Annons

SantaFe "CM" - kommande efterträdare till ur-Santa

1
Tråden delad och låst; bilen är presenterad i Sverige och nu är det dags för den som vill att meddela sina intryck i denna tråden:

http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=3545#3545


Nytillkomna uppmanas att läsa igenom även denna tråden - det är spännade att följa hur bilden av en ny bil växer fram - tillsammans med spekulationer som ibland är uppefterväggarna fel, och ibland dead center riktiga. Mycket nöje!

Swedefe

Vår tidigare tråd om utveckling av den kommande efterträdaren gick ju tyvärr åt fanders - möjligen uppstår den senare under "Forumarkivariens" mjuka hand som ett historiskt dokument över hur fort utvecklingen går.

Nu händer det nämligen grejer - ingen tid att vänta in historien!
Det var inte vi i norden som fixade de första bilderna på inredningen i Santa Fe "CM" - det vart självklart koreanska www.bobaedream.com.


http://www.bobaedream.co.kr/board/data/ ... t=&content


http://www.bobaedream.co.kr/board/data/ ... t=&content


http://www.bobaedream.co.kr/board/data/ ... t=&content








Man ser här att bilen är "klar", och är det inte 17 tummare som sitter på?


Datoranimeringen nedan ser ut att vara gjord av någon som sett själva fronten omaskerad, men liksom parat ihop resten med den gama karossen.


http://www.bobaedream.com/board/data/da ... l&No=49342


The plot is thickening...

Har medvetet lagt denna posten under den stängda delen av forumet - det skall löna sig att vara registerad.
Edit 2
Har flyttat tråden till det nyinrättade "CM" - forumet efter det att bilen presenterats. /Swedefe





Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 21 mar 2006, 10:35, redigerad totalt 4 gång.
Annons

2
Hey! Vääldigt lite reaktion i denna tråden! Har ni ens klickat på länkarna?

Bilen är klar, för tusan - förmodligen på väg till reklam och broschyrfotograftering! Kolla på inredningen så ser ni "shipping-protection" precis som på en produktionsbil! Till och med dörrsidornas insida har fått "häftplast" på utsatta ställen - den här bilen är man rädd om!

Vidare kan man se att klimasystemet kommer att "två-zons" för förare respektive passagerare samt att bilen är skodd med 235/65x17 - om jag inte ser alldeles fel...

Däckvalet är lite märkligt - jämfört med rullningsomkretsen på nuvarande Santa Fe "SM" så är ökningen bara 2,2% - alltså en storleksökning som inte står i direkt paritet med hur karossen är tänkt att svälla...

En av de viktiga (omedvetna) delarna i Santa Fes framgång lär ha varit att den har rejäla hjul! Det är något som skiljer den från alla sina konkurrenter - skall den nya bli (relativt) blygare i hjulhusen lär man bli "tvingad" ut på eftermarkanden...



Swedefe

3
Grym front med skurkögon...
men sidan baktill påminner om gamla Renault Scenic.

4
Äsch, vad tusan - jag smaffar upp animeringen här så vi vet vad vi pratar om:
Bild
Skiss från www.bobaedream.kr

Misstänker att det enda vi kan sätta tilltro till är själva fronten - resten av bilen är märkligt vagt återgiven - antar att personen som gjort skissen aldrig sett mer än fronten - men vilken front!!!

Den som klickar på länkarna till den färdiga bilen kommer att de likheterna, även om det fortfarande är maskerat.



Swedefe

5
BorgWarner gjorde bort sig ordentligt när de indirekt avslöjade releaseplanerna för CM,
http://www.theautochannel.com/news/2003 ... 68023.html
nämligen produktionsstart i Korea i juni, och därefter i USA januari 2006.

Jag hörde från en som har inblick i lite detaljer att CM når de svenska bilhallarna i redan november!! Jag tror att jag som har spejat på en del rykten om amerikansk introduktion har blivit lite fintad om tidpunkten. Ovan info ger ju faktiskt förklaringen. Hyundai är säkert mkt försiktiga med produktionsstarten i USA för att säkra den koreanska produktionskvalitet som de har arbetat upp. Jfr Mercedes och deras initiala problem med M-klass producerad i USA. CM kommer alltså att nå alla marknader utom förmodligen USA o Kanada i år för att därefter "tryckas" nästa år på den amerikanska kontinenten.

Tänka, tänka, tänka...
Mitt huvudbry är att få ihop min bilköparstrategi nu med denna nya info. Ut med Chevan i juni, in med ngnting annat, och skaffa sedan en CM i november-februari. Oddsen är höga för någon Hyundai-modell under mellanperioden som ger bra (bästa?) inbyte för det kommande köpet av en CM. We'll see...

6
Såja - bilderna får anses vara konfirmerade; detta är Santa Fe "CM" så som den kommer att se ut!

"Pat D. Rat" är en kille inom Hyundaisfären, troligen från Australien som äälskar att driva gäck med alla som försöker lista ut vem han är.
Han lade ut de första bilderna på internet av en "riktig" Tucson - en bil som visade sig vara hans egen!!! Veckor innan den började säljas...

Läs här vad han skriver på "Santa Fe Forum Global" angående bilderna vi har länkat till här ovan:
Well, I got to have a look at the new '06 CM Santa Fe today. A good one hour crawl all over it with the covers off. One hitch? NO CAMERA allowed. darn.

