Annons

16
ClasseClas skrev:Härligt SuperMeken! :D Nu är du som lite kär i din bil, eller hur? :wink: :wink:
Jo, jag stortrivs med bilen. Faktum är att jag ofta tar en extra tur om sena aftonen bara därför. Att det känns bra, att bilen är trivsam och mycket av det jag förväntar mig av en bil. Det är en sak, en pryttel, ett nyttoföremål och inte mer, men ändå är det så mycket mer. Kanske är det bara grabbar som kan förstå det här, kanske är det den långa väntan som är orsaken, men nu är den här, nu, fungerandes så bra. Då blir det extra natturer utan mål och en märkligt flinande tjomme bakom ratten. Ungefär så :-)
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Annons

SuperMek!

17
Vilken tråd e du inne på nu?
Ursäkta, men vad har detta med lack-konservering att göra???
Jag tycker att vi måste hålla isär vad vi kommenterar på olika ämnen och därifrån "trådar" - måste försöka renodla våra tips till varann och andra kommentera - annars blir det ju hopplöst att vet var jag kan få tips om någon specifik sak!
Kolla Xenon - den e bra!
Det finns fler utmärkta, bara ett exempel.
Mer än att du e jättenöjd m bilen!
Jag kan bara buga å lycka till!

E jag fel på det? Önskar svar från moderatorn!

@nders

ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

18
Nå, ett litet "stickspår" tycker jag inte är så farligt - det har under åren funnits åtskilliga trådar som spårat ur rejält,
men ändå kommit upp på rälsen igen, och tråden i sig har ändå alltid varit relevant för det.
OK, jag tycker också att man bör hålla sig till ämnet (-och det skall komma från mig :oops: :roll: ),
men som sagt; Ett litet sidospår eller två, gör ju bara Forumet ännu charmigare genom att inte vara fyrkantigt,
stelbent och "paragrafmässigt", om ni förstår vad jag menar... :wink: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

19
Jodå visst kan få "flyta ut" i sina egna kommentarer, men om det kan ge något matnyttigt i ett annat forum så ger det så mycket mer där!

Jag gillar alla dina kommentarer - förutom att jag e "hundmänniska" o inte gillar katter! Jag har haft ett par i hemmet - kattpiss luktar inte viol!

Kram i övrigt från en som just nu har en storpudel (patetiskt från en som haft "rottisar" o senast schäfer).

Gillar alla kommentarer - just nu flutit ut själv!

Kram @nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!

Re: SuperMek!

20
andteg skrev:Vilken tråd e du inne på nu?
Ursäkta, men vad har detta med lack-konservering att göra???
Nja, inte mycket. Men ett forum ser jag mer som en dialog mellan människor än specifikt "fråga-svar och håll dig 100% till ämnet alltid och jämt". Dialogen utvecklas och kan byta inriktning, men det är inget som hindrar att någon deltagare spårar in på rätt ämne igen. Men visst, en fråga om vad för lackkonservering som lämpar sig kanske inte behöver hantera frågan kring träskornas utveckling i Polen på 1800-talet :-)

Belastningen av deltagare här är väl inte sådär över sig att man riskerar att att drunkna i allehanda inlägg varvid jag vill våga dryfta att du i sak har rätt, men att resonemangen som förs bör kunna slippa förbi utan att behöva reta upp någon.

Hoppas jag :-)

Risk föreligger annars att folk drar öronen åt sig då det skall regleras och modereras om vad som får framföras var och när varvid jag och kanske andra tycker att man lika bra kan lägga sin tid på något annat någon annanstans...
mvh / Christian

21
Hej!

Det var jag som driftade ut lite grann i tråden, inte i syfte att köra den OT utan det var mer fråga om att ge en vänlig kommentar till TS. :D Det är inget konstigt med det, utan den stämningen har vi haft under de fem och ett halvt år som vi kört forumet i denna form.

Nu kommenterar jag som moderator. Följande gäller för detta forum:

1) Vi kör enligt Hard Rock Cafe's devis: Love All, Serve All. :D
2) Vi har kul på forumet och är vänliga mot varandra. :D
3) Det är Moderatorgruppen som modererar detta forum. Punkt! :D
4) Kommentarer om moderering tas, enligt gängse oskrivna allmängiltiga forumregler, alltid utanför forumet. Kontakta Moderatorgruppen i förekommande fall.

Nog om detta! Var var vi nu? Mkt om lackkonservering och lite mindre om kärlek till bilar! :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

22
Köper till fullo ditt svar, ClasseClas!
Som vän av ordning tyckte jag att man spårade ut för mycket i vissa trådar och man kanske hade svårt att leta fram svar på sina frågor - om man hamnade på fel tråd.
Köper dock givetvis att vi skall ha högt till tak och gärna vika ut med händelser ur verkliga livet och annat skoj.
Helst med koppling till "våra kära iX35:or".

Skall putsa av mitt ordningssinne och njuta av att ha detta forum för jag har inte varit med om något så trevligt som detta (är med i ett ang. min mc men det är mycket torrare).

Kram på er alla och förlåt till dem som tyckte jag var jobbig!
:oops: :wink:

Ljudisolering eller inte?

23
Jag är inbokad den 28-29 oktober för Tectyl underredsbehandling av bilen i Linköping. Utöver den rena underrredsbehandlingen som genomförs i rostskyddande syfte har Tectyl även tagit fram ett tilläggsprogram som syftar i att dämpa vägljud.

