Annons

31
BengtB skrev: Med andra ord: Den formella utbildningen till förarbevis ger väl inte så mycket - men den kan nog vara bra att ha den dag båtkörkort införs.:roll:
Intressant läsning och kloka ord, Bengt!
Det var ungefär det jag menade med förarbeviset; Kan vara "brahagrej" den dagen myndigheterna vill införa båtkörkort... Vilket jag givetvis också tycker vore befogat...!

Sen ser vi självklart fram emot fina bilder från Kalix´ skärgård... :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

32
nimbusen skrev:
Nog har vi mycket att svamla om
eller.... :roll: är det bara pepitarutiga teknikaliteter och avancerad rattmuff som gäller numera??? :wink:

Är säker på att det finns ytterligare några tjöttanter & fabröder som äger Hyundai-SUVar utöver "skäreläjan, svartbjörn och undertecknad, som kan blarra om annat och därmed fylla ut tomrummet mellan sprängskisser, GPS-mätningar och utväxlingsförhållanden... :wink:
Att u-båta gills inte ens i denna tråd? :lol:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

33
Ubåt nr 2 anmäler sig! Trevlig båt svartbjörn! :D Lite avis är jag, men jag klarar mig långt med min plasteka med en Mariner 5hp-snurra på.

Jag har kollat en del på alubåtar för jag vill kunna dra upp båten för hand på landet. Samma gäller motorn som inte får vara för tung. Jag kollade ngn Bustervariant med 20hp eller 40hp-motor och tyvärr sticker det iväg ordentligt. Startpris kring 100tusen om det räcker.

Nu blev det så att jag opererade mig för diskbråck den 2:e april efter mkt långdragen ischias. Det känns riktigt bra nu några veckor efter operationen (hurra!) och bara därför så har jag lite värderat om min tro på mig själv som he-man som orkar bära o lyfta vad fanken som helst. Så det där med större båt får vara just nu. Det jag har nu går så smidigt att hantera så det vill jag inte byta bort faktiskt.

Jag lägger krutet på att fixa om flytbryggorna på landet istället. De måste upp varje säsong pga is och reglerad sjö. Nu ska jag hitta lättare doningar kanske i alu, som är lättare att hålla på med tack vare lägre vikt. Tips mottages tacksamt! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

34
Hej kamrater!

Oj vad många svar det blev, trevligt! Jag har just nyss beställt en kurs på distans för just ett förarintyg. Känns som en mycket klok investering. Provet skriver man sedan lokalt. Ska bli roligt att navigera på karta! Landnavigering har jag ägnat mycken tid åt men på sjön tillkommer ju ett och annat kan man nog säga.

Kan berätta om en liten strapatsrik händelse som utspelade sig i helgen under 1,5 dygn. Jag åkte med en bekant + en något äldre herre som ägnat sig åt fiske större delen av sitt liv för att försöka få fatt i gråsäl. Vid 7-8 tiden på kvällen visade det sig att vi inte tog oss ut i Bottenviken pga is i fjärden vi skulle ha passerat. Halv 2 på morgonen hade vi lastat båt (nordanvind) + "säljolle" på trailer och fraktat oss 6 mil söderut för att vid 3-tiden kunna gå ut på öppet vatten. Det föregicks dock av att vi fick släpa båten fjuttiga 100 meter på is ner till vattnet.

Från Luleå kunde vi alltså gå norrut efter kusten i jakt på packis och eventuella sälar. En bra bit efter lunch hade vi kommit fram till den fjärdis som stoppade vår första utresa. Vi hade alltså rundat och kom nu "bakvägen" s a s. Nåväl, INGEN packis så långt ögat nådde å därmed ingen säl heller. Vinden ökade nu sakta men säkert till styv kuling. Efter någon timmes färd hemåt gick vi in i en skyddande vik för att äta och vila.

Vid 4-tiden var vi åter redo men fick oss en rejält gropig resa i sakta mak över ett stort öppet "flak" som för vår gamla sjöbjörn blev en rätt jobbig tillställning med isande vatten som hela tiden piskade hans väderbitna ansikte. Vi sökte än en gång lä i en liten skärgårdsby och fick denna gång tillgång till en jättefin stuga där vi fick igång en värmande brasa och kunde torka kläder. Vi hade alla tre flytoveraller vilket förstås var absolut nödvändigt. För vår ädla styrman blev det ändå sjöblött, för att säga det milt.

Klockan halv 8 hade vinden mojnat såpass att vi kunde ta oss de sista timmarna tillbaka till Luleå. Temperaturen kröp ned under minusstrecket så allt vatten som piskade in mot oss frös till is. Vid 23-tiden var vi så till slut tillbaka och kunde lasta båt + jolle för hemresa. En sådan här jakt kräver en fantastisk glöd hos utövaren. Jag skulle kalla detta för en strapatsrik insats och låter mig sannerligen imponeras över dessa båda herrars jaktglöd. Den gamla norrbottniska säljakten innebar att man begav sig av ut i packisen, släpandes en träbåt med mat och utrustning för flera månader. Klädvalet den gången var vadmal...

