Annons
Annons

2
Produktsortiment SUV
-Produktstrategi från Hyundai Motors sida.
Vad är tänket kring Tucson, Santa Fe, Terracan och Vera Cruz?
Hur appliceras denna produkt/sortimentstrategi i Sverige?
Åker Terracan ut?
Kommer VeraCruz överhuvud taget till Sverige?
Det har pratats i press om Santa Fe CM med 3.0 VGT diesel, sant/falskt?

"Teknikhörnan"
-Genomgång av nya 4WD-systemet ITM för Tucson och Santa Fe CM och Santa Fe SM VGT diesel. Senast fick vi en presentation av Santa Fe SM AWD. Nu är det dags för en uppdatering kring nya tekniken!

Ägarfrågor
Tanken är här att diskutera service- och kvalitetsrelaterade frågor rörande verkstäderna som en punkt och specifika typfel som en annan punkt.

-Santa Fe SM (2.4 och VGT)-kopplingen diskuteras fortfarande på forumet som problematisk. Vad har hänt sedan förra träffen rörande single mass-kopplingen? Är det samma koppling för 2.4 bensin som för CRDI och CRDI VGT? Att konstruera en koppling som klarar av 2.4:ans max vridmoment på 200Nm torde inte vara "rocket science". Vad är problemet? Med tanke på kopplingsproblematiken i manuella santor, finns det ingen möjlighet att kugga om 1:ans växel, så den blir mer användarvänlig vid exempelvis start eller backning med släp?

-Spindellederna på SM hamnar fortfarande högt på Bilprovningens statistik. Vad har gjorts med den detaljen med avseende på konstruktion?

-Vi har märkt i ett fall att en ägare fick vänta väldigt länge på en utbytesmotor till sin SM VGT. Om min motor totalrasar på min säg Tucson 2.0 bensin imorgon vad är då en förväntad leveranstid till verkstaden för en utbytesmotor?

-Motorhuven på Tucson verkar vara mer rostbenägen vid stenskott än dito på Santa Fe SM. Hur kommer det sig? Vilka rekommendationer om åtgärder vill ni ge Tucsonägarna?

-Santa Fe SM. Om "kuggkransarna" (pulsgivarna, 4st, 1 per hjul) till ABS:en rostar sönder så blir det mkt kostsamt att få de utbytta. Vad kan jag som ägare göra för att undvika att de rostar sönder i förtid? Vilka förbättringar vad gäller materialet har gjorts i kuggkransarna? Sedan när?

-Bränsleförbrukning Tucson. Detta är ett av de områden som engagerar Tucsonägarna mest. Ni har vad jag vet vartefter uppdaterat infon i databladen för Tucson. Ett ombyggnadskit togs fram för V6-modellen. Varför drar 2.7 Tucson som är i princip 2-hjulsdriven för det mesta mer än Santa Fe 2.7 SM som är AWD? Hur är läget nu? Vilka åtgärder har fabriken gjort i löpande produktion?

-Jag är inte helt nöjd med min aukt verkstad. På förra träffen pratade ni om en uppstramad utbildning och auktorisation av "chief mechanic". Vad har hänt sedan dess? Vad kan jag göra om jag hamnar i dispyt/tvist (ej juridisk) och är missnöjd med min verkstad?

-Ägarnöjdhet. Motormännens enkät över kundnöjdhet stämmer inte riktigt överens med de artiklar ni har redovisat i Aha! Samma gäller de artiklar som tidningen Vi Bilägare redovisat. Detta diskuterades rätt så animerat på forumet i den här tråden: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... sc&start=0
Vad är er uppfattning om denna fråga baserat på de undersökningar ni själva köper in?

-Hantering av typfel. Hur jobbar ni och Hyundai Motors med kvalitetsförbättringar? Hur tar ni hand om verkstadsrapporter och felrapporter? Om jag har ett superförslag till en förbättring var kan jag vända mig då?
Senast redigerad av ClasseClas den 06 feb 2007, 09:06, redigerad totalt 3 gång.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
från nimbusen:
Dimljusen fram på bl.a. Santan.
Service-illustration hur man enklast byter lampan själv?
Vilken typ av lampa sitter i min 05:a. - Pris?
Finns original ombyggnadskit för att byta till starkare lampa (ej xenon) - Pris?

