Annons

Rostskydd

1
Så nu var man en peng fattigare.

Har haft bilen inne på rostskyddsbehandling nu och det känns bra att slippa oroa sig att rosten ska ta fäste.
Ni som har gjort den hos Dinol hur lång tid tar det innan lukten går ur, det luktar lite starkt just nu.

Nu är det bara lackbehandling och så är bilen sommarfin.
Den är inte "grodyngelsgrön"
Annons

2
2-3 månader vill jag minnas att det tog. Jag har för mig att även vaxet i dörrarna doftar en hel del, och inte bara "gegget" under bilen.

Bit ihop, till sommaren är lukten borta! :wink: :P

3
Tjena, du har gjort en bra grej men nybilslukten får får du nog inte tillbaks. Jag gjorde bara underredsbehandlingen och det luktar ju som h-vete. Det var det som tyngde mig mest när jag hämta ut bilen.(den lättare plånboken vägde förståss upp det lite). Å andra sidan så vete sjutton om inte denna vintern varit den saltaste på länge här på västkusten, med temperaturer runt nollan i stort sett hela vintern och då känns det ju gott att ha gjort det! MVH
burnis

4
Rostskydd, nu har jag inte lusläst garantivillkoren. Jag vet att det står att de inte gäller om man fått "rost" via massa massa orsaker. Självfallet är det ju jättebra att rostskyddsbehandla bilen. men om de skriver normalt underhåll... dit kan väl inte rostskyddsbehandling räknas?
Någon som vet?
Stahl

5
Min (och mångas) uppfattning är nog att den s k rostskyddsgaranti som medföljer bilen är "av noll och intet värde". Den går sällan eller aldrig att åberopa. Och detta gäller nog alla bilmärken.
När tillverkare/generalagenter kalkylerar bilarnas försäljningpris lägger man säkerligen på någon krona för att bekosta denna "garanti". Denna krona skulle bilköparen ha större nytta av att få behålla för att därmed få ett bidrag till den extra rostskyddsbehandling som efter köpet krävs för ett acceptabelt rostskydd.

/BengtB

6
BengtB, jag håller med dig fullt ut.

Tyvärr ligger Santan på låga betyget 2 hos Vi Bilägares rostskyddsregister.
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Garantin gäller vanligtvis enbart genomrostning, och innan dess kan bilen se rätt schabbig utan att garantin gäller överhuvudtaget. Dessutom är väl sannolikheten för genomrostning innan 6-årsgarantin löper ut minst sagt minimal oaktat om du bor vid salta Västkusten eller ngn annanstans.

Om du planerar att ha bilen längre än 3 år, så bör en rostskyddsbehandling löna sig inte bara för andrahandsvärdet utan också för "det allmänna välbefinnandet"! 8)

7
Ni som rostskyddat bilen hos "Svensk bilvård" senaste halvåret och tror att bilen är Dinolbehandlad, glöm detta. De har gått över till svenska Mercasol (om jag minns rätt). Enligt min uppfattning, minst lika bra.