Annons

16
Danne_gg skrev:
Martin.n skrev:Gnissel vid rattstången känner man ju till.. ;)
illa... Men fan Martin illa att du är jobb och Fe lös! framförallt Fe lös! Men jobb löser sig nog snart och även en trevlig 205hk 2.2l Rdiesel Fe? ;)
Nu hoppas jag verkligen att du är synsk Danne... :D :wink:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
Annons

Re: autobahn

17
Suzuki skrev:Kul som vanligt att testa Santan på Autobahn.
Motorn fungerade som den skulle, apropå diskussionerna tidigare. Fast den nya motorn som skall komma blir minst sagt välkommen.

Sukken
Läser jag bibeln fel när jag får för mig att du har beställt en Santa Fe igen på 3-årskontrakt? :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

18
Ojoj! Inte varit muntert hemma idag... Va iväg till verkstan idag och kollade hur de gått för dem med farsans bil... NU Hittade dem felet med gnissel vid ratten som vi hade den inne för i våras! Va nån fjäder som skulle bytas.

Konstaterade även att det va för lite olja i lådan... Efter påfyllning skulle allt fungera bra igen... (HUR FAN FÖRSVINNER OLJA FRÅN LÅDAN?) Sukken hade inte du samma problem?

Jag hade även gnällt på bromsarna att pedalen har ett spel på 1-2cm då varken bromskraftsförstäkare eller hydrauliken fungerar... Då hade dem tagit det som att jag klagat på att de "klipper" i bromsarna under hård inbromsning... JAHA? Det sa jag aldrig...

Man blir så FRUKTANSVÄRT dåligt bemött på Bilia Nacka! Och speciellt jag som är yngling... även farsan får ett vidrigt dåligt bemötande...

Anyhow, dem konstaterade att båda bromsskivorna fram va skeva... inte för att varken jag eller farsan märkt det och vi båda är skitkräsna när det gäller obalans i fälgar eller liknande... Så då skulle dem byta skivor fram på garantin fick vi veta efter mycket om och men... MEN! Klossarna skulle vi få betala + jobbet för att byta klossar 1000+1000kr...
NÄR DEM BYTER SKIVOR ÄR JU FÖRFAN HELA JOBBET GJORT FÖR O BYTA KLOSSAR!

Så varit en riktig jävla cirkus med Bilia nacka idag... får se om vi äns får bilen imorgon... vi vägrar ju självklart betala för klossarna eller bytet... hade dem erbjudit att vi skulle betala klossarna o dem står för bytet visst men när man ska ta något jävla överpris för bytet... glömm det!

Nu kommer ju farsan att ha varit utan bil i snart 2 dygn och fått stå för resor till o från verkstad etc etc. räcker väll som nog betalning för oss när det är inne på garanti jobb... Så nu är han tvungen att köra såkallad liggvagn vare sig han vill eller inte!:p (A4an...)

Får se hur det går imorgon och hoppas verkligen att låda och 4wd funkar som det ska nu!... Orkar inte bråka mer med Bilia. kommer bli diverse samtal till Hyundai Sverige imorgon. även Hyundai säljarna rekommenderade oss att ringa direkt till Hyundai Sverige pga att dom fått mycket klagomål att service delen är totalt värdelös när det gäller bemötande etc!

Tänkte avslut detta klagoinlägg med en höstbild på bil och båt!;)

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=777611
Bild
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

Fin service

19
Ja service skiljer sig nog åt i landet. Danne får serva på landsbygden där jag bor (Dalsland). Bättre hjälp kan man inte få kan jag lova.
Man må ha en del synpunkter på de här bilarna. Dagen innan jag skulle ner till Tyskland började bakbromsarna skrapa. Beläggen var helt nedslitna. Jag tror inte att jag haft en bil sedan 1976 då jag fick körkort som inte haft en lampa som tänds innan beläggen är slut. Men Santa Fe är överraskningarnas bil!
Nåväl. Jag fick 110 procent hjälp att få fram belägg och bytt dem i tid. Det är sådant som gör att man överväger en bil av samma märke nästa gång. Servicen är många gånger viktigare än bilen.

Annars kan jag nämna att autobahnturen gick finfint. Låg dieselförbrukning och bilen går väldigt stabilt i toppfart. Kollade aldrig med gpsen denna gång men bilens glädjemätare var över 200 några gånger, fast då var det platt....

20
Ja måste verkligen säga att servicen och bemötandet på verkstad osv är halva bilen! Men fyfan va Bilia sköter det dåligt... Vi lyckades ordna upp att även belägg och byte av belägg gick med i garanti jobbet så nu är väll allt frid o fröjd. nu funkar även auto lådan som den ska igen! Men farsan hade tydligen fått en kommentar av nån meck när han hämta bilen "Det kanske är dags för ny låda i den där..." Med tanke på att massa olja försvunnit...
Och nu funkar bromsarna mycke bättre! Tar mycke tidigare istället för ett spel på ca 1.5cm där INGET hände nu är den mjuk som den ska men inget spel då varken bromskrafts förstäkrare eller bromsar inte funkar!

Om man får jämföra service, Hyundaien är det garanti på när Hyundai ÅFn va självständig och inte ägt av Bilia va servicen grymm nu blir både jag och farsan riktigt drygt bemötta framförallt jag blir det...

Audi-Hammarby(jaja jag vet att ni är trötta på mina Audi paralleller;)) eller Lokala VAG (Folkadoktorn) Där kan ja sitta o snacka skit me teknikerna och få hur mycket hjälp som helst med saker som jag ska göra själv istället för att lämna till dem! Samma bemötande som Hyundai en gång haft... Hoppas verkligen att Bilia skärper till sig!

21
Danne_gg skrev:Ja måste verkligen säga att servicen och bemötandet på verkstad osv är halva bilen! Men fyfan va Bilia sköter det dåligt... Vi lyckades ordna upp att även belägg och byte av belägg gick med i garanti jobbet så nu är väll allt frid o fröjd. nu funkar även auto lådan som den ska igen! Men farsan hade tydligen fått en kommentar av nån meck när han hämta bilen "Det kanske är dags för ny låda i den där..." Med tanke på att massa olja försvunnit...
Och nu funkar bromsarna mycke bättre! Tar mycke tidigare istället för ett spel på ca 1.5cm där INGET hände nu är den mjuk som den ska men inget spel då varken bromskrafts förstäkrare eller bromsar inte funkar!

Om man får jämföra service, Hyundaien är det garanti på när Hyundai ÅFn va självständig och inte ägt av Bilia va servicen grymm nu blir både jag och farsan riktigt drygt bemötta framförallt jag blir det...

Audi-Hammarby(jaja jag vet att ni är trötta på mina Audi paralleller;)) eller Lokala VAG (Folkadoktorn) Där kan ja sitta o snacka skit me teknikerna och få hur mycket hjälp som helst med saker som jag ska göra själv istället för att lämna till dem! Samma bemötande som Hyundai en gång haft... Hoppas verkligen att Bilia skärper till sig!
Det är tråkigt att det har blivit sån skillnad mot tidigare. På ett sätt sätt är jag inte förvånad och jag skrev en lite syrlig tråd för ett tag sedan. http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=280
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Problem vid fullt rattutslag tex usväng (CRDi Automat)

22
Blir verkligen tokig på santan när man försöker göra en usväng i en lite pressad situation.

1. Händer inte ett smack första sekunden man trycker på gasen(känns som en sekund iaf...) och då menar ja inte turbo lagg utan verkligen död.
2. Går inte att komma iväg om man inte gasar på lite vilket resulterar i hjulsläpp(kanske inte framhjulen men nånstans tappar den driv till marken iaf...) och det smäller o har sig om transmissionen... detta går ju självklart att undvika men då får man inte ha mer än 10% gas och vänta en evighet...
Nu är jag här igen, eftersom när jag läser Dannes beskrivning stämmer det väldigt väl med mina bekymmer också. Se tråden "Hackar ibland".

Jag provkörde en del ikväll och det är faktiskt när man svänger lite som draget är sämst.

Ingen mer som märker mina och Dannes problem?

Sukken

Re: Problem vid fullt rattutslag tex usväng (CRDi Automat)

23
Martin.n skrev:Men om jag som har A5 lådan på min diesel CM santa kommer körande och släpper på gasen ett kort ögonblick och ska sedan göra en omkörning, då finns det ingen kraft i motorn för att ta sig om...
Den liksom döööööör och det spelar ingen roll om jag sparkar fast gaspedalen i golvet så händer det inget.... vad gör jag då för fel? :shock:
det börjar bli retsamt att alltid komma ifatt men aldrig komma om... :evil:
Danne_gg skrev: Oj va man känner igen det där! Gärna vid rondeller när när man glider igenom o sen ska gasa lite ur så är det tvär dött... Kan vara riktigt läskigt om man behöver gasa till snabbt ifall nått kommer ut i vägen o man måste byta fält lr så....
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2068
Suzuki skrev:
Blir verkligen tokig på santan när man försöker göra en usväng i en lite pressad situation.

1. Händer inte ett smack första sekunden man trycker på gasen(känns som en sekund iaf...) och då menar ja inte turbo lagg utan verkligen död.
2. Går inte att komma iväg om man inte gasar på lite vilket resulterar i hjulsläpp(kanske inte framhjulen men nånstans tappar den driv till marken iaf...) och det smäller o har sig om transmissionen... detta går ju självklart att undvika men då får man inte ha mer än 10% gas och vänta en evighet...
Nu är jag här igen, eftersom när jag läser Dannes beskrivning stämmer det väldigt väl med mina bekymmer också. Se tråden "Hackar ibland".

Jag provkörde en del ikväll och det är faktiskt när man svänger lite som draget är sämst.

Ingen mer som märker mina och Dannes problem?

Sukken
Jo då!! men aldrig tänkt på att det sker när man svänger för olika manövers... :shock:

svar

24
Det var ju bra att Martin hade koll på den gamla diskussionen som jag nästan glömt :?

Helt klart har ju min bil ändrat sig en hel del de senaste månaderna. Den var inte så här tveksamt slö när den var ny och fler har problemet. Detta borde verkligen Hyundai snabbt ha ett svar på.

Följer man de norska inläggen om partikelfilter hittar man ju egentligen inga svar på vilka konsekvenser ett igensatt? filter kan ge.
Någon som vet? Kan det vara förklaringen.

Inte för att jag tankat fuldiesel, men jag tror att man kan få i mycket skit från dieselpumparna.

Sukken

25
Kan påpeka att min cm santa gått 13,500mil när jag sålde den,
samt hade rullat 11,000mil vid köpet..
så jag vet inte om santorna beter sig mättre när de va nya.. :)

26
Tyckte också att Santan va rappare i början! Dock trodde vi att de va vid updated av motorn som "fixade" den ryckiga gången farthållaren som även dämpade motor responsen lite men kan ju även va något annat. Och förövrigt är problemet tillbaks igen... så undra vad som är fel med farsans bil... jag lyckades till o me provocera fram rycken vid start på grusplan flera gången idag... då MJUKA starter med kanske 5-10% gas o inge mer!

27
Nu har den varit inne på 7500mila service och fått växellådsoljan bytt och "kanske" en uppdatering av motor o låda, tydligen visste inte service rådgivare/teknikerna det... <3 Bilia... Nu drar den utan stödgas igen...(dvs rullar framåt vid drive) Och behöver inte masssssor av gas för att komma igång vid fullt rattutslag/lite uppförslut(ingen backe utan bara svagt lut).
Dock är det precis som efter dem fyllde på olja vid 6500mil så får se hur länge det står sig nu!...

Dock rycker den fortfarande lite vid start med fullt rattutslag?

Hur upplever ni andra det om ni ställer er på asfalts plan esp=ON 4wd-lock=Off vrider ratten fullt åt nått håll sen försöker smyga iväg lite halvraskt inget jättegasande men inte kryp köra heller utan NORMALT! Rycker det / känns som den langar runt kraften mellan axlarna eller går det helt mjukt?

29
Danne_gg skrev:Ingen som testat?
:? Antog att du menade brännoljelovers i första hand...? :P
(Skulle f ö aldrig komma på tanken att trycka in knappen "4WD Lock" på ren asfalt, och sedan svänga...! :shock:
Men det gör ju inte du heller såklart...)
Jag har ju V6:an, men skall gärna göra en test då jag får tillfälle ( :roll: ), drivningen
borde väl funka likadant oavsett sortens soppa i tanken?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

30
Skäreläjan skrev:
Danne_gg skrev:Ingen som testat?
:? Antog att du menade brännoljelovers i första hand...? :P
(Skulle f ö aldrig komma på tanken att trycka in knappen "4WD Lock" på ren asfalt, och sedan svänga...! :shock:
Men det gör ju inte du heller såklart...)
Jag har ju V6:an, men skall gärna göra en test då jag får tillfälle ( :roll: ), drivningen
borde väl funka likadant oavsett sortens soppa i tanken?
Ne 4wd-lock är på grusplan^^ Men ja drivning borde fungera lika är väll bara själva motorn och växellådan som är olika så är det symtom som tex drivknutar eller något ger så bör du märka exakt samma sak som mig...