Liten nummerplåt.
Varför typas en del med liten skylt men merparten med "normalstorlek"?
Senast redigerad av ClasseClas den 02 jan 2007, 11:16, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
-Santa Fe CM saknar strålkastarspolning liksom SM. Däremot kom det med på nya Sonatan. Vi är nyfikna hur saker och ting kommer med som standard på nya modeller.
När kommer CM att erbjudas med xenonljus? Std eller option?
När kommer CM att erbjudas med strålkastarspolare? Std eller option?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
från svartbjorn:
Nåt jag funderat på är varför Hyundai inte tagit fram info material om deras tillbehör. Jag menar, hur länge har inte den nya modellen funnits ute nu ?

Var någonstanns kan man titta i en "sexig", högblank katalog hos bilhandlarna och i stolen framför säljaren välja tillbehör som aut avbländing av backspegeln, el-defroster av vindrutan (om det nu inte ingår i ett paket), strålkastarspolare (i min svenska manual till bilen står "Strålkastarspolare - om så utrustad", HALLÅ, var väljer man det? Det senare har ju tagits upp tidigare här på forumet och har väl med olika marknader att göra men ändå. Ta ur det ur manualen istället för att reta oss bilägare.
Ref. hur Hyundai Schweiz har fixat det: http://www.hyundai.at/zubehoer/start.ph ... AP53744113
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
från Skäreläjan:
ACC i CM
Någon som kan svara på om båda de små fotocellerna på fönsterbrädan fungerar ihop, eller om den ena (vänster) har någon annan funktion?
Att dessa styr ACC:n på något sätt är jag på det klara med, men den vänstra blinkar rött, då jag lämnar bilen.
Har den kanske något att göra med att larmet inte är aktiverat; Det verkar som om det bara var då som den blinkar...
Det finns inget i instruktionsboken som säger mer än att man "aldrig får placera något över solsensorn".(1:100)
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Från joeng38:
Vad finns det för planer i Sverige att erbjuda Tucson med diesel och automatlåda?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
svartbjorn skrev:Hej kamrater!

I instruktionsboken står: Luft tas normalt in i systemet utifrån. Men om avgaser går in i systemet kommer det automatiska avgasskyddet att automatiskt växla läge för att förhindra avgaser att tränga in i kupén

Svaret från mig blir, ICKE! Hur funkar det hos er? Kör jag bakom en lastbil måste jag vackert SJÄLV trycka in knappen, den slår ALDRIG in själv, inte ännu i alla fall. Hur funkar detta system?

Undrar
Svartbjörnen
Jag tar mig friheten att lägga med Svartbjörns fråga här; Hoppas det är OK, ClasseClas... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Skäreläjan skrev: Jag tar mig friheten att lägga med Svartbjörns fråga här; Hoppas det är OK, ClasseClas... :wink:
Jajamän! Fyll på med fler frågor om det är ngt som ni funderar på. Jag samlar mest ihop frågorna i en hög här för Hyundai Bilar AB:s skull, så blir det lite lättare att gå igenom o hålla koll på frågeställningarna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Jo, det skulle vara roligt att få reda på om de vet något om huruvida reservhjulet kommer att ligga inne under golvet på framtida CM-modeller, istället för att hänga undertill? På Tucson lyckades de ju... :wink:
(De borde ju rimligtvis ha någon liten, liten möjlighet att påverka sydkoreanerna, tycker jag... :wink: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Takbågar

12
Jag skulle vilja veta hur lastbågarna/takbågarna på nya santan funkar.

Går de att använda för att fästa skidor eller takbox?
Enligt försäljaren skulle främre bågen gå att skjuta fram om man petade bort några gummilister, men där sitter en spärr och så saknas hål i skenorna. Kan man ta bort spärren och borra egna hål???

Blir misstänksam när vinterbilarna säljs med andra fästen för takbox.
Enligt försäljningsbroschyren ska bågarna tåla 100 kg.

