Annons

76
Hej allihopa..=)

Nu är det dags för en liten service. Men jag har lite frågor och hoppas någon kunnig kan besvara dem=) Jag har en Santa Fe 2.4 Exkl 2004.

1. Efter stora servicen hur ofta ska man serva bilen, och då menar jag inte stora servicen.

2. I de "mindre" servicen vad är det som ska bytas av verkstan och vad kan jag byta själv (med byta själv menar jag; vad kan jag byta själv för att självklart minska verstadskostnaden)?

3. Måste verkstaden byta allt själv för att jag ska kunna få stämpeln?

4. (kanske en dum fråga) Kostar stämpeln i serviceboken extra eller ingår det i servicearbetet?

5. Vad görs i de mindre servicerna? Vad är det som byts?

6. Någon som kan rekommendera någon bra och billig verkstad i stlhm-trakten?

Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor=)

Tack på förhand.
Annons

77
Svarar efter mina erfarenheter med 2.4 ...

1 1500 mil är intervall (eller 1 år)

2 Inget om ändå skall lämna in den om jag förstått rätt
skall du byta själv så lämna inte in den på reguljär service
Man kan inte 'dela på jobbet' skulle bli märkligt ... att verkstaden skall intyga att de bytt de delar som Du bytt ?

3 ja

4 ingår

5 Olja, oljefilter, luftfilter å allm koll , i vissa intervaller finns tillägg som kupéfilter , bromsvätska, diffvätska etc.

6 billig då blir det väl någon Allbil verkstad , typ mekonomen
Bilia har 'röd avgång' då får du 20% rabatt , men du måste komma inom 2 dagar och lämna bilen över natten.

Övrigt:

Finns fler varianter än 'liten och stor' service , det är miltalet som avgör , olika varje gång, största är ju kamremsbytet men sen finns det även olika tillägg , ring verkstaden och fråga så får du exakt info om vad som är dags nästa gång.

Hoppas det inte blev för mycket fel ....

ps stämpeln får du även av icke Hyundai verkstad numer.

Det man absolut inte bör slarva med är olje och oljefilter , dålig smörjning är inte bra.

Tändstiften däremot är det 9000 mil intervall på , och då 'brukar dom se ut som nya' sa dom till mig sist

År det så att nästa service enbart är olje + filterbyte kan du ju skippa verkstadsbesöket och göra det själv, om du inte vill betala för stämpeln i boken

78
12000 mila service på 2,4 an gjord.Alltså kamrem,balansaxelrem,spännare kamrem,löprulle,spännare balansaxelrem+ att jag passade på att få de båda drivremmarena utbytta också.
5145:- totalt Mekonomen
Helt ok pris tycker jag.

Edit;Upptäckte nu exakt samma sak som opticrob i : http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... c&start=45

Blir till att kontakta verkstaden i morgon :x
Santa Fe´ GLS 2.4 -03. Mörkblå.
Saab 9-3 Polar Edition -03.Inte lika mörkblå.

79
opticrob skrev:så får vi se hur det går, ska lämna bilen på onsdag morgon så ska verkstan kolla upp den. Nåt knas är det när jag drar till 3500 varv "råmar" det om den och helt plötsligt drar den c:a 2 dl mer /mil
Hur gick det med ditt problem?
Har precis samma symptom jag med(eller bilen iaf :) ) efter 12000 mila servicen.

80
Min rasade totalt 40 mil efter 12000 mila med rembyte på auktoriserad verkstad, klantigt att dom inte kan fixa detta ordentligt, nu är det 2 år sen men jag betalade 9000 , + att det blev 3 extra verkstadsbesök med byten av grejer och en himla tjafsande om ' inte samma fel osv' innan det blev rätsida på det.

SURT Hoppas det löser sig, kan vara balansremmen som inte är korrekt

81
BlackDog skrev:12000 mila service på 2,4 an gjord.Alltså kamrem,balansaxelrem,spännare kamrem,löprulle,spännare balansaxelrem+ att jag passade på att få de båda drivremmarena utbytta också.
5145:- totalt Mekonomen
Helt ok pris tycker jag.

Edit;Upptäckte nu exakt samma sak som opticrob i : http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... c&start=45

Blir till att kontakta verkstaden i morgon :x
jag fick ju en massa strul med varianter som bytt flexrör o.s.v. Sedan bytte jag kamrem igen efter 6-7000mil på en annan verkstad. I samband med det så provkörde mekanikern och kände direkt att något var fel och vände balansaxeln 180* Jäklar vilken skillnad. Hade alltså kört nästan 7000 med felvänd balansaxel. Nu gick Santan drömmen efter det.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

82
Det var felvänd balansaxel för mig också.Kontaktade verkstaden i morse,15 minuter(!) senare kom dom och hämtade bilen,2 timmar senare kom dom tillbaka med bilen fixad och klar.
Suverän service!