En Glad och Trevligt Midsommar önskas hela gänget!
Förutom detta har jag en fundering som möjligen hör hemma under en annan rubrik, och min fundering rör fotbromsen i CM (färdbromsen, inte parkeringsbromsen som ju också är fotmanövrerad) jämfört med bromsen i Volvo.
HSB köpte sig nyligen en splitter ny Volvo V70, och den satt jag och körde i flera timmar igår.
Vad som då slog mig var det kändes som om färdbromsen nöp till ganska bestämt så snart jag vidrörde pedalen, och jag hade till en början svårt att åstadkomma lätta mjuka inbromsningar. Så småningom vande jag mig förstås.
När jag senare samma dag körde iväg med min egen CM satt "Volvo-takterna" kvar i foten, och vid första inbromsningen hände inte ett dugg, så det tog nån bråkdel av en sekund innan jag insåg att det inte var något fel på bromsarna utan det var jag själv som inte tryckte ner bromspedalen tillräckligt.
Med andra ord tycks det mig som om min CM har ett visst spel i pedalen som inte Volvon har - skillnaden kan röra sig om kanske en centimeter.
I mina ögon är det Volvon som skiljer sig från alla andra bilar/märken jag ägt och/eller kört, utom en Volvo S60 som jag körde för ett par veckor sen - f ö dom enda Volvo jag kört på tiotals år.
Nu är det förstås inte helt rätt att jämföra bilar där den ena har praktiskt taget nya bromsbelägg och den andra har ett par tre tusen mil bakom sig. Men jag undrar ju ändå om någon annan har noterat liknande olikheter mellan i första hand nyare Volvo och Santa Fe?
Jag är helt säker på att det inte finns något fel i mitt bromssystem dvs att jag måste trycka ner bromspedalen onormalt mycket.
/BengtB
Midsommar och fotbroms
1Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.