13
Hur gör jag för att beställa stora stereon till Santa Fe CM?

Saxat från http://www.hyundaiusa.com:
-Infinity Logic 7 ® AM/FM/CD changer/MP3-compatible audio system with 10 surround sound speakers including subwoofer and 605-watt external amplifier.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
Sammanställning av våra detaljerade frågor:

-Produktstrategi från Hyundai Motors sida.
Vad är tänket kring Tucson, Santa Fe, Terracan och Vera Cruz?
Svar: Vera Cruz är ej planerad för Europa, utan endast för den amerikanska marknaden. Tucson och Santa Fe täcker olika storlekssegment och konkurrerar med olika bilmodeller. Vad gäller Terracan så är den slutproducerad för Europa och slutsåld i Sverige.
Hur appliceras denna produkt/sortimentstrategi i Sverige?
Svar: Se ovan.
Åker Terracan ut?
Svar: Ja, se ovan.
Kommer VeraCruz överhuvud taget till Sverige?
Svar: Se ovan.

Det har pratats i press om Santa Fe CM med 3.0 VGT diesel, sant/falskt?
Svar: Det finns inga kända planer på att introducera 3.0 VGT diesel.

-Genomgång av nya 4WD-systemet ITM för Tucson och Santa Fe CM och Santa Fe SM VGT diesel. Senast fick vi en presentation av Santa Fe SM AWD. Nu är det dags för en uppdatering kring nya tekniken!
Svar: Se referatet, http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.doc.

-Santa Fe SM (2.4 och VGT)-kopplingen diskuteras fortfarande på forumet som problematisk. Vad har hänt sedan förra träffen rörande single mass-kopplingen? Är det samma koppling för 2.4 bensin som för CRDI och CRDI VGT? Att konstruera en koppling som klarar av 2.4:ans max vridmoment på 200Nm torde inte vara "rocket science". Vad är problemet? Med tanke på kopplingsproblematiken i manuella santor, finns det ingen möjlighet att kugga om 1:ans växel, så den blir mer användarvänlig vid exempelvis start eller backning med släp?
Svar: Det är samma single mass-koppling till bensin och diesel. De har olika artnr och är inte sinsemellan utbytbara pga vissa styrningar på kopplingarna. Det finns inga planer på att erbjuda omkuggade växellådor. Grundproblemet är den höga 1:an och backen som inbjuder till slirkörning med tunga släp. Hyundai Bilar rekommenderar oss att ”ta det lugnt”. Det går även om det är svårt, varvid Robertsson nämndes som ett föredöme. (Fotnot: Robertsson körde yrkesmässigt ut husvagnar till återförsäljare med sin Santa Fe diesel manuell och lyckades inte elda så mycket kopplingar eller bromsbelägg under sina 42000 mil). SM V6 (med automatlåda) rekommenderas till de som drar mycket släp för den är bättre lämpad för ”alla”.

-Spindellederna på SM hamnar fortfarande högt på Bilprovningens statistik. Vad har gjorts med den detaljen med avseende på konstruktion?
Svar: Hyundai genomför ständiga förbättringar och tyvärr är det inte alltid som generalagenten får del i vad som har förbättrats. Spindelleder är ett problem som inte är speciellt stort internationellt (läs USA-marknaden).
Att notera: SMs spindelleder är konstruerade så de tillåter flex i vertikalled! Det har hänt att SM med nybytta spindelleder har blivit underkända av Bilprovningen pga detta. Hyundai Bilar har blivit tvungna att utbilda Bilprovningen i vissa fall. Flex i sidled är ej godkänt, däremot på SM så ska spindellderna flexa i vertikalled.


-Vi har märkt i ett fall att en ägare fick vänta väldigt länge på en utbytesmotor till sin SM VGT. Om min motor totalrasar på min säg Tucson 2.0 bensin imorgon vad är då en förväntad leveranstid till verkstaden för en utbytesmotor?
Svar: Hyundai Bilar AB har ett antal utbytesmotorer på lager i Sverige och dessa levereras över dagen. Dessutom finns det ett centrallager i Belgien som har ”allt”. Leveranstid är då ca en vecka. Alltså, det ska ta max en vecka för en verkstad att få en utbytesmotor.

