Annons

Hur värmer du upp hemmet?

Direktel
Antal röster: 3 (13%)
Vattenburen el (Inga röster)
Olja (Inga röster)
Luftvärmepump
Antal röster: 8 (33%)
Ytvärme/sjövärmepump (Inga röster)
Bergvärmepump
Antal röster: 4 (17%)
Träpellets
Antal röster: 1 (4%)
Ved
Antal röster: 5 (21%)
Fjärrvärme, då 'ra...
Antal röster: 3 (13%)
Passivhus! Kollar på TV - that's it!!! (Inga röster)
Antal röster: 24

Februari 2009 - "Hur värmer du upp hemmet?"

1
Nu riktar vi oss till dem här som är herrar över sina hus - alltså inte bor i hyreshus.

Hur värmer ni upp? Huvudsakligen, alltså - en del kan ju kombinera olika sorts uppvärmningssystem, men då får ni ticka det som ni använder er av mest.

Har ni något system som jag inte listat så är det bara att skriva i tråden, och samma sak om ni är missnöjda eller väldigt nöjda med ert val; dela med er av erfarenheterna.

Låt oss andra få det hett om öronen!
Senast redigerad av Swedefe den 01 feb 2009, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

3
Jag veet!
Jag försökte pressa in det med men fick den gamla vanliga dialogrutan att
jag "valt för många alternativ"!

Okay - jag ändrar: häng kvar!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Så ja - det som fick stryka på foten för att lämna plast för "fjärrvärme" var
"Spannmål/halm/gödsel/annat udda".

Liten chans, men hoppas någon av er eldar med sådan här udda "biprodukter" och kan sprida lite... ...eh, ljus...? 8)
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Vattenburen el och direktverkande el borde väl kunna slås ihop? Ungefär samma verkningsgrad +-nån %. Eluppvärmt som eluppvärmt i mina ögon :D

6
Mmm... - säkert!
Men nu har det hunnit trilla in mer svar ändå, så nu får vi gilla läget.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Hade enbart oljeeldning förut, och då gick det åt 2,5-2,8 kubikmeter olja om året i snitt. :roll:
För fyra år sedan snart installerades en luftvärmepump, och förbrukningen av olja sjönk till 0,8-1,0 kubik/år. Snabb inbesparing alltså.
Pannan är dock igång fortfarande; Den värmer varmvattnet, men värmepumpen ger god värme iallafall ner till minus 18 grader.
Besparingen är iallafall ett faktum, då elräkningen inte påverkats mer än marginellt, konstigt nog...! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Lite offtopic kanske, men det är tyvärr så att det är ju helt beroende på vilken kommun man bor i gällande besparingarna. Från att köra direktverkande el/elkassett så är det ju vinn-vinn situation oavsett. Men vissa kommuner har ju "subventionerat" olika sorters värmekällor. Tex kommunen jag bor så kan man få avdrag och bidrag på om man installerar pelletsbrännare. Om man däremot beger sig till grannkommunen så är dom helt för värmepumpar och därför väljer dom att ge bidrag till folk som kör på det. Så har man inte hunnit bestämma sig vad man ska installera i sitt hus så är det ju all idé att kolla upp med energirådgivaren i kommunen vad som är vettigast och faktiskt bli billigast. Själv tycker jag att jordvärmepumpar är det absolut vettigaste. Nackdelen med sådana installationer är oftast installationsavgiften, men sen har du ju en makalös verkningsgrad. Det beror givetvis också på vart i landet man bor, här nere i svenska rivieran kan det faktiskt löna sig att installera en luft-luft värmepump då det inte är många dagar om året det är svinkallt! Bara lite tankar och sådant iallafall!

Mvh
Martin

9
Luftvärmepump.(Luft/luft-växlare)
Och frånluftspump som fixar varmvatten av energin i från-luften.
Skulle kunna slakta alla "brödrostar" tiil radiatorer men har de flesta kvar som back-up ifall värmepumpen skulle strejka.

Investeringen av luftvärmepump intjänad nån gång under tredje vintern.
Inne på fjärde vintern och bara att gotta sig åt sparade kilowatt-timmar.

Under minus 10-12grader kan man uppleva lite kallras från stora fönsterpartier men den allmäna inomhus-komforten klarar pumpen ner
till minus 18 utan att gå på max.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
Jag har 3st altenativ...

1,Bergvärme.
2,elpatron i värmepumpen.
3, vedeldad kamin i vardagsrum samt vedspis i köket...

Eftersom vi kan ha upp till 10 st längre strömavbrott per år här på landet, så är det bäst att ha flera värmealtenativ ....

Gjutjärns kamin i vardagsrumet med slunta gjutjärns luckor.
Kökskaminen är inte stor men funkar bra att laga mat på...
och den ger skön värme vid matbordet när det är -30C ute ;)
Bild
liten bild från rep av vatten skadan i vinter....
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

11
Har fjärvärme + VP i källaren ..
Var billigare att sätt vp än att köpa nya element till källaren
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

12
Fråga till hbg: Med VP, menar du VP-rör och vattenburen golvvärme?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

13
:? Jag tolkade det som VärmePump...?
Vi får väl se vem som gissat rätt...? :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
petroff skrev:Fråga till hbg: Med VP, menar du VP-rör och vattenburen golvvärme?

Petroff :wink:
Värmepump ;)
Lite yrkes skada med förkortningar ;)
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

15
Kör luftvärmepump kombinerat med vedkamin....satte in nya elradiatorer med elektronisk termostat (istället för gamla med bimetall) i somras , men har bara behövt använda två av dessa (en natt), när temperaturen kröp ner mot -20°C. Värmepumpen var det första jag investerade i när jag köpte huset förra året och den fungerar klockrent ner mot -17-18 °C, därefter får den jobba riktigt ansträngt, men den funkar....spar många sköna kWh...spar oxå mycket med vedkaminen men det beror på att jag har god tillgång på gratis ved...har sett grannar som köper ved för 65-70 kr för en säck och då blir det inte billigt...
"Joppe"