Annons

Hjälp är den skrot nu?!!!

1
Min 2012 I20 CRDI 1,4 fick ett oljud vid start lite rasslande ilsket ljud som sedan försvann men som återkommer då jag startar.

Åkte hem (ca 40km= inga varningslampor och bilen gick bra hem helt utan varningslampor men med ett tystare oljud från multibältets sida.

Dagen efter i dagsljus tittade jag igenom motorrummet allt ser ut som vanligt bilen startar lätt och inga varningslampor..

Noterade att kylarvätskan var mörk och lite grann hade svämmat över. Öppnade och noterade en svart gegga. Öppnade sedan kylarlocket och samma där en massa olja toppade vätskan i kylaren.

Kastade mig på oljestickan..oljenivån gick inte att mäta. Skffade ny olja och fyllde på till mitten av markeringarna.

Provstartade bilen och lät den gå 10-20 sekunder, stannade och mätte oljan igen. nivån hade sjunkit synbart.

Olja i vattnet, dock inget vatten i oljan vad jag kan se. inga som helst varningslampor och bilen går bra och skulle kunna köras (men körs naturligtvis inte)

Som jag ser det låter det som om topplockspackningen gått mellan en oljekanal och en vattenkanal. Oljetrycket är högre än vattentrycket så att vatten inte hamnat i någon större mängd i oljan.

Motorn kokade heller inte och har aldrig kokat så överhettning kan inte vara anledningen till brusten topp packning.

Bra olja har alltid använts och bilen har servats enligt sitt serviceschema och en aning extra dessutom.

MEN nu några dagar efteråt har en annan tanke dykt upp skulle det kunna vara fel på vattenpumpen ex. infästning eller någon oring som gör att oljan kommer in i kylsystemet ? (Oljudet vid multiremmen vid start).

Eller VAD sjutton kan det vara ? Jag bor en bra bit från ett serviceställe så att frakta bilen dit är väl runt 11 mil enkel resa och är toppen gången så lägger jag inte 30 000 på bilen utan då får den gå i delar eller liknande.

Vad tror ni andra det kan vara.. jag har begränsade kunskaper i bilservice av "byta topplock" slaget även om jag gjort det på 8v saab och volvo b20 motorer i min ungdom.
Annons

Re: Hjälp är den skrot nu?!!!

2
Usch.

Det låter för mig oxå som topplockspackningen.
Tydligen inte helt ovanligt för modellen enligt Google ( å Google vet ju allt, eller...)

Om toppen slagit sig av någon anledning, så kan du få samma symptom.
Lätta på ventilkåpan och känna på topplocksbultarna med momentnyckel?

Är det hydraulisk kedjespännare på dessa?
Utan oljetryck kan det bli intressant ljud från kedjan tänker jag.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Hjälp är den skrot nu?!!!

3
Det märkliga är att inga varningslampor lyser. Eller har lyst på vägen hem efter att oljudet "hände" Då jag kom hem saknades ca 4L olja vilket jag fyllde upp. Fortfarande inga varningslampor. Om remspännaren slackar borde väl "stanna direkt" lampan dyka upp på panelen är min tanke.
Startar jag bilen så gfår den igång som vanligt, inget lyser och allt verkar OK förutom oljud då jag startar som snabbt försvinner och en massa olja i vattnet och snabbt sjunkande oljenivå. Skulle jag köra den 20-30 minuter lär oljenivån ligga under bottenmarkeringen så den flyttar ca: 1L olja på 20-30 minuter. en blandning av vatten och olja trycks ut via expansionskärlet. Annars är allt "toppen"..(sarkastiskt sett).

Re: Hjälp är den skrot nu?!!!

4
Hej,

Det skär verkligen i själen att skriva detta - men jag tror du har ett stort problem. Vet inte exakt hur det är på i20 men på min i40 1.7 CRDi är det tydligen inte ovanligt att motorblocket läcker in kylvatten i oljan, dvs tvärt om vad du verkar ha med olja som tar sig in i kylsystemet.

Det låter som att du bör omgående få in bilen på verkstad så de får kolla.