?

Efter dina inlägg vacklar min tro till dessa produkter, och jag skulle själv dra mig för att köpa en begagnad bil om den bestyckats med trimsatser som saknar ordentliga papper. Buse som buskört skulle nog vara första tanken

Gör man en installation på en motorcykel på en riktig verkstad som är seriös t.ex. så brukar grejerna köras i bromsbänk före och efter. Så ett riktigt seriöst företag borde kunna visa upp ett antal såna kurvor på installationer från de bilmodeller man saluför till innan man sätter upp 15% mer vridmoment, vid vilket varvtal sker denna viagrainjektion kan man undra?

Personligen är jag inte ute efter att få mer HK och vrid, näe jag vill få den optimalaste bränsleekonomin, dvs så lågt det bara går, extra power skulle jag se som en rolig bonus. Tyvärr tycker jag specificeras på lite för luddigt sätt också. Oftast står bara du får lägre…..

Vart finns referenserna och hur pålitliga och analyserade är dessa resultat?
Jag backar här och säger nog nej tack till såkallad optimering. Inte på en ny bil med garanti kvar på motor i alla fall. Kanske någon har lust att ställa frågan till leverantörerna?
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011