Annons
Annons

17
Bild
Här ser du isläget i bottenviken idag den 26/4. Kalix inringat med rött. Det snedsträckade området täcks av is. Det tar sig onekligen men vi är inte riktigt på banan ännu. Vi har också haft 20 grader men vi har också knappa 10 mil till polcirkeln, det är väl det som gör hela skillnaden. Kort sagt 8)

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

18
Många grattis till nya båten, Svartbjörn! Det är fina och välkända kvalitetsgrejer du inhandlat. Jag förmodar att du har någon form av sjövana sedan tidigare, eller hur?
svartbjorn skrev: PS har du fått båten i sjön?
Jodå, den kom i sjön för en dryg vecka sedan, och dagen efter gick den söderut till Göteborgs skärgård med ny lycklig ägare...!
Som du då förstår, har vi alltså sålt vår Skäreläja. Det tog ungefär 35 minuter på Blocket, så var den såld. Vi får väl se om det blir något mindre och mer lätthanterligt flytetyg framöver; Kanske inte i sommar, men man vet aldrig... Får väl se vad HSB:n bestämmer oss för... :lol: :lol: :oops:

PS Jag behåller allt mitt "nickname" iallafall... :D :D fast bilden är bytt sedan ett tag...
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

19
...och skulle "sjöbenen" börja värka för jäkligt hos "Stena skäreläjan Olsson" oavsett vad hsb:n säger, så finns det alltid plats i "nim-busen:s" nimbus..... :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

20
Skäreläjan skrev:Jag förmodar att du har någon form av sjövana sedan tidigare, eller hur?
Jag får kanske sätta gorydsen på vagnen å komma ner till The West Coast på lite träningsläger 8).

Nä, jag har inte särskilt mycket sjövana, inte mer än att jag sprungit vid havet hela min uppväxt varje sommar och fiskat lax med min farbror och hans laxfällor. Det blev ett glapp på dryga 15 år innan jag själv nu ska till att lära mig min egen skärgård.

Det ska faktsikt bli superskoj att få sig en båt. För husbehovs skull borde man kanske tillika satsa på en liten skepparexamen, eller vad tror ni, era gamla sjöbusar?

Undrar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

21
Förarbevis är verkligen att rekommendera. Lärorik kurs som faktiskt borde vara obligatorisk för ALLA typer av båtägare.
Som grädde på moset brukar man dessutom alltid träffa någon annan kursdeltagare som håller till och kajkar runt bland samma kobbar o skär som man själv.

Vidare finns det en bl.a. en VHF-kurs och en kurs för snabbgående båtar, som jag med tanke på ditt båtval tycker att du skall komplettera med.
Säkerheten främst och sluta genast "tänket" Det händer aldrig mig,
....må så vara men, man kanske behöver hjälpa någon annan därute någon gång??

Man skall INTE vara rädd för sjön - men man skall ha respekt för densamma. Odödliga stålmän finns ju bara på film.
Senast redigerad av nimbusen den 27 apr 2007, 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

22
nimbusen skrev:...och skulle "sjöbenen" börja värka för jäkligt hos "Stena skäreläjan Olsson" oavsett vad hsb:n säger, så finns det alltid plats i "nim-busen:s" nimbus..... :lol: :lol:
Man ber att få tacka för erbjudandet... Hos er är det alltid trevligt!
svartbjorn skrev: Jag får kanske sätta gorydsen på vagnen å komma ner till The West Coast på lite träningsläger 8).
Ja, jisses, vad det hade varit kul...!
svartbjorn skrev:För husbehovs skull borde man kanske tillika satsa på en liten skepparexamen, eller vad tror ni, era gamla sjöbusar?
Undrar
Svartbjörn
Det går alldeles säkert hur bra som helst även utan "skepparexamen"...

:D
Det gäller egentligen bara att kunna läsa ett sjökort rätt, och använda sitt sunda förnuft, och sen, om du känner för det, gå en liten kurs för ett förarbevis (Det snackas ju ibland i media om ett s k "båtkörkort") som kan vara kul att visa upp...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

23
nimbusen skrev:Förarbevis är verkligen att rekomendera. Lärorik kurs som borde vara obligatorisk för ALLA typer av båtägare.
Dessutom så brukar man ofta träffa någon annan kursdeltagare som håller till och kajkar runt bland samma kobbar o skär där man själv håller till.
Vidare finns det en bl.a. en VHF-kurs och en kurs för snabbgående båtar som jag tycker att du skall komplettera med.
Säkerheten främst och sluta "tänket" Det händer aldrig mig,
....må så vara, men man kanske behöver hjälpa någon annan därute??

Man skall INTE vara rädd för sjön - men man skall ha respekt för densamma.
Jaha, ja... Där hann kapten Nimbus före mig...
(Att jag alltid skall vara så långsam... :oops: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

24
Att jag alltid skall vara så långsam...
- jaja...här far vi fram över vågorna i otroliga 8 knop... :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

25
nimbusen skrev:
Att jag alltid skall vara så långsam...
- jaja...här far vi fram över vågorna i otroliga 8 knop... :lol: :lol:
För närvarande kan jag inte göra mer än att försöka SIMMA ikapp dig... :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

26
Aha du menar "kappsim", men blir inte det jobbigt att ha en kappa på sig? Sist jag hade det var när jag gjorde mitt klädsim för guldmagistern.. :roll: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

27
nimbusen skrev:Aha du menar "kappsim", men blir inte det jobbigt att ha en kappa på sig? Sist jag hade det var när jag gjorde mitt klädsim för guldmagistern.. :roll: :lol:
Samma här...! :lol: :lol:
Men jag tävlingssimmade också, i unga år...!

