Annons

46
linkan skrev:Nu är du väl lite elak Stahlkvinnan??

Elak? Jag? näääedå! Är bara så fruktansvärt avundsjuk på Svartbjörn som troligen bor på Sveriges bästa sida eller ände.
Har sett bilder på norrsken och det är något som vore en höjdpunkt att se i verkligheten! :D :D :D Kometer i all ära men det slår inte norrsken....

:wink:
Stahl
Annons

47
Vi har faktiskt upplevt norrsken "live" här på Tjörn vid ett par tillfällen; Vi var först lite osäkra på om det verkligen var norrsken, men sedan fick vi veta, att det var riktigt!
Sent om kvällen, och OJ, så grant! Man glömmer inte sådant i brådrasket, minsann... :D :D
J-r att man inte hade med kameran vid de tillfällena... :(
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

48
Nu jäsiken kommer det äntligen lite fler bilder! Sjösatte som sagt båten härom veckan bland isflak och snöfall.
Bild
Bild
Vad tror ni om gorydsen?
Bild
Motorn går som en midsommarnattsdröm!
Bild
Nu kan sommaren komma!
Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

49
Kan bara upprepa vad jag skrev i ditt andra inlägg, under "funderingarna"; Go´Santa och Go´Rydsen... Ujujuj...!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

50
Tack ska du ha! :D

Kan du verkligen leva på västkusten, på en ö tillika, utan flytetyg? Hur ska det gå?

Undrar
Norrland
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

51
Njaäe, bearbetningen av HSB:n har påbörjats, och det skall väl förmodligen bli något enklare, mer lätthanterligt flytetyg framöver här också... (Har faktiskt sneglat lite åt en beg Ryds 480S bl a..., men man får väl se...)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

52
och skulle skäreläjans hsb trilskas för :evil: mycket, vilket jag inte tror på ett dugg, så vet han vart han skall vända sig för en sjötur... :lol:

Skäreläjan vet jag är synnerligen lyckligt lottat och har en mycket klok och förstående "Hilda" vid sin sida, så någon form av flytmadrass eller liknande lär det med all sannolikhet bli innan högsommarn.. :roll: :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

53
Det låter tryggt 8)

Fina förstående Hildor & HSB:s är guld värda i denna grymma värld :D

Ska bli spännande att höra hur det går på båtsidan. Följer det med intresse. Min egen Eulalia backade upp fullt och fast!

Hälsade
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

54
svartbjorn skrev:Det låter tryggt 8)
Fina förstående Hildor & HSB:s är guld värda i denna grymma värld :D
Ska bli spännande att höra hur det går på båtsidan. Följer det med intresse. Min egen Eulalia backade upp fullt och fast!
Hälsade
Svartbjörn
Jag skall inte spåra ur om det vidare i din fina "bildtråd", Svartbjörn; Jag fortsätter i "den andra tråden" - om båtar... :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

55
Bra val av båt Svartbjörn,

Hade för ett par år sedan en likadan men jag tror den var något mindre.
Kunde den hetat 535 GTI men den såg exalkt likadan ut.
Hade en Jonson OceanPro 90 Hk på den.
Är det ett Ekolod eller navigator du har monterat?

Jag lovar att du kommer få många sköna dagar i båten.

Har kanske missat var du har båten? Är det i nån insjö upppe i norr?
_____________________
Santa Fe 2.2 Exclusive-5

56
Hej å tack!

Insjön heter bottenviken. Ekolodet är en kombination med gps, Garmin 525 S heter den, en riktig goding, det med.

Jo, vi hoppas vi får fina stunder på böljan. Läser in förarintyget för båt just nu och har riktigt skoj med det. Kustskepparintyget följer på det. Roligt!

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

57
Då är det väl bara en tidsfråga innan Bottenviken begåvats med ännu en ansvarsfull och nybliven båtägare, som stolt kan visa upp "den lilla blåa" på den lokala och förhoppningsvis isfria Marinan

Bild


Lycka till "björnen"
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

58
Den där ser trevlig ut, får man en sådan också efter avklarat förarprov? Kustskepparexamen lockar som sagt också och sedan har jag sett att det finns en manöverkurs som således ger ett manöverintyg för båtar som gör >25 knop, låter jättebra och säkert urnyttigt!

Läs bara:
Manöverintyg
En viktig utbildning för dig som har en båt som gör över 25 knop. Ger den kunskap som behövs för att hantera en snabb båt säkert, för dig själv och andra. Trimplan och powertrim, körteknik i hög sjö och genom svall, båtutrustning och personlig utrustning är några av de ämnen som ingår.


Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

59
Jaha den lilla insjön med bräckt vatten i.
Den har ju en fördel att du inte har så aggresiv påväxt på botten av båten.

Hur är det idag får ni använda samma giftfärger som vi på västkusten?

För några år sedan fick jag alltid köpa ut färg till en kompis i Stockholm
då vår färg var gitigare.
_____________________
Santa Fe 2.2 Exclusive-5

60
Den där ser trevlig ut, får man en sådan också efter avklarat förarprov?
-Japp.

I "lilla blå" - Intygsboken Diplomas utf. av Nämnden för båtlivsutbildning, finns plats för möe tjusiga intygs-stämplar.
Förarintyg för fritidsbåt
Kustskeppareintyg
Radarintyg för fritidsbåt
Manöverintyg för högfartsbåt
Båtmekanikerintyg
Båtpraktik
Begr. Radiotelefonistcertifikat VHF
+ resv. plats för ytterligare framtida kurser


Misstänker att det inte blir mycket vintersömn framöver för "vatta björnen".


- Vad gäller MatsG:s fråga så har jag för mig att vi på västkusten har dispens för våra bottenfärger än så länge och att dessa färger därför INTE är tillåtna i Östersjön.

Den "norska" färgen är dock inte tillåten varken i Östersjön eller här on the West Coast. Vet att myndigheterna nu börjat göra stickprov hos handlarna för att kolla så de inte säljer "norskt". Norge tillåter ju en högre gifthalt i deras bottenfärger för att motverka beväxtning än vad vi gör i Sverige.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red