Vi var hemma efter drygt ett dygn. En bra upplevelse tillsammans med erfaret folk. Många frågor blev besvarade om säkerhet och omdömme. Man kan inte annat än att ödmjukt lyfta på hatten!

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

35
Ojoj! Det var nog ett äventyr det, Svartbjörn!
Nedisning är ju något av det jä...aste man kan råka ut för, har jag hört; Har ingen egen erfarenhet av det från sjön, men ändå...!
Förmodar att du iallafall hade kameran med dig...?
Din avatar förresten, jag tycker den påminner om en EOS 1DS... är jag helt fel ute, eller...? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

36
God morgon!

Min avatar är den alldeles snart inkomne Canon 1D Mark III. En riktig goding som kommer att komplettera ryggsäcken på ett förnämligt sätt.

Tack och lov var nedisningen inte av den värsta sorten, som jag själv heller aldrig varit med om, men överallt blev ett tunnt lager is. Ryggsäcken såg ut som en blank, svart skalbagge...

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

37
svartbjorn skrev: Min avatar är den alldeles snart inkomne Canon 1D Mark III. En riktig goding som kommer att komplettera ryggsäcken på ett förnämligt sätt.


Svartbjörn
Ja, nu är jag riktigt avundsjuk!!! Stort Grattis till kameran!
Jag får väl fortsätta att drömma, men så fort jag vinner på lotto eller något så köper jag också....... :D :D :D

:wink:
Stahl

38
Hej Stahl!

Om du kan tänka dig en 1D mark II så funderar jag på att sälja den. Dock inte riktigt klar över när och hur...

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

39
svartbjorn skrev:God morgon!
Min avatar är den alldeles snart inkomne Canon 1D Mark III. En riktig goding som kommer att komplettera ryggsäcken på ett förnämligt sätt.
Jaha, ja... Fantastisk kamera! Har bara läst om den... Du har det som yrke, så givetvis skall du ha bra grejer... :D :D :D
Jag gillar skarpt min "gamla EOS 300Diesel", och får väl vara avundsjuk länge än... :lol: :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

40
Objektiv, kamerahus, märkesvaror och stativ etc.
Fint ska de va..... :shock:


en jäkla skillnad det....
mot en annan, som smyger runt i buskarna med en Canon 2 megapixel... :oops:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

41
nimbusen skrev:Objektiv, kamerahus, märkesvaror och stativ etc.
Fint ska de va..... :shock:
en jäkla skillnad det....
mot en annan, som smyger runt i buskarna med en Canon 2 megapixel... :oops:
Det verkar inte ha någon större betydelse, eftersom korten du presenterar ändå håller fin klass, tycker jag... :D :D
Fast så mycket "smygande" vet jag inte om det är... :lol: :lol:
(Det är ju iallafall en Canon... :wink: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

42
Fast så mycket "smygande" vet jag inte om det är...

enda chansen då jag fotar bru....skygga fåglar å sån´t menar jag :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

43
"Skygga fåglar"?! :lol: :lol: :lol:
S k "nattfjärilar" kanske... :lol: :lol: (Avd. bevingade uttryck...! :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

44
nimbusen skrev:Objektiv, kamerahus, märkesvaror och stativ etc.
Fint ska de va..... :shock:

en jäkla skillnad det....
mot en annan, som smyger runt i buskarna med en Canon 2 megapixel... :oops:
Det är inte megapixlarna som gör det, det är konstären bakom styret som gör bilderna! Många säger till mig, "du som har en så bra kamera kan väl komma å fotografera hos oss", eller också, "vi har nyss köpt in en kamera till företaget så vi behöver ingen fotograf just nu".

Det är som att fråga Dan Brown vilken dator han använde då han skrev Da Vinci koden, så att man med den vetskapen kan köpa en dito och tjäna djuriska pengar, tjoho!
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

45
Det är inte megapixlarna som gör det, det är konstären bakom styret som gör bilderna
Tack svartbjörn för de orden, för precis så tänkte jag oxså när kameran skulle inhandlas.... :shock:
att det har inte med tillv.land, kostnad eller storlek att göra, utan allt hänger på tekniker´n som hanterar utlösaren på apparaten, om slutresultatet bli bra eller bör "delitas". :lol: :wink:




snacka om att ge sig ut på sliriga Topic-vägar.......(dock inte ovanligt när det gäller mig),
på tal om båtar, för det var väl så rubriken löd ???..
:lol: :lol: :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red