Min fråga är om någon här har genomförts en sådan ljuddämpande behandling och om resultatet kan anses vara värt kostnaden och ansträngningen?
mvh / Christian

24
Bra beslut, SuperMek! :D
Jaså, de har kommit med ytterligare behandlingsformer?
Alldeles säkert en god idé, fast jag inte gjort den behandlingen själv.
Redan den "vanliga" underredsbehandlingen dämpar ju ljud och ev karosseriskrammel högst påtagligt,
och ytterligare en åtgärd för att minska bullret från däcken är säkert bara av godo.
Du kommer att märka skillnaden...! :biggrin:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

25
Skäreläjan skrev:Jaså, de har kommit med ytterligare behandlingsformer?
Jo, det är ett relativt nytt tillägg som har introducerats, och därför finns inte mycket fakta att tillgå, mer än reklamtexterna på Internet... Att det blir bättre tror jag också, men är det en marginell förbättring eller en förbättring som heter duga, dvs påtaglig? Det finns ju inga siffervärden att tillgå vilket kan vara begripligt då varje bil har sina förutsättningar för att dämpa vägljud, men just ix35 som har ett relativt högt vägljud kanske är mer tacksam att efterbehandla?

Se lite info från Linköpingsföretaget:
http://rostskyddabilen.nu/

Jag tar med kameran och är på plats i de dagarna två, dvs rapport med fotobevis kommer! :-)
mvh / Christian

26
Nu hänger bilen i luften och behandlingen pågår i dagarna två. Själv bor jag i husvagnen på parkeringen utanför hallen. Alla plastdetaljer skruvas bort och avslöjar obönhörligt defekterna från tillverkningen, trots "skandinavienpaketets" tillägg i form av symbolisk underredsbehandling från fabriken eller i frihamnen i Göteborg? Det visar sig direkt att en ordentlig underredsbehandling absolut är på sin plats. Enligt företaget är ix35 bra medelgod i sin leverans även om bristerna är många. Men andra bilmodeller är skräckexempel med t.ex. genomrostade tankar på tre år osv. Huja! :-)

Här är en aktuell bild på det som pågår och som bara är några minuter gammal.
Bild
Senast redigerad av SuperMek den 28 okt 2010, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
mvh / Christian

27
Arbetet fortskred under dagen, och med alla plastskydd mm bortplockade avslöjas den obehagliga sanningen. Allt där bakom är obehandlat. Det är bara plåtens originalskydd i form av ett tunt färglager som skall stå emot tidens tand. Mycket obra! Samtliga hålrum är helt obehandlade i bilen, dvs det kommer oåtgärdat att vara ett gyllene ställe för allehanda rostangrepp framöver.
Bild

Nedan är det inspektion efter en grundlig rengöring och torkning av hela bilens undersida. Begynnande rost finns i balkskarvar, i bärarmarnas svetsskarvar osv, och allt hanteras med roststoppare.
Bild

Här ligger nu det första lagret på. Detta är ett ljudisoleringstillval som skall motverka vägljud där ix35 tyvärr inte är den bästa kamraten att dämpa ut vad hjulen producerar under färd. En 30% skall kunna dämpas ut via denna behandling som läggs i så gott som hela bilens undersida. Det är en tjock massa som är specialframtagen för att just agera som en ljudresonansdämpare.
Bild

Alla hålrum behandlas under natten med torr luft som säkerställer att morgondagens rostskyddsbehandling har torra och fina ytor för bästa resultat. Efter sprutning av hålrummen som görs med högtryck av ett medel med mycket god vidhäftning som penetrering läggs rostskyddet på alla synliga delar av bilens undersida.
Bild

Men nu är det natti-natti...
Bild
Senast redigerad av SuperMek den 28 okt 2010, 23:02, redigerad totalt 2 gånger.
mvh / Christian

28
Härlig redogörelse! Det var ju riktigt bra att du blev "tvungen" att stanna kvar på plats och fotodokumentera.

Jag har faktisk helbehandlat båda mina bilar. Santa Fe SM fick lusigt betyg för sitt rostskydd så jag planerade det från första början. Nu tycker jag att vi har haft rätt så lite diskussion på forumet ändå rörande rostproblem. Jag trodde det skulle vara betydligt mer.

Min CM rostskyddade jag också från början. Den hade ju ett bättre rostskyddsomdöme än SM dito, men jag litade inte riktigt på det. Bortsett från att det kostade ca 9400 kr så känns det bara bra nu i efterhand.

När jag besiktigade min CM för första gången nu i oktober så sa besiktningsmannen: "Jaha, du har ju rostskyddat bilen!", och sänkte garden direkt. :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

29
Tjusig bildsvit! :D
Håller med ClasseClas fullständigt - det känns bra att ha gjort en ordentlig behandling då bilen var ny! :idea:
Det känns väl bra SuperMek´en att VETA hur det ser ut undertill många år framöver...! :wink: :wink:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

30
Tackar grabbar!
Jo, efter att ha sett hur det ser ut under bilen, bakom diverse plastbitar osv, är jag mycket nöjd med att befinna mig där jag är, i en verkstad för underredsbehandlingar. Kostnaden för behandlingen är ett måste och resultatet bevarar investeringen en bil är för en god tid framöver. Man förstår nu bättre hur tillverkare snålar in för att spara kronor och ören, och då gärna där det inte syns direkt. Att sedan också kunna sänka vägljudet är mycket positivt då det är påtagligt i en ix35. Här är jag mycket nyfiken på resultatet i morgon då behandlingen slutförs.

Fler bilder kommer...
mvh / Christian