Okay. White with cream leather interior..Not my choice.

Spectacularly good looking! No BS, this car is as good looking as the SM is funky. Very Toyota-ish with the look of an Audi Allroader at the front..Very nice.

7 seater and BIG ! At least as big as the current Terracan. The car will be a head to head competitor with the Toyota Highlander, but it looks much more attractive.

The car I saw had a new version of the 2.7 V6, not the 3.8 Lambda (Which I have driven in TG...It is a serious weapon!)
The engine is called 'Delta 2' and is improved with VVT, coil on plug ignition, fly by wire throttle etc. I did not get to drive the car, but did hear the engine running. It certainly sounds different.

Underneath it looks a lot like a bigger JM Tucson. Same drive layout with the clutchpack in unit with the differential at the back. The double differential and viscous coupling of the SM is gone.

Another very attractive new Hyundai! When I asked the Korean guy when it would be released, he just shrugged, so your guess is as good as mine.
PDR
Han storleksbedömer bilen till minst samma storlek som dagens Terracan - men Hyundais lömska linjer kan luras - det vet vi från den "lilla" Tucson...

Vidare bekräftar att den datoranimerade skissens frontparti är mycket likt, men berättar att bilen är mycket mer harmonisk och "halare", om uttrycket går hem...

"André" - ytterligare en nätskribent som historiskt visat på god insyn i Hyundais organisation på den amerikanska sidan kategoriserar den tredje sätesraden som "en gimmick" - endast för barn. Vad annat var att vänta?

Hela tråden här:
http://p211.ezboard.com/fhyundaisantafe ... 4523.topic

Swedefe

Alabama up and running...

7
The Montgomery Independent - lokaltidningen där Hyundais nya Alabamafabrik huserar rapporterar inför den officiella invigningen av den nya fabriken idag fredagen 20/5.

http://www.al.com/news/independent/inde ... xml&coll=4

Här kan man läsa att Santa Fe "CM" väntas rulla ut om ungefär ett år från nu -men man kan ju undra; Hyundai verkar ju ha en fablaisse för att överträffa förväntningar, fabriken har varit igång under flera månader och spottat ut nya Sonata innan invigningen...


Jag gillar den lite hemliga stilen att bara smyga igång tillverkning utan att tuta i trumpeterna - minns att nya Sonatan bara plötsligt stod ute i bilhallarna i Asien utan förvarning - de flesta var tagna på sängen. Officiell premiär låg flera veckor fram i tiden...

Här i Montgomery verkar det som invigningen mest är till för att lokala politiker och potentater skall få fjädra sig - själva tillverkningen är redan intrimmad och klar. Coolt! 8)


Swedefe

9
Intressant analys av spionbilder/compu-drawing:

Bild





Ny bild på inredningen:
Bild




Swedefe

10
Det händer inte så mycket just nu - bilen skulle egentligen redan varit i produktion enligt BorgWarners pressrelease från 2004, men det är uppenbart har man skjuter starten framför sig lite grann; Sonata var ungeför ett halvår senare i produktion än vad det ursprungliga planerna sade. Hellre det än att släppa ut en massa halvfärdigt som måste plockas in och rättas till igen...

Här är en cool kille:
Bild

som visar lite mer av sidan - verkar som "Coca-Cola knäcken" kring C-stolpen får hänga kvar tämligen ograverad. Kul!




Swedefe

12
Kommentar från en novis...... den är så ful, kolla fronten, strålkastarna, den ser ut som en elak insekt....... på tidigare inlagd skiss ser den bra mycket snyggare ut..
Är det ett säte längst bak, ljuger bilden? det ser inte särskilt tryggt ut med huvudet så nära bakrutan....

Men å andra sidan så brukar man väl ändra sig när man vant sig?????

Må gott! :wink:
Stahl

13
Visserligen är det lätt att bli lurad av bilder, men jag håller med Stahl om att den inte är så snygg - jag gillar de nuvarande Santa-linjerna bättre. Ryggstödet som man tycker sig se genom bakrutan verkar inte heller förtroendeingivande - om det nu är ett ryggstöd.
Dessutom sätter jag ett frågetecken för bristen på stötfångare fram - det verkar kunna bli en ganska stor del av fronten som måste bytas även vid smärre närkontakter.

/BengtB

14
Sicken läckerbit!!!

Skriver upp den på önskelistan. 8)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

15
Bra fiskat Swedefe!

Den ser väl nästan identisk ut med de Photoshop-bilder som som har flygit runt på olika webbar.

Fronten påminner om ett hajhuvud med den avsmalnade formen, de sneda "ögonen" och det stora gapet. Jag ser lite Touareg-former baktill och är inte bakljusen = Mazda 6?

Det är mycket svårt att bedöma storleken på bilen på bilderna. Undrar hur rymlig den blir, jag som är nära två meter lång. :roll: :roll:

Det ska bli intressant att se hur nya Santan placerar sig på den svenska marknaden med en förhoppningsvis mycket högre kvalitetsnivå och en prislapp som kanske är 200 tusen lägre än mer namnkunniga (läs premium) märken.

Snygg? Mja, måste nog se den i verkligheten först. Och kromet har de supit bort! :wink: :twisted: :twisted: