Annons

Midsommar och fotbroms

1
En Glad och Trevligt Midsommar önskas hela gänget!

Förutom detta har jag en fundering som möjligen hör hemma under en annan rubrik, och min fundering rör fotbromsen i CM (färdbromsen, inte parkeringsbromsen som ju också är fotmanövrerad) jämfört med bromsen i Volvo.

HSB köpte sig nyligen en splitter ny Volvo V70, och den satt jag och körde i flera timmar igår.
Vad som då slog mig var det kändes som om färdbromsen nöp till ganska bestämt så snart jag vidrörde pedalen, och jag hade till en början svårt att åstadkomma lätta mjuka inbromsningar. Så småningom vande jag mig förstås.
När jag senare samma dag körde iväg med min egen CM satt "Volvo-takterna" kvar i foten, och vid första inbromsningen hände inte ett dugg, så det tog nån bråkdel av en sekund innan jag insåg att det inte var något fel på bromsarna utan det var jag själv som inte tryckte ner bromspedalen tillräckligt.
Med andra ord tycks det mig som om min CM har ett visst spel i pedalen som inte Volvon har - skillnaden kan röra sig om kanske en centimeter.
I mina ögon är det Volvon som skiljer sig från alla andra bilar/märken jag ägt och/eller kört, utom en Volvo S60 som jag körde för ett par veckor sen - f ö dom enda Volvo jag kört på tiotals år.

Nu är det förstås inte helt rätt att jämföra bilar där den ena har praktiskt taget nya bromsbelägg och den andra har ett par tre tusen mil bakom sig. Men jag undrar ju ändå om någon annan har noterat liknande olikheter mellan i första hand nyare Volvo och Santa Fe?

Jag är helt säker på att det inte finns något fel i mitt bromssystem dvs att jag måste trycka ner bromspedalen onormalt mycket.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

3
vi bytte klossarna fram direkt när vi köpte santan..
trodde först att jag va bromslös men det blev ingen skillnad...

så jag som åkte volvo tidigare märkte av detta omedelbart....
men nu har jag vant mig.... ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

4
Helt klart märkes/modell beroende... Efter många år i Santan är man van vid ett visst beteende, vilket gjorde att de första inbromsningarna med Sorenton var nästan skräckfyllda.. det hände inget, tyckte jag.. nu är jag van vid att Sorenton kräver ett längre tryck för att det ska ta..och vid lite hårdare nyper det ordentligt. Som sagt, modellberoende.
"Joppe"

5
Kan ju säga att jag fick testa bromsassistenten igår iaf...(den som ska slå in ifall man trampar ner pedalen ruskigt fort så bromsarna klipper på fullt redan efter nån cm ner med pedalen...)

Va en hare som kände sig självmordsbenägen nämligen... Blev en härlig inbromsning och undanmanöver! Men santan va som vanligt klippstabil!

Och haren bestämmde sig för att vända när han såg mig komma... att dem inte tittar innan dem drar över vägen!;)
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

7
Det där med bromsassistans är riktigt bra,, är det panik så kanske man tvekar lite men då griper assistansen in.... Jag testade bromsarna i Experten jag sitter i hela dagarna,,, och jäklare vad det bet !!!! Sen fick jag ju ägna resten av dagen med att reda ut röran bak i skåpet :oops: ,,,jädrar vad med grejer jag släpar runt med på dagarna...
"Joppe"

9
Joppe skrev:.....fast hare är ju gott....
Älg också...! :oops:
Fast inte trafikskadad till döds... :shock:
Det är inte förrän nu, jag begriper hur bilen kunde stanna så fort den gången...! :idea:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

11
Så är det dags för Årets upplaga av:
GLAD MIDSOMMAR, ALLIHOP!
:biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :smoking:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Instämmer i uppmaningen! (Det har redan hänt alldeles för mycket, dessvärre... :( )
Ha en fortsatt trevlig helg! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"