Annons

Tjuvström? I40 -2015

1
Tjena

Har en i40 -2015 som har börjat dra ur batteriet . Började jävlas i vintras med tomt batteri så köpte ett nytt för 3 veckor sedan . Har fungerat bra tills vi kom hem efter en bilresa på ca 90 mil.
Efter 3 dagar hemma med korta resor (tor förskola som ligg ca 2km bort) så var bilen död och batteriet helt tomt .

Ladda upp det , sambon kunde ta bilen till jobbet en dag, dag 2 när hon skulle hem var det helt slut igen . Resa på ca 8km enkel väg , generator laddar som det ska så det verkar som bilen drar extra ström i viloläge.

Sorry för novellen men är det nån som varit med om liknande så man vet vars man ska börja felsöka? . Finns det kända fel på i40 som kan börja spöka?

Skulle kolla tjuvströmmen idag men min multimeter verkar vara bränd då det gav 0 utslag mellan minuspol och kabel.

Tack!
Annons

Re: Tjuvström? I40 -2015

5
Hej!
Lyckades du lösa problemet?
Jag har en i40 2016 som gör typ samma sak.
Parkerar jag den i 48 timmar, eller bara kör korta sträckor flera dagar i rad, så töms batteriet.
Första jag gjorde var att köpa nytt batteri, vilket inte hjälpte. Sedan har den varit inne för felsökning hos min lokala verkstad 2 ggr. Andra gången lät dom den stå över natten och kollade sedan bilen med värmekamera. Då kunde dom konstatera att stereon fortfarande lyste rött, när allt annat i bilen var kallt.
Köpte en begagnad stereo från en bilskrot (för 8000kr!!). Problemet försvann då i ca 2-3 veckor men kom sedan tillbaka.
Nu löser jag det genom att dra ur säkringen till stereon varje gång jag parkerar längre än 4 timmar, men det är ju sjukt frustrerande då man glömmer att göra det emellanåt.

Re: Tjuvström? I40 -2015

6
Jag har 2st i40 och har haft tjuvströmsproblem på bägge två. (Problemet identifierat!)

Det började med i40-2016. Strömförbrukning mätt med strömtång på minuskabel från batteriet var ca 1,5A efter att bilen stått i någon minut och kom inte lägre på flera timmar, på den andra (i40-2013) gick det ner till 0,0nånting efter nån minut.

Jag lossade en säkring i taget i elcentral motorrum under tiden jag mätte med strömtång och när jag drog den stora säkringen som matar hela kupén så gick det ner till 0.
Fortsatte därefter att lossa säkringar i elcentral kupé, men där blev det klurigare, några av säkringarna sänkte strömmen men bara en del och just de säkringarna matade ECU'er, typ radio, BCM osv. Med andra ord verkar det som bilen aldrig gick ner i sleep-mode.

Efter en massa googlande hittade jag även en mycket intressant detalj. Det sitter en lås/låsupp knapp på intrumentpanelen där låsknappen lyser rött när man låst bilen, den lampan verkar slockna när bilen går ner i sleep-mode, vilket den inte gjorde på min bil vid tillfället heller.

Efter en hel del felsökande hittade jag att bagageöppningsknappen (den som sitter utanpå bagageluckan) inte var helt frisk, den hade lite resistans när den skulle va avbrott. Så till att börja med kopplade jag ur hela panelen (nr-skyltbelysning, backkamera och öppningsknapp). Nu gick bilen ner i sleep och den röda låsknappen slocknade, strömmen blev 0,0nånting.
Till saken hör att bagageluckan har spök-öppnat sig några gånger det sista när bilen stått olåst vilket ju tyder på precis samma fel.

Några veckor senare hände samma på den andra bilen (i40-2013) men då var inte krångligare än att bagageöppningsknappen fryst fast i intryckt läge.

Det är alltså några saker som kan väcka upp delar av elektroniken även när bilen är låst, tex bagageöppningsknappen och även när man närmar sig bilen med nyckeln (Passive Entry eller vad det heter) Finns säkert fler saker som kan väcka elektroniken, men har inte undersökt så noga.

Jag har för tillfället kopplat in en bypass-kabel så jag kan koppla ur bagageöppningsknappen under vintern, drog fram kabeln under den lilla plastluckan på bagegelucksklädsel där man kan komma åt att byta lampor.