Annons

Om båtar

1
Så där, nu finns det en båt tråd.

Äger ingen båt för närvarande men sneglar åt det hållet titt som tätt. Dyra saker har jag lärt mig. Fort är man uppe i en santa fe om man vill ha lite extra, och då är det LITE extra.

Syftet är att pysa fram i vår norrbottniska skärgård å höra vågorna skvalpa. För att lägga ribban för de insatta så kikade vi på en Ryds 568 för ett år sedan...
Bild
Båten är inte fullt 6 meter lång, påhängd en 75 el 90 hk utombords-motor. Nypris med lite tillbehör knappt 200.000 riksdaler. Den kan förstås inte mäta sig med en Nimbus men det i alla fall en början 8)

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Annons

2
Om ingen vill prata med mig så får jag väl prata med mig själv :wink:

Vad tror ni om att importera båt från USA? En båt för sisådär 100.000 - 150.000 kr i USA kostar ca 100.000 till att få över till Sverige, och då står den på gården, CE-märkt å allt. Detta har jag i alla fall lärt mig. Någon med erfarenhet av detta?

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

Re: Om båtar

3
svartbjorn skrev: Syftet är att pysa fram i vår norrbottniska skärgård å höra vågorna skvalpa.
Om du skall "pysa" fram och höra vågorna skvalpa, så föreslår jag ett något långsammare flytetyg, med inombordsdiesel...! :wink: :wink:
Vi skall sälja våran Skäreläja till våren; Kom och köp, kom och köp...! :idea: :idea:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Men då måste du ju byta nick, hur ska det gå 8)?

Njae, fullt så långsamt kanske det inte behöver gå, så att det måste inhandlas en västkustkutter :D, lite fartfyllda är vi allt, trots att vi bor i norrland :lol:

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

5
svartbjorn skrev: Njae, fullt så långsamt kanske det inte behöver gå...
Jag kan berätta, att med rätt maskin, så finns det en Skäreläja som gör 38 knop...!
OK, det är ett exemplar som var lite speciellt... :shock:
Vår första Skäreläja (en exakt likadan) gjorde 18 knop med en Penta MD21A, den vi har nu gör c:a 12, och då har vi en Penta MD17D under huven.
En vi känner till inte långt härifrån har en Yanmar 110 hästar, den marshar 21 knop...!
6.80 lång, 2.65 bred, med dubbelkoj (eller två vanliga), toa, pentry, garderob o s v, en j.kla trivsamt flytetyg...
Och byta nick... njääe, väl...
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Käre Svartbjörn!

Köp en kayak.. då kan du sakta ta dig fram och bara höra paddelns rörelse och njuta av myggornas ljud och stilla ta dig fram tätt inpå bäverns revir... Njuta av fjällens konturer i solnedgång.. glida in på ett lämpligt ställe, fiska lite, tända en brasa och grilla den nyfångade fisken, dricka en öl och stilla paddla tillbaka...


allt detta till ett mycket humanare pris..

:wink:
Må gott
Stahl

7
Stahl skrev:Käre Svartbjörn!
Köp en kayak.. då kan du sakta ta dig fram och bara höra paddelns rörelse och njuta av myggornas ljud och stilla ta dig fram tätt inpå bäverns revir... Njuta av fjällens konturer i solnedgång.. glida in på ett lämpligt ställe, fiska lite, tända en brasa och grilla den nyfångade fisken, dricka en öl och stilla paddla tillbaka...
allt detta till ett mycket humanare pris..
:wink:
Må gott
Stahl
Du kan verkligen få det att låta härligt, Stahl!
MEN!?
Hur får du ombord ett antal hummerkubb... förlåt, hummerTINOR, några ränndörjar, åtta pers PLUS fångsten - säg ett par, tre fisklådor med makrill eller torsk - i en kajak...? :? :? ( :lol: :lol: :lol: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Sanningen är att jag nog är åt Stahl-hållet i själen. Kort å gott, jag vill ha en kayak också, till råga på allt, för å få glida fram i stillhet å känna livet pulsera i takt med paddeltagen. Jag håller på dig Stahl :D :D

Men som sagt, jag vill mé ha en motorkutter 8)

Sånt är livet, delat!

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

10
Stahl har helt rätt.

Bättre att satsa på något mindre flytetyg.
Tycker det tar lite för mycket tid numera att få min plastanka i vattnet varje vår.. Därför funderar jag på att sälja
å köpa något mindre, men än har det inte blivit av. "Blackbear" - här en bild på "ekan". Kan de vara något för dig
att plaska runt med bland kobbar o skär i Höga kusten-arkipilagen? :roll: :lol:
Bild
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

11
nimbusen skrev: Bättre att satsa på något mindre flytetyg.
Bild
Jojo, det där var ju en hyfsad snipa... :lol: :lol: , kanske aningen större än min... :mrgreen: :mrgreen:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
Det där kan man kalla skuta!

Ska väl villigt erkänna att jag inte riktigt lirar i den divisionen, inte än 8). Min fotografiska bana kanske leder mig till dylika flytetyg, vi får väl se...

Hälsar
Svartbjörnen
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

13
svartbjorn skrev:Det där kan man kalla skuta!
Ska väl villigt erkänna att jag inte riktigt lirar i den divisionen, inte än 8).
Inte jag heller...(och lär aldrig komma att göra heller...)
svartbjorn skrev:Min fotografiska bana kanske leder mig till dylika flytetyg, vi får väl se...
Och min fotografiska bana lär stanna vid att jag bara får se dylika flytetyg på foto... :mrgreen: :mrgreen:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Och min fotografiska bana lär stanna vid
- å min fotolografiiska banan stannar inte, för den har aldrig kommit igång. Men ögonen däremot gör tvärstopp och blir helnöjda när något tjusigt flytetyg förevigats i någon marin-avisa, typ bilden jag bifogade ovan.. :lol: :lol:

jag inte riktigt lirar i den divisionen
Vad gäller "division" så kanske, men bara kanske, "nimbusen" skulle haft råd till att pröjsa grundfärgen runt ventilerna iaf. :lol:


ps/
(ventiler till sjöss=fönster på land) :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

15
Ovan nämda båt, Ryds 568 med 75 hk Optimax står inom en vecka på gården. Så var det med det. En ny era är därmed inledd i mitt liv. Till Stahl kan jag bara säga, en kayak kommer jag till att börja med hyra för att sedan, om det faller mig helt i smaken (vilket jag tror) så kanske jag köper en sån också, men inte nu. One investment at a time!

Hoppas nu på att isen ska gå!
Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07