-Motorhuven på Tucson verkar vara mer rostbenägen vid stenskott än dito på Santa Fe SM. Hur kommer det sig? Vilka rekommendationer om åtgärder vill ni ge Tucsonägarna?
Svar: Hyundai Bilar AB har inte sett några sådana tendenser. Bilarna tillverkas i samma fabrik i Korea och genomgår samma typ av skyddsbehandling och lackering.

-Santa Fe SM. Om "kuggkransarna" (pulsgivarna, 4st, 1 per hjul) till ABS:en rostar sönder så blir det mkt kostsamt att få de utbytta. Vad kan jag som ägare göra för att undvika att de rostar sönder i förtid? Vilka förbättringar vad gäller materialet har gjorts i kuggkransarna? Sedan när?
Svar: Inom närtid så kommer tandkransarna att erbjudas som egen reservdel. Hittills har de endast levererats tillsammans med drivaxlarna, därav den höga kostnaden. Som behandling behöver tandkransarna inte lackeras, utan rengöring i samband med tvätt rekommenderas. Dessutom kan man behandla tandkransarna med tunnflytande rostskyddsmedel.

-Bränsleförbrukning Tucson. Detta är ett av de områden som engagerar Tucsonägarna mest. Ni har vad jag vet vartefter uppdaterat infon i databladen för Tucson. Ett ombyggnadskit togs fram för V6-modellen. Varför drar 2.7 Tucson som är i princip 2-hjulsdriven för det mesta mer än Santa Fe 2.7 SM som är AWD? Hur är läget nu? Vilka åtgärder har fabriken gjort i löpande produktion?
Svar: Hyundai har provat i Sverige att köra kolonn med Tucson och Santa Fe. Resultatet var att Tucson 2.7 drar aningens mindre än 2.7 SM. Som en tumregel kan man säga att Tucson drar 0.8 i 80km/h, 0.9 i 90km/h, 1.0 i 100km/h osv. Att notera är att körcykeln i bränsledeklarationen för landsvägskörning innebär en snittfart på kring 63km/h. Hyundai Bilar valde att uppdatera bränsledeklarationen i broschyren och ta med förbrukningen vid 100km/h, även om dett är på gränsen till olagligt. Den finns en specifikation på hur bränsledeklaration ska göras och den görs inomhus på rullande landsväg, utan AC och andra förbrukare! Detta är enligt Konsumentverkets direktiv.

-Jag är inte helt nöjd med min aukt verkstad. På förra träffen pratade ni om en uppstramad utbildning och auktorisation av "chief mechanic". Vad har hänt sedan dess? Vad kan jag göra om jag hamnar i dispyt/tvist (ej juridisk) och är missnöjd med min verkstad?
Svar: Vi utbildar varje registrerad Hyundai mekaniker 2,5 dagar varje år. Dessutom testas och klassificeras varje mekaniker enligt 3 steg (Skriftligt test) där det finns tre nivåer från den lägsta CERTIFIERAD, mellannivån EXPERT och den högsta nivån MASTER. Dessutom utbildas kundmottagare samt testas i två nivåer CERTIFIERAD SERVICE ADVISER och MASTER SERVICE ADVICER. Vi hoppas att om ni är oense med er serviceverkstad kan ni första hand hålla en tydlig och öppen diskussion med dem, de flesta dispyter är oftast en fråga om missförstånd hos en eller båda parter.

