Annons

Instrumentbelysning

1
Tjena!
Finns det någon därute som kan tala om för mig hur fasiken man får loss instrumentet på en cupé -04:a. Skulle behöva byta några glödlampor men får verkligen inte loss instrumentet. Och man kommer inte åt om man ligger på golvet och försöker bakifrån via pedalerna. I "taket" på instrumentet finns det två skruvar som jag skruvat loss men allt sitter som berget ändå! Är det bara att rycka och slita tills det lossnar? Och med instrumentet menar jag den del där varvräknare och hastighetsmätare sitter, bakom ratten. :roll:
Annons

2
Hejåvälkommen quackle! :D :D

Jag har kollat på amerikanska HMA Service och vad jag kan se så måste du ta bort ratten för att kunna riva bort instrumentklustret.

Som admin har jag din emailadress så jag har skickat en länk till dig som du kan kolla närmare på. Lycka till!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Tackar tackar.
Bra beskivning. :)
Under punkt 10. "After loosening the 2 screws, remove the cluster housing." Jag har svårt att få bort själva kåpan! :x Dom två skruvarna jag pratade om tidigare håller just denna "kåpa" men den sitter som limmad! Och nu har mina misstankar bekräftats att det sitter fyra skruvar under kåpan som håller klustret 11. "After loosening the 4 screws, remove the cluster." Finns det tipps om hur man får loss kåpan? Är rädd att ha sönder plasten, känns lite skört. :?:

//quackle

4
quackle skrev:Tackar tackar.
Bra beskivning. :)
Under punkt 10. "After loosening the 2 screws, remove the cluster housing." Jag har svårt att få bort själva kåpan! :x Dom två skruvarna jag pratade om tidigare håller just denna "kåpa" men den sitter som limmad! Och nu har mina misstankar bekräftats att det sitter fyra skruvar under kåpan som håller klustret 11. "After loosening the 4 screws, remove the cluster." Finns det tipps om hur man får loss kåpan? Är rädd att ha sönder plasten, känns lite skört. :?:

//quackle
Jag *tror* att det är samma konstruktion som på Santa Fe SM, dvs ta bort skruvarna, tryck in fingertopparna i nederkant mellan instrumentglaset och kåpan och dra mot dig. Det kan behövas lite press även i överkant på kåpan, men börja nertill först och skyll inte på mig om det knasar sen! :wink: :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Hej och mycket välkommen till Forumet, Quackle! :D :D
Hoppas det löser sig med glödlamperiet...! :? :wink:
Synd att den tiden är förbi, när universalverktygen hette slägga och skärbrännare...! :roll: :smoking:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
:) låter som glada pårop :)
Det nya moderna universalverktyget är kanske superlim nu för tiden :P
Jag ska fasiken ge de ett riktigt försök! Får kanske kolla vad en ny kåpa kostar först bara :cry: Men skylla på någon anan e synd att man inte kan :wink:

7
Du bor inte så till, att du har nära en Hyundai-verkstad?
Jag hade rådfrågat dom i första hand - ett sådant tips om hur man skall gå tillväga, borde säkert vara gratis...? :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Clips !

9
Hej :)

De där clipsen stitter ibland väldigt hårt :?

Vi har en bred plast kil som man trycker ned
i skarven och bryter loss den med :wink:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

Re: Clips !

10
Santavalp skrev:Hej :)

De där clipsen stitter ibland väldigt hårt :?

Vi har en bred plast kil som man trycker ned
i skarven och bryter loss den med :wink:

Mvh Zukan 8)
Detta besvarar igentligen mina misstankar.
Jag har tidigare bytt och monterar parkettgolv i huset och hittade ett vinkelverktyg som man använder till sista brädan (att föra imellan brädan och väggen för att med hammare kunna slå på vinkelverktyget för att få ihop skarven.) Jag använde denna till clustret men blev orolig när plasten "bågnade" lite, men är det så ni säger/tror att man skall gå tillväga så ska jag ge de ett försök, utan att skylla på någon annan givetvis :)
Har mailat med hyundaiverkstad i stan och försökt få hjälp och tipps men inget svar!!! De e tur det finns entusiaster. Tack alla för bra svar och hjälp. Jag kan återkomma om ni vill veta hur det slutar :)

Re: Clips !

11
quackle skrev:Jag kan återkomma om ni vill veta hur det slutar :)
Ja, givetvis är man intresserad av hur detta skall avlöpa; Hoppas bara att inget går sönder...! :?
Håller tummarna! :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Clips !

12
Skäreläjan skrev:
quackle skrev:Jag kan återkomma om ni vill veta hur det slutar :)
Ja, givetvis är man intresserad av hur detta skall avlöpa; Hoppas bara att inget går sönder...! :?
Håller tummarna! :wink:
Jag med, jag med. :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Losstagning av cluster

13
Hej alla!
Nu är glödlamporna bytta och inget gick sönder :D
Jag tackar för alla tipps, de va precis som ni trodde/visste :P
Här följer en komplett redogörelse om någon annan vill våga sig på glödlampsbyte till instrument 8)

Lossa två skruvar i "taket" på kåpan.
Ett vinkelverktyg användes att föra emellan kåpan och glaset på clustret.
Dra ganska hår rätt ut (jag hade en tunn kloss mellan verktyg och glas för att inte orsaka skada) sitter ganska tajt men kommer med ett klick.
Clustret sitter med 4 skruvar, vik ut hela clustret och koppla loss två elkontakter och bär iväg clustret till arbetsbänken.
Den vita kåpan på baksidan skruvas loss, lyfts bort och kretskort med lampor uppenbarar sig. Jag såg bara 3-lampor: Till oljetryck, motorvarning och krock kuddar. ? Dvs: inga andra lampor finns att byta (rätta mig gärna om jag har fel) Den lilla lampan är av modellen "instickslampa" på 1,4W
Jag tog några bilder men vet inte hur jag bifogar dom :roll: synd

Och nu e de dags att krypa till korset :oops: Alla mina lampor i clustret var hela, problemet jag har är att när jag slår på tändningen så lyser inte oljetryckslampan! Man ser inte att lampan är hel för jag tar för givet att det skall göras en funktionstest på lamporna vid påslagen tändning! Skulle det kunna vara så att ClasseClas kan fixa en beskrivning av var oljetrycksgivaren sitter på motorn för nu måste jag gå vidare och leta om inte någon annan har en annan bra idé :?: :?: :?:
(kanske skulle startat en ny tråd)

Quackle

Bildbevis

15
Bild
Skruva först loss skruvarna
Bild
Använd ett vinklat verktyg-
Bild
som du för in mellan glas och kåpa. Jag använde en distans för att inte skada glaset
Bild
Drar man rakt ut lossar kåpan med ett klick (det underlättar om man bänder lite försiktigt mot kilen)
Bild
Clustret sitter med fyra skruvar, två på var sida
Bild
Vik ut för att lossa kontakterna på baksidan
Bild
Lossa kåpan på baklsidan som lyfts undan
Bild
Vrid loss lamphållaren
Bild
Vola, lampan kan bytas
Bild
Har nu glaset mot förmodan spruckit eller har du skit bakom ratten lossas glaset lätt i detta skede genom att snäppa loss hakarna. Tack för mig.
Jag återkommer nog :)