Har en i30 diesel 1.6 110hk -14 års modell, farthållaren slår av och på med nån knapp sekunds mellanrum vid 1400rpm..
Enligt säljaren ett vanligt problem som dom känner till men inte hittat nån lösning på..
Nån annan som upplevt det??
Annons
Re: Vanliga fel på i30
17Aha! Är det det som händer. Trodde att den var för klen för att hålla en stabil hastighet under 1500rpm.hussens skrev:Har en i30 diesel 1.6 110hk -14 års modell, farthållaren slår av och på med nån knapp sekunds mellanrum vid 1400rpm..
Enligt säljaren ett vanligt problem som dom känner till men inte hittat nån lösning på..
Nån annan som upplevt det??
i30 CRDi 1.6
Re: Vanliga fel på i30
18Hej,
Fyller på med ett par fel jag åtgärdat på tjejens bil och som förefaller vanliga om man googlar på dem. Bilen är en i30 dielsel -09, 13.000 mil
1. Glödstift. Trodde först att det var tjejen som inte lät den glöda innan start, men efter en resa t.o.r Lund-Sälen med bilkärra för att hämta flickvän och död bil, kunde jag konstatera att alla fyra glödstiften var döda(avbrott, oändligt motstånd). Skruvade i fyra friska stift från Biltema och nu är den lättstartad igen. Återstår att följa upp livslängden på Biltemas glödstift, men till det facila priset av 150kr/st och beaktande att de är lätta att byta så är det värt risken.
2. Skramlande innerbackspegel. Ett skitirriterande "rassel" från spegeln vid vissa varvtal. Lossade hela spegeln med arm från framrutan. Den ska skjutas nedåt/framåt om jag minns rätt, finns beskrivning på youtube(var försiktig, limmad på glas). Vände "låsfjädern"(som en bockad ståltråd) upp och ner så att det inte kan röra sig i spåret och tryckte tillbaka spegeln. Nu är åtminstone det oljudet väck
Mvh/ Nils
Fyller på med ett par fel jag åtgärdat på tjejens bil och som förefaller vanliga om man googlar på dem. Bilen är en i30 dielsel -09, 13.000 mil
1. Glödstift. Trodde först att det var tjejen som inte lät den glöda innan start, men efter en resa t.o.r Lund-Sälen med bilkärra för att hämta flickvän och död bil, kunde jag konstatera att alla fyra glödstiften var döda(avbrott, oändligt motstånd). Skruvade i fyra friska stift från Biltema och nu är den lättstartad igen. Återstår att följa upp livslängden på Biltemas glödstift, men till det facila priset av 150kr/st och beaktande att de är lätta att byta så är det värt risken.
2. Skramlande innerbackspegel. Ett skitirriterande "rassel" från spegeln vid vissa varvtal. Lossade hela spegeln med arm från framrutan. Den ska skjutas nedåt/framåt om jag minns rätt, finns beskrivning på youtube(var försiktig, limmad på glas). Vände "låsfjädern"(som en bockad ståltråd) upp och ner så att det inte kan röra sig i spåret och tryckte tillbaka spegeln. Nu är åtminstone det oljudet väck

Mvh/ Nils
Re: Vanliga fel på i30
19Hej! Ny på forumet och tänkte lista lite av de fel jag har haft på min 08:a i30 CRDI automat. Jag har bara ägt bilen i ett och ett halvt år och den har nu rullat 15166 mil.
Byta har jag fått göra bussningar i krängningshämmare, elmotor till ventillucka i den automatiska klimatanläggningen, motorvärmare, och nu vet jag inte vad som har hänt annat än att jag har olja i kylarvattnet och ett klonkande ljud som jag inte riktigt vet om de kommer från framvagnen eller bakvagnen då de är väldigt vagt. Så efter att ha kört Citroën problemfritt i 15 år så tänkte jag prova något nytt. Vilken nit jag verkar ha gått på, men så är de väl med alla bilar oavsett märke. Har man otur så har man
Byta har jag fått göra bussningar i krängningshämmare, elmotor till ventillucka i den automatiska klimatanläggningen, motorvärmare, och nu vet jag inte vad som har hänt annat än att jag har olja i kylarvattnet och ett klonkande ljud som jag inte riktigt vet om de kommer från framvagnen eller bakvagnen då de är väldigt vagt. Så efter att ha kört Citroën problemfritt i 15 år så tänkte jag prova något nytt. Vilken nit jag verkar ha gått på, men så är de väl med alla bilar oavsett märke. Har man otur så har man

Re: Vanliga fel på i30
20Har nu pratat med den lokala Hyundai verkstan och de verkar som om de är oljekylaren som havererat. Tydligen ett vanligt fel de också!taipen skrev:Hej! Ny på forumet och tänkte lista lite av de fel jag har haft på min 08:a i30 CRDI automat. Jag har bara ägt bilen i ett och ett halvt år och den har nu rullat 15166 mil.
