Annons

Tvätt och "borsta av bilen tankar"...

1
Hej kamrater!

Björnen har vaknat igen.

Då allas våra bilar är nya blänker lacken som diamant men efter ett år så brukar dom flesta ha en miljard små, fina ytrepor i lacken. Det finns olika teorier, låt höra!!

Jag börjar:
1. oren bil då man gnuggar runt finsmutsen med sämskinnet
2. vägsand & salt blästrar runt på ytan då vi dansar runt med snöborsten (vi som nu har snö) för att borsta bort all snö

Hälsningar från norr
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Annons

2
Hej!
Alt. 2 ligger närmast, tror jag, plus alla tvättar; Brukar gå fint att få blankt igen med Sonax polish på försommaren.
Ordentligt med YES i tvättvattnet och ALDRIG en automattvätt med roterande borstar så undviker man det mesta av det... :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
För egen del skulle jag ALDRIG tvätta bilen med Yes, eftersom det, åtminstone enligt reklamen är otroligt effektivt, och alltså tar med sig vaxlager och annat ytskydd.

Men å andra sidan hatar jag ju att både tvätta & vaxa bilar åxo... :oops:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Jag tvätttar smatliga mina bilar med Yes sedan 2 år tillbaks.

Fick tipset av en Göteborgsfirma som arbetar med att Permashine behandlar bilar.

Jag är jättenöjd med resultatet.

5
Jo, det är faktiskt många som talar gott om Yes, medan andra varnar. Huvusaken är att användaren är nöjd också flera år senare eftersom en eventuell negativ effekt kan komma senare i tid.

Själv lämnar jag in min pärla till reconden, varje gång, väldigt bekvämt och bortskämt! 8)

Mvh
Norrland

PS kolla in ny bild på "personliga bild avdelningen"
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

6
Jodå, jag tycker det blir riktigt bra med diskmedel till biltvätt!
Det var något jag började praktisera för många år sedan, och sedan flera kollegor på taxi i slutet på åttiotalet anammade detta, blev det rättså allmänt.
På den tiden upptäckte man likaså Sonax Hårdvax, som jag går över bilen med varje vår och höst; Det satt fint kvar trots dagliga tvättar av taxin.
Min egen Mersa, en 87:a, är på denna bilden 16 år gammal:
Bild
(foto taget juni 2003)
och har inte behandlats med något annat, eller på något annat sätt!
Och ett litet tips till; ALDRIG AVFETTNINGSMEDEL på bilen!!!
Med nämnda hårdvax rinner tjära och sot och annat av mycket lättare!
Nån mer som upptäckt det?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Någon som har erfarenhet av Ditec behandling?

7
När man nu äntligen skaffat en nästan ny bil vore det kul om den såg fin ut så länge som möjligt. Ditec ger 6 års garanti på sin lackbehandling om bilen är upp till ett år gammal vid första behandlingen och efterbehandlingar görs var 18 månad. Ingen polering eller vaxning ska beöva däremellan.

Vad är eran erfarenhet av olika lackkonserveringar, någon som provat Ditec? Kostnader?

9
Pake - Ditec = kanon - Kan rekommenderas :wink:

Man bör så snart det är möjligt behandla lacken på en ny bil, innan ev. småskador uppstått.
Har behandlat mina 3 senaste kärror med Ditec lackkonservering och är jättenöjd. Det håller verkligen vad de lovar, skinande lättvättad bil > OM man följer skötselråden förstås.
Priset vet jag dock inte - min svåger har recondfirma, och det gäller att serva "släkten" med tjänster så får man gentjänster tillbaka. :lol:

:shock:
(återkommer med pris för lackbehandling av en typ SF SUV).
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
Halloj!

Jag fick ett erbjudande om Mr Cap behandling vid bilköpet så det var gjort redan då jag hämtade kärran. Tiden får visa om jag blir nöjd. Mr Cap vs Ditec visar sig vara en smaksak efter rundfrågning på forumet och övriga webben. Jag betalade ca 3500 kr ink moms för hela baletten. Oavsett märke på smeten så känns det bra att ha gjort vad man kunnat för den nya lacken!

Dessutom har jag gett tusan i att borsta bort snön på bilen i vinter. Nu till våren får vi se om min anti-mini-repor startegi har fungerat, men det skulle förvåna mig om det INTE gjort det.

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

11
Svartbjörns inledande teorier stämmer nog bra.
Det är ju smuts och dammpartiklar av lite för grov kaliber som
orsakar repor, eller "tvätt-rosor" i lacken.
Slitage som orsakas av att fordonet går i trafik är svårt att undvika.
Sen spelar det nog ingen större roll om bilen körs i automat-tvätt med
borstar, eller om man vevar runt partiklarna på lacken med en hand-tvätt.

Är inte lacken behandlad på så sätt att det mesta släpper vid avspolning
så finns eländet kvar och orsakar repor och "rosor".

Föredrar själv handtvätt men på vintern är möjligheterna begränsade
och automaten svår att undvika.
Det som irriterar mig mest är att det verkar vara stört omöjligt att få
ett tvättprogram utan avfettning!

Som "läjan" påpekade: Använd INTE avfettning!

Ett utmärkt allternativ ska jag ge er här: LAMPOLJA!
(Typ FESTIVAL lampolja: Bränsle till lampor o lyktor)
Torkar inte ut lack,plast och gummi.
Skadar så vitt jag vet inte rostskyddet.
Löser effektivt upp hårdare smuts och kan apliceras med blomspruta
eller som på sommaren, med en Scotch Brite-svamp för att få bort
insekter och asfaltstänk.
Fungerar kalasbra även till utsidan på husvagnen!
Jäpp!

Och ni som har plastbåtar: Testa då ni vårrustar. Biter säkert på en och
annan smutsfläck/rand som man annars får "rubba" sig fördärvad på.

Men till alla som låtit lackbehandla bilen: Följ skötsel/underhålls-anvisningarna.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
för att hänga på "petroff"
Som en "restprodukt" i sammanhanget, så kan nämnas att LampOlja även är toppen att ta bort klisterrester från dekaler och stripes utan att skada lacken. :wink:

13
Jag måste få spinna vidare lite på denna tråd.

Detta med avfettning eller ej! Som jag tidigare nämt så lämnar jag in bilen till en recond några hundra meter från hemmet, VARJE gång den ska tvättas. Det kostar 160 kr + moms och det är vad det kostar att åka in på OK i deras gds hall.

Nåväl, dom grabbarna använder ju garanterat avfettning, stark sådan, för att bli av med all skit, hur ska man ställa sig till det?

Undrar
Svartbjörnen
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

14
Hejsan "björnen".
Vad gäller recondfirmor så är det lite si & så med dessa. Men är det en firma som är godkänd som Ditec eller Mr. Cap.center så bör de inte vara någon risk att de använder något medel som "fräter" bort allt, typ din lackskyddsbehandling, utan medel som är vetenskapligt framtagna och skonsamma mot lacken.
Men är det ett par snubbar som polerar tvättar och vaxar med lite prylar som de köpt från någon suspekt självupplärd kemiingenjör eller något de "kokat ihop själva", ja då bör man nog se upp.
Eftersom jag har ett förflutet inom den branchen så VET JAG hur det går till.
Det går att få bort det mesta UTAN att skada lacken!

Här på Tjörn skiner inte bara solen utan det gör den gamla Santan också... :lol:

15
Hmm, alright!

Det låter bra för firman jag anlitar känns seriösa och rejäla. Hoppas verkligheten är sådan...

Här skiner solen också, men santan den är superskitig... 8)

Mvh
Norrland
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07