-Ägarnöjdhet. Motormännens enkät över kundnöjdhet stämmer inte riktigt överens med de artiklar ni har redovisat i Aha! Samma gäller de artiklar som tidningen Vi Bilägare redovisat. Detta diskuterades rätt så animerat på forumet i den här tråden: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... sc&start=0
Vad är er uppfattning om denna fråga baserat på de undersökningar ni själva köper in?
Svar: Låt oss först notera att betyget 8,71 (på en skala 1-10) visar att den absoluta majoriteten är mycket nöjd med sin Santa Fe. Vi kan som ni bara spekulera om orsakerna till det relativa missnöje som visas i vissa delfrågor. En (psykologiskt) bidragande orsak kan vara att undersökningen avser bilar registrerade runt årsskiftet 2004/2005, dvs strax innan introduktionen av den facelift som kom modellår 2005. Vidare ser vi missnöje över genomsnittet framförallt på följande punkter: Värme/ventilation, Stolkomfort, Bränsleförbrukning, Saknade detaljer (strålkastarrengöring?). Vi vet att Santa Fe kunden oftast kommer från en Volvo V70 eller en Saab 9-5 Kombi, dvs referenspunkten finns från bilar som har sina starkaste sidor på just de områden där vi hamnar under snittet.

-Hantering av typfel. Hur jobbar ni och Hyundai Motors med kvalitetsförbättringar? Hur tar ni hand om verkstadsrapporter och felrapporter? Om jag har ett superförslag till en förbättring var kan jag vända mig då?
Svar: Vi har ständig kontakt med både Korea och vårt huvudkontor i Tyskland där vi blir informerade om kampanjer och förändringar, dessutom kan vi skriva egna kvalitetsrapporter så kallade QIR om vi upptäcker om något fel uppkommer. Vi skall dessutom i slutet på varje månad meddela de tre vanligaste problemen som uppkommit i Sverige under denna månad.

-Dimljusen fram på bl.a. Santan.
Service-illustration hur man enklast byter lampan själv?
Svar: Hyundai rekommenderar att lamphuset för huvudstrålkastaren demonteras (3 skruvar) och därefter är det rätt lätt att demontera glödlampan ovanifrån.
Vilken typ av lampa sitter i min 05:a. - Pris?
Svar: Det är en 27-watts lampa som tillhandahålls av Hyundais återförsäljare. Den kostar ca 143 kronor styck. MOMS TILLKOMMER.
Finns original ombyggnadskit för att byta till starkare lampa (ej xenon) - Pris?
Svar: Nej. Tips; vissa lamptillverkare har så kallade +lampor, dvs. fortfarande 55 watt men mera lyse och mindre värme. Detta gäller huvudstrålkastaren.

-Liten nummerplåt.
Varför typas en del med liten skylt men merparten med "normalstorlek"?
Svar: Hyundai Bilar AB har för Tucson och Hyundai Coupé säkerställt typning med liten skylt. Detta är tack vare produktchefen Henrik Deglings enträgna arbete gentemot Vägverket!

-Santa Fe CM saknar strålkastarspolning liksom SM. Däremot kom det med på nya Sonatan. Vi är nyfikna hur saker och ting kommer med som standard på nya modeller.
Svar: I ena fallet med strålkastarspolare togs kravet hand om av Hyundai i Korea, i andra fallet inte. Många av de krav som Sverige ställer motarbetas av andra länder, tex medelhavsländerna.
När kommer CM att erbjudas med xenonljus? Std eller option?
Svar: Det finns inga planer ännu. Strålkastarspolar och xenonljus står högt på önskelistan från Sveriges sida.
När kommer CM att erbjudas med strålkastarspolare? Std eller option?
Svar: Om xenonljus kommer att erbjudas så kommer åtminstone det alternativet ha strålkastarspolare och nivåreglering av ljusen, eftersom det är lagkrav.

-Tillbehörskatalog
Nåt jag funderat på är varför Hyundai inte tagit fram info material om deras tillbehör. Jag menar, hur länge har inte den nya modellen funnits ute nu ?
Var någonstanns kan man titta i en "sexig", högblank katalog hos bilhandlarna och i stolen framför säljaren välja tillbehör som aut avbländing av backspegeln, el-defroster av vindrutan (om det nu inte ingår i ett paket), strålkastarspolare (i min svenska manual till bilen står "Strålkastarspolare - om så utrustad", HALLÅ, var väljer man det? Det senare har ju tagits upp tidigare här på forumet och har väl med olika marknader att göra men ändå. Ta ur det ur manualen istället för att reta oss bilägare.
Ref. hur Hyundai Schweiz har fixat det: http://www.hyundai.at/zubehoer/start.ph ... AP53744113
Svar: Hyundai Bilar AB har av tids- och resursbrist inte kunnat fokusera på detta område. En tillbehörskatalog är under framtagande. Ett flertal tillbehör har testats i Sverige för att säkerställa kvaliteten vad gäller frost- och salttålighet.

