jag hörde av en jobbarkompis som tänker köpa en Santa Fe att det är problem med kopplingen på -03:orna.
Jag har själv en 03:a navstar som körts 3500 mil.
Annons
3
Kopplingen har behandlats mycket ingående i våra tidigare forum. Vi skall gå ner i källaren och gräva. Vid vår teknikträff med Hyundai redovisades följande
Det finns mer om "teknikträffen" att läsa på hemsidan under träffar http://www.santafesweden.se/Koppling
Kopplingen är ett område som har varit utsatt för problem. Santa Fe levererades tidigare med koppling av typ Dual mass med tryckutjämnare i svänghjulet. Numera levereras en ny typ av koppling, som felaktigt kallas Trajet-fixen. En kort period användes Trajets koppling som en lösning på problemen. Den nya kopplingen är designad för Santa Fe och har ett lättare svänghjul (single mass) med större diameter. Samma gäller kopplingen som också har en större diameter. Den nya modifierade kopplingen har genomgått tuffa tester och håller måttet. Den nya kopplingen är inte lika ”huggig” på låga varv som tidigare koppling. Hyundai byter inte ut kopplingar i preventivt syfte, utan felaktiga/utslitna kopplingar byts ut efter bedömning av verkstad.
I och med att 1:an växel och backväxeln är ”något” högt utväxlade, så åker kopplingen på en del extra stryk i samband med det extra slirande som kan uppstår vid krypkörning och manövrerade av släpvagnar mm.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.