Annons

Servicepriser

1
Halloj!

Jag tittade in i Tuscon forumet ovan där man TOTALT skrämmde slag på mig i alla fall. En sk STOR service vid 9000 mil ska till den kärran kosta horribla och häpnadsväckande 15.000 KRONOR!!!!!!!!

Hur i jösse namn är det ens möjligt? Vem har råd att kacka ur sig sånna summor för en sketen service, om än det rör sig om en omfattande? Löjligt enligt mig och helt utan verklighetsförankring! 5000-6000 kr är MAX vad åtminnstonde jag kan tänka mig å då vill det minsann till att servicen är STOR och omfattande!

Nu till en viktig fråga, vad kostar servicarna till våra gosantor?
Undrar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Annons

2
Skall man gå efter c:a-pris vad det gäller service för Santa SM så ligger ju en vanlig service på c:a 3000-4000 spänn och för en sevice "Le Grande" med bl.a. kamremsbyte runt 15000 svettigt ihoptjänade och skattade pengar...
- som någon skrev för ett tag sedan "Det känns som man betalar för bilen en gång till" och undertecknad kan bara hålla med den insändaren.

Själv trodde jag inte att servicepriserna var avskräckande mer än för mig + någon enstaka Santaägare till. För jag skrev nämligen om dessa vansinniga priser i en tidigare topic, men då det INTE var en enda av er andra som "hängde på" och tyckte likadant, så trodde jag att alla ni andra tyckte de var helt OK. Men nu när "svartbjörn" också reagerar så är vi åtminstone 3 st som tycker servicepriserna för våra SUVar är åt... :evil: :evil: :evil:

Frågan som sagt om det är värt alla dessa extra tusenlappar för en sketen liten stämpel i S-boken? Personligen har jag ALDRIG kollat eller frågat efter någon servicebok för de bilar jag köpt beg tidigare. Tycker f.ö. att det är totalt ointressant vad som står i "boken" för det är ju ingen som vet om tidigare ägare fuskat med den, så den kan ju i princip vara rena "sagoboken".

Nope, för mig är det optisk kontroll av skicket på själva kärran, en noggrann koll "på undersidan" + provkörning som avgör om det skall bli "affär" eller ej och inte antal stämplar i någon bok.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

Bör ut i pressen

3
Om det är så att en stor service kostar 15000 kronor bör det ut högljutt i pressen. Där presenteras ju Santa Fe som ett billigt alternativ till de dyra märkena. Kostar en stor service till en XC90 verkligen 15000 spänn?

Sukken

4
Där presenteras ju Santa Fe som ett billigt alternativ till de dyra märkena.
- Javisst stämmer det - När det gäller ett nybilsköp. :shock:

Vad kostnaden är för framtida bestämda mil-service är definitivt något som är tabu att tala om i försäljningslokalen. Nix den prischocken å efterföljande ilska får allt kunden ta med kundmottagaren på verkstaden när det blir dax och är ingen som den rakvattenluktande trevliga och inställsamma försäljaren behöver bry sig om ett dugg vid försäljningstillfället. :evil: :evil: :evil:

Iofs. kanske Hyundai inte är speciellt avvikande vad gäller servicekostnader jämfört med andra märken, har ingen egen erfarenhet, men i deras fall så tror jag det på sikt kommer att märkas på minskad nybilsförsäljning.
Ex. en Santa kan ju inte anses vara ett billig argument, om man inom ex.vis 3 år - körsträcka 10000 mil med bensinare och servar enl. intervaller 1500, 3000 ,6000 och 9000 mil då skall behöva lägga ut ytterligare c:a 27 000:- utöver nybilspriset. :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Som sagt 27000 spänn att + på den 3-åriga värdeminskningen av kärran,
inga små summor vi då snackar om.

Så ett råd till den som går i SUV-tankar vore:
att köpa en beg. fin Santa med nyligen utförd 9000 milaservice som är en helt klart bättre affär ur ekonomisk synpunkt, jämfört med att köpa en splirrans ny.. :lol: - för bilen är helt underbar... :lol:

Vad gäller servicepriserna:
Jag misstänker dock att motorskribenterna redan känner till "våra" servicepriser, men att dessa inte är något att skriva om i FETSTIL då de tyvärr troligtvis ligger i nivå med övriga märken. :cry:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

Väsnas

7
Jag har Hyundaien som tjänstebil, så det drabbar inte mig personligen om det är ockerpris på servicen, men det är för j-igt om det handlar om prisnivåer som nämnts på forumet. Tycker verkligen att ni som är ansvariga för forumet skall föra upp den här prisfrågan så att den belyses offentiligt.

Zukken

8
Jovisst finns det läge att diskutera servicepriser. Främst gäller det 2.4 SM som byter kamrem var 6000:e mil, vilket inte är acceptabelt. Nu har vissa bilfirmor gått tillbaka till kamkedjor (tex Honda CR-V) vilket är ett bevis på att kamremmar inte håller tillräckligt bra. Saab hade inte råd att byta till kamremmar, men de lyckades mörka en urusel vevhusventilation vilken åt kamkedjor med ungeför samma intervall som våra kamremmar.

