Annons
Annons

Re: Handbroms

3
Man borde kunna lossa vajerns sträckning vid handbromsspaken genom att nå ned till de dubbla muttrarna på vajeränden under det mjuka skyddet bakom spaken, antingen med en lång hylsa eller med "kråkfötter"? Finns på Biltema och är små öppna änden av en ringnyckel som når ut 90 grader från en 3/8" förlängningsskaft. Jag har själv införskaffat en sats med ned till 10mm fattning, men ej hunnit testa då jag inte hittat mitt skaft. Jag har bytt mina backar men inte fått justerat anliggningen rätt, den tog bra på ena sidan men för dåligt på andra och besiktningsmannen förslog att man släppte vid spaken först och sedan justerade vid backarna för att till slut justera hur långt man måste dra spaken innan bromskraften gav utslag. Men annars är det nog ett omfattande bortplocknings jobb att ta bort mittkonsollen för att komma åt justermuttrarna eller eventuellt byta vajrar. Sent svar, men jag har frågor jag söker svar på och tänkte att jag ju kan väcka detta forum till liv genom att ge mina erfarenheter gällande denna bil, har en -02 2,7 automat.