...vissa stopp-skyltar är väldigt lustigt placerade. Här i kommunen har vi en triangel-korsning där sikten är skymd åt båda hållen och de flesta gör en vänstersväng in på 70-vägen. Med jämna mellanrum ligger det alltid glassplitter på vägen...
En bit bort är det stopp-skylt in på en annan 70-väg. Man ser åtminstone 400 meter på den fina vägen långt innan stopplinjen. Ska jag nu, kl 03 en natt, stanna, vänta och sedan köra ut åt höger?
Anledningen till att jag sällan stannar vid stopp-skyltar är för att jag är mycket säkerhets- och miljömedveten.
I närheten har dom stoppskyltat eftersom det är en snäv kurva på huvudleden. För mig är det förenat med livsfara att stanna och sedan åka - det spelar väl ingen roll om jag står stilla och tittar eller rullar lite, det går inte att se om det kommer bilar oavsett. Därför vill jag ha lite rull så att jag snabbt kan köra in och få upp farten - då minskar jag risken för att krocka med bilister som flyger ut från kurvan.
Säg vad ni vill om mig, men jag är ärlig och försöker redogöra för hur jag tänker och varför jag gör som jag gör.
Vad gäller intervallerna vid trafikljus förstod jag inte det roliga...? Om du menade att det borde vara grönt längre så förefaller det logiskt att den som har rött också får det längre? Eller menar du intervallet från att det blir grönt efter att korsande trafik fått det rött?
...om du menar vid exempelvis övergångsställen så håller jag med dig. Kommunens vackraste köer bildas vid rusningstrafik eftersom bilisterna har tio sekunder på sig innan det åter blir rött. Där förstår jag verkligen ingenting - fotgängarna (oftast fotgängarEN) har det grönt tre gånger längre tid än bilisten, trots att det finns en gångtunnel 30 meter bort...
Det är alltid någon enstaka fotgängare som måste trycka på knappen när den ska över, trots att det är en 30-sträcka, trots att det finns en stor platform mellan filerna där dom kan stanna, trots att man kan gå över ändå...
Vid rusningstrafik blir ungefär 10 bilar åt vardera hållen stående för att någon ska över. Sedan slår det om och 4 bilar hinner över, då har någon fotgängare tryckt igen och det slår genast om för bilisterna...helt absurt
Nu har jag skenat iväg lite och jag gör nog bäst att sluta diskutera fotgängare och cyklister innan jag vräker ut mig något som inte hör hemma på familjeforum...
Kan avslutningsvis säga att jag alltid ställde mig en bit bort från obevakade övergångsställen när jag skulle över och väntade på att alla bilar kört förbi innan jag går över. Ställer man sig för nära finns risken att snälla bilister stannar, och jag får alltid dålig samvete över att låta massa bilar stå stilla för att lilla jag ska över. En fotgängare kan vänta fem sekunder och sedan gå över, för bilisterna blir det ju en betydligt längre process än så...