-Automatlådan i CM
Hur funkar styrningen av autlådan? Vilka parametrar används? Hur påverkar vxllådstempen själva växlingarna?
Ref. http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1055
Svar: Till och börja med är det två olika automatväxellådor till CM, en 4-stegad till V6 och en 5-stegad till Dieseln. Båda två är utrustade med så kallad LOCK UP på de två högsta växlarna (jajamensan trots vad våra vänner motorjournalisterna säger så finns lock up på 3-an och 4-an hos V6 och 4-an och 5-an hos dieseln). Lock up märks tydligt om man ligger på konstant fart och gasar lite, varvtalet kommer att gå upp ett par hundra varv utan att den växlar, dvs lock up släpper. Släpper vi något på gasen utan att hastigheten minskas kommer varvtalet att gå ner, lock up går in och låser. Man kan tycka att lock up är i känsligaste laget och hoppar i och ur som den vill, men den är inställd för att hela tiden optimera varvtalet för att bränsleförbrukningen skall bli så låg som möjligt. (Det finns en tendens idag att vi överbelastar våra motorer genom att ligga på alldeles för låga varvtal i tron att vi då sparar bränsle, detta är fel och egentligen endast möjligt på grund av den fina motorstyrning som vi har idag, en äldre bil hade vid dessa varvtal och belastningar spikat och tvingat oss att växla ner). Det som bestämmer vilken växel som bilen använder är två hastighetssensorer som sitter i automatlådan, en ingående hastighetssensor som sitter på ingåendeaxeln i automaten, denna mäter (förenklat) motorvarvtalet. Sedan har vi en hastighetssensor som mäter utgående axelns hastighet, denna mäter (också förenklat) bilens hastighet, dessa två tillsammans med gaspedalens läge bestämmer vilken växel som för tillfället används. För att ytterligare förfina växlingarna tar styrningen av automatlådan hänsyn till automatväxellådans oljetemperatur, samt adaptionen. Adaptionen är ett självlärande system som tar hänsyn både till slitage (vartefter en växellåda slits så kommer trycken och styrningen av växlingarna kompenseras för att detta inte skall påverka) och förarens körstil (växellådan kommer att justera växlingarna beroende på hur föraren kör. Sportigt, aggressivt, försiktigt, ekonomiskt osv. denna del av adaptionen är snabb och ändras hela tiden beroende på körstil.)
Automatväxellådans oljetemperatursensor justerar växlingarna på grund av att oljans viskositet ändras med temperaturen. Dessutom kommer låga oljetemperaturer att förhindra att den högsta växeln samt lock up läggs i, detta för att så snabbt som möjligt få upp temperaturen i både automaten och motorn för att avgasreningen skall börja fungera.


-ACC i CM
Någon som kan svara på om båda de små fotocellerna på fönsterbrädan fungerar ihop, eller om den ena (vänster) har någon annan funktion?
Att dessa styr ACC:n på något sätt är jag på det klara med, men den vänstra blinkar rött, då jag lämnar bilen.
Har den kanske något att göra med att larmet inte är aktiverat; Det verkar som om det bara var då som den blinkar...
Det finns inget i instruktionsboken som säger mer än att man "aldrig får placera något över solsensorn".(1:100)
Svar: Den till vänster ingen fotocell utan är en blinkdiod till larmet, när bilen larmas på kommer bilen att låsas och dioden kommer att lysa med ett fast sken under 30 sekunder, dessa 30 sekunder är en armeringstid under vilken bilen inte är larmad, efter 30 sekunder kommer bilen att larmas och dioden kommer att börja blinka. Dioden blinkar även när tändningen är avslagen och bilen är olarmad.

