Hyundai ix35 , 1,6L GDI bensin, 2013
Hej.
Märkte igår när jag saktade in vid en rondell att kylvätsketempen sjönk ett hack på mätaren, från 80 till 70 grader.
Imorse kopplade jag in min OBD2-läsare i uttaget och öppnade kylvätsketempen i appen Torque.
Tempen låg på 71-74, väldigt stabilt. Inte så att den hoppade upp o ner hela tiden, utan pendlade lite beroende på körning.
Många gånger när jag saktade in (rondell, korsning, avfart osv), så sjönk tempen i appen till 69 grader, och sjönk även ett hack på mätaren på instrumentbrädan.
Är inte 71-74 ganska låg temperatur på kylarvätskan? Eller är det helt normalt för dessa bilar?
När jag kör så ligger mätaren på instrumentpanelen såhär;
Går den ner till 69 grader så tappar den ett hack.
Provade även att dra upp kupevärmen till max utan att det gjorde någon skillnad alls på kylvätsketempen.
Tack!
MvH /Ola
Annons
Re: Sjunkande kylvätsketemperatur
2Kommer byta termostaten och se om det blir någon förbättring.
Återkommer!
Återkommer!
Re: Sjunkande kylvätsketemperatur
3Utan någon egentlig kunskap i ämnet så skulle inte detta oroa mig så mycket - tror temperaturen är rätt normal i stort och att den pendlar lite är nog också fullt normalt.
Re: Sjunkande kylvätsketemperatur
4Nej jag tror faktiskt inte heller det är någon större fara.Laban skrev: 29 jan 2020, 14:15 Utan någon egentlig kunskap i ämnet så skulle inte detta oroa mig så mycket - tror temperaturen är rätt normal i stort och att den pendlar lite är nog också fullt normalt.
Av vad jag läst mig till så ska temp.visaren på instrumentpanelen ligga på 80.
Sen faller den som sagt ner till 69 grader när man saktar in och varvtalet går ner, men det är ju såpass liten sänkning av tempen att det inte lär spela någon praktiskt roll.
Kommer dock ändå byta termostaten för att vara på säkra sidan samt att bilen nu gått 15,000 mil så det är nog inte dumt.
Re: Sjunkande kylvätsketemperatur
5Verkar som att det nya termostatet löste problemet.
Det gamla var väl troligtvis slitet och öppnade för tidigt.
Det gamla var väl troligtvis slitet och öppnade för tidigt.
Re: Sjunkande kylvätsketemperatur
6Bara som ytterligare feedback så kan jag konstatera att;
1.) Kylvätsketemperaturen ligger numera på mellan 86-88 grader, dvs en höjning med omkring 15 grader (avläst med OBD2)
2.) Det upplevs som att det blir varmt fortare i kupén
3.) Bränsleförbrukningen har gått ner från ca 0,74 dl / mil till 0,68 dl / mil.
1.) Kylvätsketemperaturen ligger numera på mellan 86-88 grader, dvs en höjning med omkring 15 grader (avläst med OBD2)
2.) Det upplevs som att det blir varmt fortare i kupén
3.) Bränsleförbrukningen har gått ner från ca 0,74 dl / mil till 0,68 dl / mil.