Vad roligt att "svammelrubriken" har kommit till användning igen! Den har jag saknat! Tack Svartbjörn! På det senaste verkar det mest ha varit "teknikaliteter" som avhandlats på forumet... :roll:
Kom igen allihop! Nog har vi mycket att svamla om vad båtar anbelangar...! :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

28
Nog har vi mycket att svamla om
eller.... :roll: är det bara pepitarutiga teknikaliteter och avancerad rattmuff som gäller numera??? :wink:

Är säker på att det finns ytterligare några tjöttanter & fabröder som äger Hyundai-SUVar utöver "skäreläjan, svartbjörn och undertecknad, som kan blarra om annat och därmed fylla ut tomrummet mellan sprängskisser, GPS-mätningar och utväxlingsförhållanden... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

29
Kan väl komplettera snacket om sjöutbildning, förarbevis, skepparexamen, etc genom att berätta min egen historia.

Som barn och tonåring var jag ofta på sjön (Bohuslän) i en snipa som kunde ros - eller seglas med hemmagjort sprisegel och fock. Senare ersattes årorna med en egensinnig encylindrig Solo-motor. Då var det inte så mycket fråga om nöjesåkande utan nästan enbart om fiske efter t ex makrill och vitling.
Ordet "Förarbevis" var väl inte ens uppfunnet, och flytvästar hörde man aldrig talas om.

Som vuxen hade jag inte tillgång till båt i någon form, och bodde dessutom bland 08-orna :wink: vilket jag i och för sig fortfarande gör men numera på en ö i Mälaren.
Jag skaffade mig ett flygcertifikat och höll mig till flygplan i 25 år, men när både flygplan och pilot (inte jag) gick åt fanders, övergick jag till båt och har nu en mindre kabinbåt med aktersnurra.

Båtliv krävde förstås kunskaper, ansåg jag, och genomgick(/-led) en kurs för förarbevis. Men det visade sig att lärarens kunskaper om navigation var sämre än mina (flygarlivet gav ju en hel del utbildning och erfarenheter). Och när kulmen på förarbevisutbildningen, dvs provet, helt enkelt rann ut i sanden och aldrig blev arrangerat, så kände jag mig inte så värst motiverad att gå vidare.

I stället ringde jag mitt båtförsäkringsbolag och frågade om inte erfarenheterna från navigering i luften kunde ge någon rabatt motsvarande förarbeviset. Och det gjorde det - jag fick en rabatt motsvarande "högre nautisk kompetens". :D

Med andra ord: Den formella utbildningen till förarbevis ger väl inte så mycket - men den kan nog vara bra att ha den dag båtkörkort införs.:roll:
Däremot är de praktiska kunskaperna, helst mer än förarbevis, och en rejäl portion omdöme något helt nödvändigt på sjön. Varje dag ser ser jag massor av båtförare som tycks sakna både det ena och det andra. :evil:

Min rekommendation till svartbjorn är med andra ord att han skaffar sig de kunskaper som fordras för förarbeviset - och helst ännu mera. Men det viktiga är inte papperet/intyget som sådant utan att man verkligen har kunskaperna och både kan och vill använda dom i praktiken.

Grattis till båten! :D :D :D

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

30
Intressant o kul läsning Bengt.
Vad gäller all utbildning så är det väl allmänt bekant att det "hänger" väldigt mycket på den som lär ut. Ett intressant ämne kan göras hur tråkigt som helst och virse versa. Nu hade du, som tur var i ditt fall med tanke på "läraren", massvis med nav.kunskap med dig från flygartiden, men det kan faktiskt vara till nackdel med för mycket förkunskaper många gånger. Menar att för det mesta är det nästan bättre man inget kan utan sitter som en fågelunge och bara gapar och matar in nya kunskaper. I ditt fall var det dock tur, eftersom "läraren" förutom att han var allmänt ointressant också hade stora brister i det ämne han skulle lära ut. Sådana "lärare" tror jag ändå hör till ovanligheterna.

Själv har jag bara positivt att säga om de kurser jag genomgått i Svenska Kryssarklubbens regi. Att "döma alla över en kam" är inte korrekt eller rättvist men jag tror inte heller att det är de du menar. Jag har full förståelse för din frustration p.g.a. de omständigheter du råkade ut för vid ditt kurstillfälle, men det måste höra till undantaget att de blir så knasigt.

Vad gäller "svartbjörn" så skulle jag nog inte avskräckas av Bengts taskiga erfarenhet utan kolla vilka lokala sjökursprog. som annordnas till hösten på din ort.

Man kan aldrig få för mycket kunskap om sjön. :lol: Flytväst på och lycka till med både båten...och båtlivet.... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red