Jag ber att få återkomma i frågan. Tyvärr kostar det mer att serva tex en Ford Mondeo än en Santa Fe SM. Givetvis beror det på hur man räknar. Vi Biägares analys visar inte entydigt att Hyundai sticker ut i konkurrensen. Däremot tycker jag att det är skunk med de korta kamremsintervallen. Det bör inte vi konsumenter eller försäkringsbolag ta hela smällen för de kamremsexperiment vi har blivit utsatta för.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Jämförelse servicepriser

9
Hej

Visst är servicepriserna hutlösa, men sedan något år kan enligt EU-direktiv vilken bilverkstad som helst göra servicen, även icke Hyundai verkstäder, och garantierna gäller ändå. Det är alltså läge att fråga runt på servicepriser.

Vore intressant om vi på forumet kunde kolla lite priser i olika delar av landet och på olika verkstäder, kanske ger det lite förhandlingsutrymme. Min erfarenhet är att det kan gå att pruta upp mot 20% på ett prisförslag från verkstan.

Prisuppgift 1:a servicen Belins bil Avesta, Hyundai verkstad: 2800.-

10
Halloj!

Jag ringde min säljare och fick några priser därifrån. Byte av kamrem på en 2.2 crdi är vid 12000 mil och inte vid 9000 som på V6:an. Priset hos dom för en 12000 mila är 9827 kr.

Min första service som infallet alldeles snart kommer att kosta 3019 kr.

Så var det med det!
Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

11
Kamremsbyte på SF SM 4:a bensin - varje 6000:e mil
" 6:a " - varje 9000:e mil
" CM diesel - varje 12000:e


???? Hur fasen kan kamremmen hålla 6000 mil längre på CM dieseln kontra SM bensinaren och varför skiljer det 3000 mil i hållbarhet mellan 4:a o 6:an SM bensinare???

Någon som kan komma med en vettig förklaring och inte något i stil med att det skulle bero på ett lägre varvtal på dieseln eller att kamremmen är "dubbelt så tjock , för de argumenten köper inte jag!

Är det någon som har de exakta intervallerna beträffande kamremsbyte för samtliga Hyundai SUV-modellerna så tycker jag det skulle vara intressant om ni ville lägga ut dem här.

:roll:
Misstänker att ClasseClas är rätt man att svara på frågan och att han dessutom har de olika intervallerna antecknat någonstans. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

12
Jag tror att jag har klart för mig vad som gäller för Santa Fe SM, men vill gärna dubbelkolla med Hyundai Bilar AB så vi täcker alla motoralternativ för SM, CM, Tucson och Terracan. Återkommer.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Hej alla goa SUVare

Att bytesintervallet på kamremmar är olika beror på skillnader i belasting och förutsättningar hos olika motortyper. Detta kan bero på hur remmen måste dras mellan vevaxel,löphjul, spännhjul och kamaxlar. Detta bestämmer också hur kraftig remmen kan vara, en tjock och bred rem kan inte svängas mellan små kamhjul och spännhjul....Dessutom belastas remmen olika, för att ta detta exempel så driver kamremmen på dieseln en kamaxel och på bensinaren (V6) drar den fyra kamaxlar. Detta ger nartuligtvis stora skilnader i belastning på remmarna, och påverkar livslängden. På nya generationers motorer har man mer och mer gått över till kamkedja i stället (utan bytesintervall)

Bytesintervall på Hyundais SUV:

JM 4-cyl = 90 000km / 72 månader
JM V6 = 90 000km / 72 månader
JM CRDi= 120 000km / 96 månader
SM 4-cyl= 60 000km / 48 månader
SM V6 = 90 000km / 72 månader
SM CRDi= 120 000km / 96 månader
CM V6 = 90 000km / 72 månader
CM CRDi = 120 000km / 96 månader
HP V6 = 90 000km / 72 månader
HP CRDi= 90 000km 72 månader

Detta med månaderna glömms ofta bort remmarna är av gummi och åldras med tiden (speciellt i länder med stora temperaturskillnader och salt på vägarna = Sverige) så bilar med få mil på mätaren byter kamremmen enligt månadsintervallet.

Med vänliga hälsningar
Diesel

PS
Kammremsbyte är en billig försäkring då ett kamremsbrott på en modern motor alltid förorsakar motorhaveri.....!

Anledningen att Sirius II motorn (SM 4-cyl) endast har 60 000km är att kammremmen helt enkelt inte håller 90 000km...
DS

14
Hej Diesel och tack för detta utmärkta klara besked!
Gott att vi har flera riktiga motorexperter här på forumet; För nog verkar det som om Du, Diesel, sitter inne med lite extra kunskaper... Det var t ex första gången jag hörde talas om att fyran i SM:en kallades "Sirius II-motorn"...
:wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Livet är fullt av överraskningar. Jättebra Diesel och tack för info.
Vet inte om jag hejat på dig tidigare, om inte så tjenixen iaf. :lol:

Ja vad kan man finna utförlig information om våra "SUV-Hundajer" som ex.vis nu information om mil/datumstämplade "livremmar" i våra järnspisar, om inte här på vårt utmärkta forum.
Vore himla kul bara om fler ville "klinka" på tangenterna, för jag är säker på att där ute framför datorskärmarna i slott o koja finns otroligt mycket kunskap och fina tips som ni genom ett par enkla knapptryckningar skulle kunna delge oss andra.
Ta bara diesel:s inlägg här ovan - Kanon.. :lol: :lol:

Ja visst är det märklig inom bilhistorien - Först beprövad kedjedrift (iofs. då inte helt ljudlös), sen kom innovationen med remmar och nu en återgång till kedjor. Man behöver ju inte vara ingenjör för att förstå varför.. :roll:
ALLT var absolut inte bättre förr men ALLT var inte skit heller... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red