Byta har jag fått göra bussningar i krängningshämmare, elmotor till ventillucka i den automatiska klimatanläggningen, motorvärmare, och nu vet jag inte vad som har hänt annat än att jag har olja i kylarvattnet och ett klonkande ljud som jag inte riktigt vet om de kommer från framvagnen eller bakvagnen då de är väldigt vagt. Så efter att ha kört Citroën problemfritt i 15 år så tänkte jag prova något nytt. Vilken nit jag verkar ha gått på, men så är de väl med alla bilar oavsett märke. Har man otur så har man
Re: Vanliga fel på i30
21Ny här, med en i30 2009 1,6 CRDI, 14000 mil, köptes beg för en månad sen.
Skuren hjulmutter upptäcker jag när vinterdäcken ska på...
Skuren hjulmutter upptäcker jag när vinterdäcken ska på...
Re: Vanliga fel på i30
22Ny här
) , ägare av Hyundai I30 CW/Blue 5.750 mil, årsmodell 2010, (diesel 110hk)
Har haft lustiga fel som ingen redovisat tidigare :
* Yttertempmätare visar +25 grader vid yttertemperaturen -5 grader eller kallare vilket medförde att AC kallade på kyla...
* Nivåregleringen för halvljus ställer sig på min och går ej att reglera
* Blinkar med "ljustutan" , då startar startmotorn även då bilen är avslagen
* Startmotorn går vid tändningen på radioläge och även om man avlägsnar tändningsnyckeln
* Ingen kvitens blinkning då man låser dörrarna
Auktoriserad serviceverkstad insåg att det var ett elfel
)) , men kunde inte hitta något specifikt fel
Förmodligen finns felet kvar efter verkstadsbesöket och återkommer vid regn eller fuktigt väder

Har haft lustiga fel som ingen redovisat tidigare :
* Yttertempmätare visar +25 grader vid yttertemperaturen -5 grader eller kallare vilket medförde att AC kallade på kyla...
* Nivåregleringen för halvljus ställer sig på min och går ej att reglera
* Blinkar med "ljustutan" , då startar startmotorn även då bilen är avslagen
* Startmotorn går vid tändningen på radioläge och även om man avlägsnar tändningsnyckeln
* Ingen kvitens blinkning då man låser dörrarna
Auktoriserad serviceverkstad insåg att det var ett elfel

Förmodligen finns felet kvar efter verkstadsbesöket och återkommer vid regn eller fuktigt väder
Re: Vanliga fel på i30
23Har du dragkrok? Jag hade liknande problem. Det var kortslutning i kontakten till dragkroken
Re: Vanliga fel på i30
24Köpt dyra Philips lampor höll inte 1halvår biltema höll åtminstone 1 år på min santa fe-10
Re: Vanliga fel på i30
25I30 2007 bensin 1,6 l. 12500 mil.
Köpte den i sommras för 35 tusen.
Kanonfin allt funkade o den gick jättebra.
Trotts service på och enligt hyundai.
Sträckt kamkedja som rappat över = ventilsallad.
Verkstan lyfte i en annan beg motor= 22 tusen kronor.
Otur, ja.
Men tuvär min första o enda hyundai.
Köpte den i sommras för 35 tusen.
Kanonfin allt funkade o den gick jättebra.
Trotts service på och enligt hyundai.
Sträckt kamkedja som rappat över = ventilsallad.
Verkstan lyfte i en annan beg motor= 22 tusen kronor.
Otur, ja.
