Annons

16
gorade skrev:Swedefe skrev:
Trist nog är detta något som kan hända vem som helst med en commonraildiesel - oavsett om den i standardskick eller manipulerad.
Men, självklart ökar risken för just denna typ av haveri om man ökar det insprutningstryck spridarna skall hantera med typ 25 % eller så...

Framförallt minskar tillverkarens intresse för att ta ekonomiskt ansvar Rolling Eyes för något som kanske, möjligen, eventuellt hade gått åt pipan i vilket fall som helst.

Du skall absolut uppmana verkstaden att testa samtliga spridare innan motorn återmonteras!
Tack, för en mycket intressant förklaring. Det låter som om du vet en hel del om detta. Har du kanske en uppfattning om hur vanligt det är?

Att elektromekaniska attiraljer hakar upp sig är ju inte unikt. Många CRDi av olika fabrikat rattas ju av koleriker här i landet och annorstädes.

Ja, ClasseClas, du har rätt, att hävda någon garanti är nog utsiktslöst. Bilen har gått motsvarande över 4 varv runt Jorden(17000 mil). Den är 5 år gammal och motorn är modifierad.

Skall snacka med verkstan i morgon tror jag, om det där med test av spridarna. Det är fortfarande semestertid och glest bemannat i verkstaden. Vet för övrigt inte om det är deras dieselexpert som är i tjänst nu.

Tack, grabbar! Era sympatier värmer.
gorade
OK, då har du ingen nybilsgaranti ej heller ngn beggaranti som gäller eftersom den kroknar vid 14000 mil. KCR-garantin gäller inte heller vad jag förstår. Då är detta ett "vanligt" försäkringsärende med andra ord (förutsätter att du har bilen försäkrad för detta).

Jag kollade på skoj - ursäkta uttrycket! - vad Santadieslar går för. På Blocket med hela Sverige som urval så ligger -03or i spannet 79000 upp till ca 120000. Med lite prutmån på 79000 spänn så är ju frågan hur mkt det är värt att fläska 55 papp på en motorrenovering på befintlig bil. Det är väl den typen av diskussion som skaderegleraren kan tänkas föra. Eller?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

17
Hej Gorade.

Det finns en dieselmaskin -03 som gått knappt 12 000 mil hos Walters Bildelar i Falkenberg, 0346-714580. De vill ha 22 500:- för den men det borde finnas prutmån. Det fanns en -02 i Malmö också men den hade precis levererats till Kalmar för 20 000:-. (Du bor händelsevis inte i närheten av Kalmar? =)

Sedan tillkommer demontering och montering, säkert 10-15 000, men här borde finnas möjlighet tilll en hel del Gör-Det-Själv. Då finns det pengar att tjäna.

Vet inte vad det här betyder. Vet inte heller vilka maskiner som passar i vilka årsmodeller men ville delge dig informationen.

Sedan om du har motorförsäkring som fortfarande gäller, så borde det inte gå att spåra en demonterad KCR-box eller Promotech-box som någon nämnt tidigare. Jag har lyssnat med en del skruvare och de håller med om att det är så.

Hälsningar
:-/<rister
Santa Fe 2.2 CRDI M5

18
Jag hittade den för mig ny modell på Dieseloptimering och är varmt tacksam över hur ni GoSanta experter ser på denna modell. :roll:

Det jag kan utläsa ur deras broschyr är at tde lämnar 3 års produktgaranti samt 2 år på motor och växellåda och det ingår i priset för Optimeringsmodulen som även denna ska vara Plug & Pray :wink:

Produkten är också TÜV-certifierad samt CE-märkt men det kanske alla andra märken är också.

http://www.ferrita.com/index.php

EDIT:: Oj det fanns visst redan ett inlägg om detta från förra året :oops: ber om ursäkt för det http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... ht=ferrita
men kanske det skett något mer under himlen som kan vara värt att nämna om denna optimeringsbox?
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

19
Tack, Kompisar, för alla vänliga tips! Ja, det kanske ginge att leta fram billigare alternativ om man hade tid och tålamod. Om det gått som planerat har verkstan fått hem maskinen från Belgien och monterar den under början av nästa vecka. Då får man se hur och var det slutar. Behöver bilen snarast i jobbet för att frakta diverse grunkor, prylar, utensilier och parafernalier. Ännu går väglaget an, men snart behövs fyrhjulsdriften också. Man får se det positivt: Att puttra omkring i en 20-årig Volvo 360 är troligen karaktärsdanande. Det lär en helt enkelt att veta hut.

Hälsningar
Gorade
HYUNDAI SANTA FE GLS EX CRDi

20
Det är rätt Gorade.

Man tar in info, funderar, diskuterar och analyserar men förr eller senare måste man fatta ett beslut. Sen gälller det att stå fast vid sitt beslut och tro på det. Då blir det bra. Jag tycker det känns som om du fattat ett klokt beslut!

:-/<rister
Santa Fe 2.2 CRDI M5

21
Så ja! Sedan en vecka är Santan uppe och går. KCR-boxen är kvar. Kan inte bestämma mig för att plocka bort den. Jag kör kanske försiktigare. Inte lika mycket tyngd i högerfoten. (ja, plånboken också, 51000 kr lättare).
Det var den historien det.

Hälsningar
gorade
HYUNDAI SANTA FE GLS EX CRDi

22
Krister N skrev: (Hur fasen gör ni för att hitta adressen på trådar så man kan klistra in den?)
Hälsningar
:-/<rister
-Har lusläst den här tråden från början till slut och mina sympatier är hos
Gorade:51.000:- på ett reparationskonto är väl ohyggligt mycket pengar för de flesta av oss?

-Jag hittade dock en fråga ställd av Krister N, som jag inte kan se att den blivit besvarad:

Mitt tillvägagångssätt(rätt eller fel,men det funkar) är att "spara ner"(=minustecknet uppe i högra hörnet på skärmen) sidan jag har uppe,starta om webbläsaren/internet och sedan jobba mig fram tills jag har sidan i helskärm som jag vill hänvisa till.(Är det t.ex en sida i forumet loggar jag in på nytt)
Sedan är det bara att placera markören över adressfältet högst upp:(t.ex http:www.hyundai.nu+bla,bla,bla)- vänsterklicka så att bakgrunden blir blå.Sedan högerklicka och välja kopiera i det nya lilla menyfältet.
Sedan är det bara att öppna det första fönstret som ligger nedsparat längst ner i skärmen,välja besvara,högerklicka och markera klistra in.

Inte vet jag om det blev pedagogiskt och begripligt beskrivet men hojta till
om det jäklas.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

23
gorade skrev:Så ja! Sedan en vecka är Santan uppe och går. KCR-boxen är kvar. Kan inte bestämma mig för att plocka bort den. Jag kör kanske försiktigare. Inte lika mycket tyngd i högerfoten. (ja, plånboken också, 51000 kr lättare).
Det var den historien det.

Hälsningar
gorade
Nu har du en ny motor så den håller säkert 17000 mil till :wink: