Annons

16
Jag tycker också att det låter konstigt. Jag får värme i min diesel från kallt läge till värme efter någon kilometers körning (ner till ca -5 grader). Jag gissar att det är elpatronerna som ger värme innan motorn blir varm. Jag kan behöva trycka på defrosterknappen för att få igång värmen tidigare, även om AUTO-läget redan har valt defrosterläge.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

Vinterbil

17
Senaste tiden har vi ju haft ordentlig vinter osv. och jag får sälla mig till alla som tycker att Santan är en fantastisk bil i snön. Vad gäller värmen är den förbluffande bra för en diesel utan extravärmare - som ändå bara går sönder och kostar 7000 att laga varje år..... Däremot tycker jag att imman är jobbig i bilen. Msn får sitta och mixtra väldigt med reglagen för att få bort imman. En teori jag har är att det är väldigt tunnt glas i Santan. Jämför med andra bilar. Det verkar som om det isolerar sämre faktiskt.

Ett annat krux är vindrutespolarna som krånglar vid minos en grad typ. Trots rejält tilltagen spolarvätska. Mycket skumt.

Sukken

18
Hej.
Har en Santa 2008 Diesel. Rett efter jul var det -17 och det var inga problem med värme. Det måste väre nåt fel (elektronik?) som skapar problemet. Har fått meddelande från vänner i Norge som har trevlig värme i -30.
Dimma på framrutan kan skapa problem. Snabbvarianten är å starta defroster, men man kan även regulera luft till framrutan och ställa opp fläkthastigheten något.
En reäl vinterbil! Och jämnför med Toyota LandCruiser och Toyota 4Runner ;-)

Mvh. Rolf

19
Dieslarna har bekymmer med värmen. De moderna commonrail dieslarna har så hög verkningsgrad att det inte blir nån värme i dom.
Naturligtvis ska du be din lokala hyundaiverkstad att kolla så bilen är riktig om den är inom garantin. Motorvärmare är tips på alla dieslar