Men tuvär min första o enda hyundai.
Re: Vanliga fel på i30
26Nu har jag kört min i30 i tre år från 12000 till 24000 mil.blåi30 skrev: 30 okt 2016, 21:34 Ny här, med en i30 2009 1,6 CRDI, 14000 mil, köptes beg för en månad sen.
Skuren hjulmutter upptäcker jag när vinterdäcken ska på...
Inga problem bara vanliga slitdetaljer, bromsar osv.
Men idag blinkade motorlampan och det var partikelfilterkoden. Verkstan rekommenderade hälla en dyr vätska för 400 kr (inte billig 100 kr på Biltema) i tanken och sen köra 30 min i raskt tempo. Har funkat bra sen - i30 verkar vara en evighetsmaskin !
Re: Vanliga fel på i30
27i30 2008 1,6 CRDI
Runt 20 000 strecket började motorlampan blinka och fick en felkod på partikelfitret.
Det visade sig att en slang hade vittrat sönder (vanligt fel enligt Hyundai), tog några minuter att byta.
Runt 20 000 strecket började motorlampan blinka och fick en felkod på partikelfitret.
Det visade sig att en slang hade vittrat sönder (vanligt fel enligt Hyundai), tog några minuter att byta.
i30 1,6 CRDI - 09
Re: Vanliga fel på i30
28Ang. brömsljuskontakt som efter ett par minuter tänder ESP lampan byte jag lampor och efter det löste det sig. OBS! kolla att du har rätt lampor samt att lamporna monteras rätt annars det kan hända att alla 3 lyser jämt. Lycka till!Indalsman skrev: 20 feb 2013, 22:00 i30 FD 08-10/ i30FDe 10-11
*Halvljus lampor H7 som går sönder ofta. Hyundai rekommenderar H7 longlife lampor till i30 av bra kvalite, sen finns det även ett tillsats kablage som ska avhjälpa detta fel.
*Krängstag fram, glappar och ger oljud i framvagn
*Bromsljuskontakt, tänder ESP lampan vid start och lite nu och då och ger felkod på bromsljuskontakt.
*Kärvande handbroms länkage ute vid hjulen vid backarna. Gör så att spaken känns slapp och man tror att handbroms vajrarna är trasiga men då har dom här länkagen kärvat ihop av rost.
*Kondensor till AC, läcker och gör så att AC ej funkar, finns en förbättrad kondesor nu som ska avhjälpa detta fel, ta kontakt med närmaste hyundai verkstad.
*Fjädrar bak, speciellt i30 FD dom tidiga, vill gärna säcka ihop bak och bilen blir väldigt låg bak. Har inte märkt av det på dom senare i30 FDe. Byte av fjädrar krävs.
Re: Vanliga fel på i30
29Hej
Blev medlem å min systers vägnar, då jag har, tydligen, hand om hela familjens vagnpark. F.n tro´t.
Men till saken, jag fick veta, att i30/2018 D, som hon har, "låter konstigt" i fram.,
Hittade direkt, en glappande, inre styrled på höger, men..
Det verkar även glappa inne i kuggstången!? (Vi var två vana mekare, som misstänkte detta.)
Någon som vet något om detta?
Tacksam för snabbt svar, då jag skall beställa en styrled och byta den, men vill gärna veta, OM, det kan vara hela "styrpaketet" det kan vara fel på. Denna är inte rolig att byta, ser det ut som.
Med hopp om många bekymmersfria mil, till alla "Hyundai;ister", önskar
outsider
Blev medlem å min systers vägnar, då jag har, tydligen, hand om hela familjens vagnpark. F.n tro´t.
Men till saken, jag fick veta, att i30/2018 D, som hon har, "låter konstigt" i fram.,
Hittade direkt, en glappande, inre styrled på höger, men..
Det verkar även glappa inne i kuggstången!? (Vi var två vana mekare, som misstänkte detta.)
Någon som vet något om detta?
Tacksam för snabbt svar, då jag skall beställa en styrled och byta den, men vill gärna veta, OM, det kan vara hela "styrpaketet" det kan vara fel på. Denna är inte rolig att byta, ser det ut som.
Med hopp om många bekymmersfria mil, till alla "Hyundai;ister", önskar
outsider