Tacksam för förslag. Jag misstänker nämligen att denna eltekniska lösning finns på flera modeller

Jag löste det ändå.P3113 skrev:Jag har kopplat jordstyrda extraljus tidigare på bilar med separata lampor för hel- respektive halvljus. På min nya Hyundai i10 är det en H4-lampa som står för både hel- och halvljus. Alltså kan jag inte koppla in mig i sockeln, som tidigare, utan att klippa kablage.
Tacksam för förslag. Jag misstänker nämligen att denna eltekniska lösning finns på flera modeller
Hej! Jag är nybliven ägare till en Santa Fe 2,4 -06 och har i dag försökt koppla in en LED-ramp, men gått bet. Där satt ett par sunkiga extraljus, som jag tänkte ersätta. De gamla extraljusen var styrda av ett relä. Till det relät kom det två kablar från vänster framljus till stift 85 och 86. När jag mäter på dessa kablar är båda spänningsatta med ca 12V. Ledrampen behöver ju en styrsignal från helljuset, men jag kan inte förstå hur detta åstadkomsClasseClas skrev: 02 sep 2012, 11:34 Bra! Då har jag tagit bort den andra ritningen så håller vi oss till den här.
Jag följde detta råd och det fungerade bra, förutom det faktum att på min Santa Fe -06 visade det sig att "den vita" vid lampsockeln var grönSantavalp skrev: 25 aug 2012, 14:03 Hej![]()
Koppla Röd från lampsockeln till 85
och den vita på 86
Från + på batteri till 30 på relät
och 87 till X-ljuset![]()
Mvh Zukan 8)
Återgå till "DiY - Gör-det-själv-handbok!"