Annons

Ja, då blev vi påkörda igen..

1
Hej vänner!

Nu har det hänt igen, vi har blivit påkörda. Stod vid rödljus och väntade och plötsligt small det till ordentligt, min minnesbild är att jag bara såg alla "instrumentlampor" lysa. Gick ut för att se vad som hänt, tjejen som kört på oss hade tagit fel pedal som hon sa, dvs hon hade tryckt på gasen istället för bromsen...... Skador? bakre nedre delen har fått sig en ordentlig smäll, är "loss" ända fram till bakhjulen, om det finns mer får väl verkstaden undersöka. Tjejen som körde på, hennes bil såg väl mest ut som skrot fram.
Käre maken och dottern klarade sig bra, men polisen rekommenderade att jag skulle undersöka nacken på akuten. Efter 3,5 timme med nackstöd, magnetröntgen konstaterades att jag klarat mig. Stel och öm i nacken så får man hoppas att det inte blir någon WP-skada.

Hur som helst, det är tillfälligheter som gör att sånt här händer så var rädda om varandra ute i trafiken.

Idag, gäller samtal till försäkringsbolaget.

Må gott!
Stahl
Annons

2
Tack och lov att det gick bra! Whiplash är verkligen inte att leka med. Jag hoppas att ni får igen bilen i god tid inför semestern.

Du skrev "påkörda igen..". Vad hände första gången? Var det med er nya Santa?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Tack,

jo det var ju i julas då käre maken blev påkörd av en äldre dam, då var det bara "innerskärmen" vid hjulhuset som blev skadat... det här nya skadan är tråkigare.

Det jobbiga är ju allt pappersarbete som måste vara klart INNAN man kan lämna in bilen, och så särskilt vänligt bemött blev man ju inte av "vagnskade"-försäkringsbolaget Folksam. Tacka vet jag den "andra halvan" där var det full service direkt med info om personskadeförsäkring etc etc. Men det är ju "Folskam" man får vänta på tills de skickat papper som man ska fylla i..


Stahl

4
Hugaligen!

Tur att det ändå gick bra, hoppas nu att nacken står dig bi och att inget elände dyker upp i efterhand. Dokumentation är superviktigt! Att bli påkörd bakifrån är väldigt olustigt. Nu håller vi i hatten och hoppas att allt går bra.

Hälsar
Svartbjörnen i norr
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

5
Sicken otur, Stahl! Tack och lov att ni klarade er helskinnade iallafall!
Men jag håller med Svartbjörn; Dokumentation är mycket viktigt!
En nackskada som i initialskedet verkar godartad, kan efter flera år visa sig vara betydligt värre än man trott från början! Jag vill självklart inte måla
:twisted: på väggen, men var väldigt vaksam på om det skulle bli besvärligare i framtiden!
Men vi skall ju hoppas, att det är en lindrig skada givetvis...! Bilar och reservdelar finns det ju en fabrik i Sydkorea som inget annat gör... :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Tråkigt att höra !
Tur att ni inte skada er värre än vad som nu är konstaterat !
Hoppas att ni kan få bilen repad innan Träffen !
För ni kommer väl? :roll:
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

7
Tack för era inlägg!

Cooper, betr träffen det får vara en öppen fråga tills vidare. Det var väldigt trevligt förra gången trots att vi inte kunde vara med hela tiden. Hoppas verkligen att många anmäler sig för alla vi träffat är så väldigt trevliga och goa människor!

Stahl

PS. Så här kan det se ut när man väntat vid rödljus....
Bild

9
Hej!
Bilen är inlämnad för reparation. Kör just nu en Volvo S40, behöver "bara" betala 1/3 av milkostnaden +bensin, resten tar motpartens försäkringsbolag.

Lite funderingar har man nu när man kör Volvon som är så fruktansvärt smidig att växla, är det så att SF allmänt är mycket "trubbigare" att växla? Att växla Volvon är ju en dröm jämfört med båda SF vi haft/har.

Må gott :wink:
Stahl

10
Hej Stahl!

Jo, volvon smider på fint i växellådan. Hade ju tidigare en V50. Däremot blev jag aldrig riktigt kompis med relationen koppling & växellåda, titt som tätt blev det ryckigt och ibland lite pinsamt, inte så kul. Gläds därför väldigt mycket åt min automat diesel i santan...

Ha det!
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

11
Nu är bilen klar! Verkstaden har gjort ett kanonjobb. Det tog 2 veckor vilket för mig innebar 1 vecka med Volvo S40 och 1 vecka med V70. Var tvungen att byta till en större bil sista veckan då vi varit med på tjejens tennisträningsläger i Falkenberg och just haft barn och mycket packning.

Då verkstaden bara hade småbilar att hyra ut fick jag ju hyra bil någon annanstans (i mitt fall Volvo). Min tanke är ju denna att detta måste ju verkstaden/bilaffären förlora på (att låta kunderna välja andra bilar :roll: )
För vi har i allafall bestämt oss så här; att den nya SF skall provköras men även en Volvo V50, bara för att vi just tyckte om den gedigna känslan i Volvon samt att de var så smidiga att växla.
Denna tanke hade kanske aldrig dykt upp om vi fått hyra en likvärdig bil från verkstaden från första början.

Vad tror Ni??

:wink:
Stahl