Annons

Fler startproblem Santa Fe

1
Hej, Tack för insläpp här!
Min Santa Fe V6 (Bensin) -01 eller möjligtvis -02 är extremt svårstartad när utetemperaturen sjunker. Från 7-5 grader plus och ju mer temperaturen sjunker desto värre.
Att dra på starten ideligen drar bara ur batteriet, men om man gör ett försök, väntar 30-60 sekunder och kanske upprepar den proceduren en gång så smäller den igång som om inget problem fanns. Då går den rent och fint, ingen misständning eller något.

Jag får för mig att problemet är bränslerelaterat på något vis. Är det någon som upplevt liknande?
Annons

Re: Fler startproblem Santa Fe

2
Det här är en gammal fråga och frågeställaren kanske inte är kvar på forumet, men jag registrerade precis ett konto för att fråga om precis samma sak.

Min dotter har en Santa Fe (V6, bensin) från 02 som A-traktor (h-reg) för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer.

När temperaturen låg runt nollan så startade den alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.

Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor).

Kan det vara något problem med bilen som går att åtgärda, eller får vi helt enkelt acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är såhär kallt? Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ...

Re: Fler startproblem Santa Fe

3
Hej,

Jag har misständning i en eller flera cylindrar, och enligt bilverkstan så kan man inte dataavläsa min Hyundai pga för gammal årsmodell. Jag har en Hyundai Santa Fe V6 årsmodell 2007.

Och byta alla 6 tändningssystem skulle kosta 6 x 2.000 kr dvs ca 12.000 kr.

Går det att avläsa på något annat sätt ?

En som har tummen mitt i hand avs bilar.

Mvh Börje Brand