Annons

laddar inte 04 2,4 motorn

1
har en santa fe ifrån 04, 2,4 motorn som vägrar att ladda.

Jag var ute och körde och helt plötsligt så slutade bilen att ladda, så jag stannade och åkte hem igen.
Mätte på batteriet och mycket riktigt hadde jag 10 volt på batteriet, så jag kollade alla säkringar och dom var hela, så jag åkte till skroten och hämtade en generator,
var likadant med den generatorn, så jag köpte en helt ny generator, och där var det exakt samma.

Jaha tänkte jag. och lyfte upp bilden och började felsöka och har testat följande.

Bytt generator 3 gånger.
Dragit ny jord, då denna jordar via motor fästet, både till batteri och till chassi.
Dragit ny Plus ifrån stora kontakten, direkt till Batteriet.
Kollat alla säkringar i bägge säkrindslådor, även dioder som fanns där.
testat generatorerna på bänken, och dom funkar som dom ska.
kabeln med dom två stiften för fält och signal verkar funka, ena tråden ger konstant 12v+ och den andra stiftet ger 12v+ när tändningen är på
batteri lampan beter sig som den ska, lyser när tändningen är igång, slocknar när man startar

ifall jag drar ut kontakten på generatorn med dom två stiften tänds aldrig lampan, och när jag sätter i den så tänds den som den ska
testat 3 olika batterier (lite osäker på skicket på ett av dom)

men endå så laddar den inte,

hjääääääälp :D
Annons

Re: laddar inte 04 2,4 motorn

2
Uppdatering.

Jag har kopplat i styrningen till generatorn och dragit en kabel ifrån startmotorn till ett batteri jag har på golvet och jordat det batteriet i chassit, då laddar den batteriet med 14 volt jätte fint, men så fort jag kopplat utgången emot batteriet i bilen så slutar den ladda det är som om det vore något på 12 volt systemt som stör ut generator, lite som ripple eller ecm störningar ?

alla jordningar är bra för jag har jordat om allt och kollat all jordning. testat dragit ut alla system som inte behövs för att starta bilen och laddning då, men fortfarande så laddar den inte

Re: laddar inte 04 2,4 motorn

3
Ok...
Har du återanvänt några gamla delar när du gjorde de nya kablarna? Typ polkontakterna till batteriet?

Om du med startkablar, kopplar in ditt extrabatteri parallellt, precis som vid hjälpstart och allt annat inkopplat som det ska vara. Laddar den då?

Är polkontakterna av en typ som ser ut som två ringar, ta ett extra varv o säkerställ så de verkligen har kontakt med polen.
batt.jpg batt.jpg Visad 2502 gånger 4.66 KiB
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: laddar inte 04 2,4 motorn

5
Hej alla !

jag har testat att byta hela säkringsboxen i motorummet och vid förarsätet och fortfarande samma resultat.
har kollat alla säkringar på alla 4 boxar och alla är hela :)

har även kontakterat om alla 12v kablar både minus och plus ifrån generatorn och ifrån batteriet och ifrån säkrigslådan, och då har jag även använt nya kontakter för batteriet


inga gammla grejer är återanvända med nya ladd lamp slingan

ifall jag kopplar in styrningen i generatorn och drar + ifrån generatorn till ett batteri som sitter utanför bilen, så laddar den för fullt även när jag belastar det batteriet,
medans så fort en posetiv kabel ifrån det befintliga batteriet kommer med där så slutar det laddas