Den högra är en fotocell och bör inte övertäckas, dess syfte är att kompensera AC-styrningen för att förfina regleringen och kompensera för solens påverkan av kupétemperaturen.


-Vad finns det för planer i Sverige att erbjuda Tucson med diesel och automatlåda?
Svar: Sverige (liksom övriga Europa) har länge och starkt efterfrågat denna kombination. Tyvärr finns för stunden ingen passande automatlåda som klarar den aktuella kombinationen av vridmoment och vikt. Så i dagsläget ser det dystert ut pga en alltför hög utvecklingskostnad i förhållande till bedömda försäljningsvolymer.

-Hur är det tänkt att AQS i ACC:n ska fungera? Hur gör man för att slå på den? Måste ACC:n vara i läge ”AUTO” för att AQS ska fungera?
Se mera här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1122
Svar: AQS=Air Quality System är till för att förhindra att diesel- (Nox, SO2) och bensin- (CxHY, CO, C6H6....) avgaser kommer in i kupén genom att stänga recirkulationsspjället, denna funktion väljs genom att knappen ”A” trycks in och en sensor som sitter framför kylaren börjar ”nosa” efter avgaser. Skulle avgaser upptäckas stängs recirkulationsspjället och lysdioden vid spjällknappen ”B” tänds. När avgaserna försvunnit öppnar spjället igen och lysdioden släcks. AUTO behöver inte ha valts för denna funktion, men om man tryckt in AUTO eller justerat var luften skall komma med MODE knappen så försvinner funktionen och den måste väljas igen.

-Jo, det skulle vara roligt att få reda på om de vet något om huruvida reservhjulet kommer att ligga inne under golvet på framtida CM-modeller, istället för att hänga undertill? På Tucson lyckades de ju...
Svar: Framförallt är det olika ”packningsförutsättningar” som styr detta. För CM är det extrastolarna längst bak som skulle ha krävt en onödigt avancerad konstruktion för att medge invändigt reservhjul. Och med full semesterpackning kan det ju t o m vara positivt med reservhjulet under bilen! I framtiden lär vi hursomhelst se allt fler bilar helt utan reservhjul (men med ”punkteringssäkra” däck och/eller däcktrycksövervakning)– för bilkonstruktörerna finns både utrymme och vikt att spara.

-Jag skulle vilja veta hur lastbågarna/takbågarna på nya santan funkar.
Går de att använda för att fästa skidor eller takbox?
Enligt försäljaren skulle främre bågen gå att skjuta fram om man petade bort några gummilister, men där sitter en spärr och så saknas hål i skenorna. Kan man ta bort spärren och borra egna hål???
Blir misstänksam när vinterbilarna säljs med andra fästen för takbox.
Enligt försäljningsbroschyren ska bågarna tåla 100 kg.
Svar: Spärrskruven (torx) får tas bort tillsammans med gummilisten. Därefter kan den främre lastbågen skjutas fram till önskat läge så att en takbox kan monteras. Den främre lastbågen kommer inte att kunna låsas då hål för detta saknas i den främre delen av skenan, detta är dock inget problem eftersom den bakre är spärrad i de hål som finns där. Detta förfarande är godkänt för takbox eftersom takboxen fästes med riktiga fästpunkter vid båda lastbågarna, vid annan last skall båda bågarna vara spärrade i de hål som finns i skenorna. Observera att inte alla takboxar passar på de original bågarna som sitter på Santa Fe CM eftersom bågarna är relativt breda och dessutom välvda. På grund av att den takbox som levereras med vinterbilarna har en fästbygel som inte greppar över original lastbåge så skickas andra lastbågar med.

-Hur gör jag för att beställa stora stereon till Santa Fe CM?
Saxat från http://www.hyundaiusa.com:
-Infinity Logic 7 ® AM/FM/CD changer/MP3-compatible audio system with 10 surround sound speakers including subwoofer and 605-watt external amplifier.
Svar: Som för övriga fabriksmonterade ljudsystem så saknas RDS-funktion. Vi har därför valt att inte erbjuda denna anläggning.