Annons

olja, filter, diesel - frågor

1
Hej hej, jag slog till på en i30 1,6 crdi "blue 110" -2014
Fin bil, men jag har ingen erfarenhet av diesel, alls.

Den har servicestämplar från "Bilia", men nu, mindre än 200 mil och 4 månader sedan sista servicen (oktober) är oljan kolsvart och "sträv" mellan tummen och pekfingret. Blir oljan svart så snabbt, utan en hint av guldbrunt?

Hur som helst så ska jag byta den, och filtret. Filtret sitter ju i toppen av motorn, betyder det att man i "princip" kan byta filtret en "extra" gång per oljebyte? Alltså, utan att det ger någon uppenbar fördel, men en nytt filter är ju ingen kostnad, och skulle kännas "rätt" såhär mitt första egna byte? Eller betyder ett filterbyte att man får ett kort "uppehåll" i oljeflödet som kan skada?

Köpte 2 stycken filter från WIX, de fick bra beröm på youtube vid något test jag såg. 280spänn för 2.

Jag är EJ bilkunnig utöver allmän kunskap.
Mvh
Annons

olja, filter, diesel - frågor

2
I Diesel motor med framförallt egr blir oljan svart mycket snabbare . Byt alltid filter när du byter olja [emoji3] skadar inte[emoji3]

”Egr” har alla nya diesel bilar , en ventil som återcirkulerar avgaserna vilket då lätt färgar oljan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: olja, filter, diesel - frågor

3
MickeElias skrev:I Diesel motor med framförallt egr blir oljan svart mycket snabbare . Byt alltid filter när du byter olja [emoji3] skadar inte[emoji3]

”Egr” har alla nya diesel bilar , en ventil som återcirkulerar avgaserna vilket då lätt färgar oljan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, självklart. Men min fråga var angående att byta filtret en EXTRA gång, vid kanske 500 mil eller liknande. Alltså enbart filtret? Iom att filtret sitter ovanför tråget så måste det väl funka? Även om jag förstår att filtren i sig är gjorda för att sitta hela tiden mellan byten av oljan.
Tänkte att man alltså i princip lyfter ur "partiklar" som fastnat i filtret, en extra gång..
Okej så färgen ska jag inte oroa mig för, bra.

Jag tror på fräsch olja i en bil..

Re: olja, filter, diesel - frågor

4
random1 skrev:
MickeElias skrev:I Diesel motor med framförallt egr blir oljan svart mycket snabbare . Byt alltid filter när du byter olja [emoji3] skadar inte[emoji3]

”Egr” har alla nya diesel bilar , en ventil som återcirkulerar avgaserna vilket då lätt färgar oljan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, självklart. Men min fråga var angående att byta filtret en EXTRA gång, vid kanske 500 mil eller liknande. Alltså enbart filtret? Iom att filtret sitter ovanför tråget så måste det väl funka? Även om jag förstår att filtren i sig är gjorda för att sitta hela tiden mellan byten av oljan.
Tänkte att man alltså i princip lyfter ur "partiklar" som fastnat i filtret, en extra gång..
Okej så färgen ska jag inte oroa mig för, bra.

Jag tror på fräsch olja i en bil..
Det avgör du själv vill du lägga den kostnaden på filter så kör på det tänk på att hålla koll på okej nivån bara


Skickat från min iPhone med Tapatalk